brandverzekering 18 maand herkeuring elektriciteit

Vince2015
Topic Starter

brandverzekering 18 maand herkeuring elektriciteit

#1 , 09 nov 2015 22:40

Hallo,

ik heb een woning gekocht waarvan de elektriciteit afgekeurd is ("voldoet niet aan de voorschriften van de AREI"). Ik moet een nieuw controlebezoek laten uitvoeren binnen de 18 maanden (wat ook de bedoeling is uiteraard).
Eind november zal ik de sleutels hebben (akte tekenen) en ik zal zorgen dat ik tegen dan een brandverzekering heb.
Momenteel heb ik de sleutels niet dus kan ik uiteraard niets doen van werken in het huis. Hier en daar heb ik al gelezen dat die elektriciteitskeuring van
belang is voor de brandverzekering (zonder dat er veel details bijstaan). Mijn vraag is: is de woning correct verzekerd binnen deze 18 maanden die ik tijd heb om de elektriciteit in orde te maken?

Mvg,
Vincent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2015 08:43

Ja

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 nov 2015 10:16

Ja, overigens, ik zou u adviseren om uw compromis na te kijken en te zien of daar iets staat over eigendomsoverdracht die uitgesteld wordt tot het verlijden van de akte, anders zou u best nu reeds een verzekering afsluiten. U heeft het goed gekocht, de akte, betaling rechten, betaling koopsom en ontvangst sleutels zijn enkel weliswaar belangrijke formaliteiten. De verkoper is ertoe gehouden u het goed te leveren maar indien zijn verzekering niet in orde mocht zijn en het huis brandt af tussen comromis en verlijden akte zou u toch een probleem kunnen hebben.

U bent verzekerd tegen brand, behalve indien uw verzekeraar een oorzakelijk verband zou kunnen aantonen tussen een schadegeval en het niet gekeurd zijn van de installatie.

Praktisch alle woningen van meer dan 20 jaar worden afgekeurd qua installatie, het is een standaard post voor regularisering. Hangt er ook van af waarom exact afgekeurd werd, het ontbreken van een ééndraadschema is iets anders dan acuur gevaar voor kortsluiting en slechte aarding.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”