aansprakelijkheid kind 19 jaar

markske
Topic Starter

aansprakelijkheid kind 19 jaar

#1 , 16 mar 2008 17:49

zoals ik een paar maal heb kunnen lezen zijn 18 jarige finacieel verantwoordlijk voor eigen ook als ze nog inwonen bij ouders .maar wat gebeurt als 19 jarige zoon dronken ongeval veroorzaakt bij mij nog inwoont .moeder is overleden heb zelf vruchtgebruik van het huis zoon heeft nog zus en het huis is gedeeltelijk van hen kan men mijn uit mijn huis zetten of open baar verkopen als hij de schade veroorzaakt heeft en niet kan betalen aan de slachtoffers.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JD

#2 , 16 mar 2008 18:51

Geachte,

Het is inderdaad zo dat uw zoon moet instaan voor de schade die hij zou aanrichten aan derden (in casu een ongeval in dronken toestand). Indien hij schuldig zou zijn, dan zal men het patrimonium van uw zoon aanspreken en eventueel ook zijn deel van de blote eigendom op het huis. U hebt als vruchtgebruiker een sterke positie en het is niet omdat men de blote eigendom van uw zoon zou verkopen, u het huis verliest. Volgens art. 621 BW wijzigt de verkoop van de aan vruchtgebruik onderworpen zaak geenszins het recht van de vruchtgebruiker. Ik denk dat u niet hoeft de vrezen, maar neem volledigheidshalve toch nog best eens contact op met een advocaat.

Mvg

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”