toegang tot de woning met een rolstoel.

croos
Topic Starter

toegang tot de woning met een rolstoel.

#1 , 27 dec 2015 05:18

Is de gemeente verplicht, de toegang tot de woning te voorzien als je je met een rolstoel moet verplaatsen?
Het zit zo: onze oprit gaat lichtjes naar beneden toe, tot aan de goot (afwatering) van de straat. Dan heb je de weg die redelijk bol geasfalteerd ligt. Het is een smalle straat (één voortuig) Voor de goot is er nog een meter grond die eigendom is van de gemeente. (zijn indertijd onteigend omdat er misschien op termijn een voetpad of verbreding van de weg zou komen)
Dus als ik met de rolstoel naar beneden rij, zit ik vast is de goot en kan ik de bolle straat niet op.
Een oplossing zou zijn om een plaat te leggen of te monteren over de goot om zo de diepte, uitholling te kunnen overbruggen.
Kan ik de gemeente dit verplichten om dit uit te voeren?

groeten en bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2015 10:19

Verplichten??? Je kan het wel vragen

croos
Topic Starter

#3 , 28 dec 2015 06:11

als er werken zijn in de straat is de gemeente/aannemer toch ook verplicht om te zorgen dat de toegang tot de woning gegarandeerd is .

Reclame

sloeberken

#4 , 28 dec 2015 10:46

Deze vraag moet je aan het gemeentebestuur stellen, niemand kan hier een antwoord op geven, er staat niets van in de wet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

basejumper

#5 , 01 jan 2016 11:37

En wie houdt u tegen om zelf die plaat aan te schaffen en er te leggen? Zo duur is dat heus niet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

croos
Topic Starter

#6 , 02 jan 2016 14:16

dat klopt, maar uiteindelijk is of zal die plaat op eigendom van de gemeente liggen. Wat gebeurd er als er een ongeval gebeurd op de plaats van die plaat.

eylis

#7 , 02 jan 2016 14:30

Ik vermoed dat de gemeente dat niet zal doen. Er is inderdaad al het probleem van de aansprakelijkheid bij mogelijke ongevallen mbt die plaat: het is en blijft een situatievreemd object. En een goot is in het algemeen géén onoverkomelijk probleem. Het is normaal dat die daar ligt; De toegankelijkheid van trottoirs bij oversteekplaatsen (zebra's) is inderdaad geregeld met een aflopende stoep. Maar dat is niet zomaar overal het geval. Immers: het is niet de bedoeling dat je met een rolstoel of kinderwagen zomaar overal soepel van het trottoir de openbare weg op kan bollen. Maar als ik het goed begrijp is er aan uw woning zelfs geen trottoir? Wat is er dan wel? U mag met uw rolstoel eigenlijk niet eens op de openbare weg rijden. Enkel om over te steken of om op de bus te stappen. Maar anders niet, denk ik toch.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”