De laaste weken al een paar keer "aangevallen" geweest door een hondje (Yorkshire) op wandel met mijn hond (Stafford).
Baasjes van de hond laten hun poortje openstaan waardoor hij/zij naar buiten schiet wanneer er iets langskomt.
Komt dan blaffend/grommend aangelopen en probeert te bijten.
Het is maar de grootte van een stevige rat, dus dat valt wel af te weren met je voet.
Al een paar keer gezegd dat ze hier mee moeten opletten, maar het is dat soort mensen waar niet mee te praten valt.
Ik was blijkbaar een bruut omdat ik hun hond wegduw met mijn voet.
Mijn hond reageert hier gelukkig (nog) niet op.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer mijne een beet ontvangt, dat hij er ook wel eentje zal teruggeven.
Dan is het weer de gevaarlijke Stafford die een lief klein hondje bijt.
Ben ik in dit geval aansprakelijk? Aangelijnde hond vs loslopende.
Wat als ik de aanstormende keffer een trap verkoop?
Ter verduidelijking:
Ik zoek geen vrijgeleide om mijn hond te laten bijten.
Integendeel zelfs, hij heeft geen grijntje agressie in zich en dat wil ik zo houden.
Maar toegegeven kriebelt het soms om die rat een ferme shop te geven in de hoop dat die zijn gedrag zal aanpassen.
Eigenaars belonen zijn gedrag alleen maar. (vastnemen en aaien, "ocharme prutske ben je bang van de grote hond",....)
Dus de aangelijnde hond van ts zou gestraft moeten worden met een muilkorf (of denkt u dat honden muilkorven aanhebben leuk vinden?) omdat anderen zich niet niet aan de wetgeving houden en hun hond los laten lopen?Als u dat regelmatig tegenkomt, dan is het niet de vraag of, maar wanneer uw eens hond terugbijt. En dan blijft het niet altijd bij die ene, "vriendelijke" beet.
Neem dan uw voorzorgen, en doe uw hond een muilband om. Dat is m.i. in de gegeven omstandigheden aangewezen.
Gelet op bovenstaande opmerkingen dat eigenaar aansprakelijk blijft, lijkt mij dat wel een veilige oplossing.Dus de aangelijnde hond van ts zou gestraft moeten worden met een muilkorf (of denkt u dat honden muilkorven aanhebben leuk vinden?) omdat anderen zich niet niet aan de wetgeving houden en hun hond los laten lopen?Als u dat regelmatig tegenkomt, dan is het niet de vraag of, maar wanneer uw eens hond terugbijt. En dan blijft het niet altijd bij die ene, "vriendelijke" beet.
Neem dan uw voorzorgen, en doe uw hond een muilband om. Dat is m.i. in de gegeven omstandigheden aangewezen.
Omgekeerde wereld en belachelijk.
Ondanks dat ik met Uw mening van muilband niet akkoord ben, kan ik die mening respecteren.Omgekeerde wereld en belachelijk ??
dan vind ik het maar normaal dat u, met zo'n ras-hond, de wijsheid hebt om zelf voorzorgsmaatregelen te nemen.
Dit zuig je uit uw duim. Rotweilers alleen al zijn verantwoordelijk voor de helft van alle aanvallen wereldwijd.Ondanks dat ik met Uw mening van muilband niet akkoord ben, kan ik die mening respecteren.Omgekeerde wereld en belachelijk ??
dan vind ik het maar normaal dat u, met zo'n ras-hond, de wijsheid hebt om zelf voorzorgsmaatregelen te nemen.
Maar weer die sneer naar het ras?
Ga je dan sommige nationaliteiten ook preventief een enkelbandje geven omdat daar een algemeen negatief beeld van is?
De "vechtrassen" zijn jaarlijks betrokken in +/- 0.6% van incidenten.
Labrador 3%.
Overgrote deel zijn de brave schoothondjes.