Familiale - schade bij uitkuisen dakgoot samen met broer

dirkp2p
Topic Starter

Familiale - schade bij uitkuisen dakgoot samen met broer

#1 , 04 okt 2015 13:35

Ik hoop dat ik in het juiste forum zit.

Samen met mijn broer hebben we de dakgoot uitgekuist. Maar door een onachtzaamheid heeft mijn broer een stuk van een steen laten vallen op de grond, en dus een bluts in een auto.

Dekt de familiale dit? Er wordt door de K B C gewag gemaakt van een contractueel verband en daarom komen ze niet tussen, maar is dit van toepassing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 04 okt 2015 14:03

Spreken we over uw dakgoot, of deze van uw broer?
En de auto is van een derde, dus niet van u of uw broer?

Dat "contractuele" werpt dikwijls roet in het eten, wanneer uw zoontje de fiets van uw buurjongen leent, en hem beschadigd, zal de familiale bijvoorbeeld niet vergoeden, daar er een contract van bruikleen is!

Broers zijn 2de graads verwant, dus ik ben niet zeker dat wanneer de ene broer de andere helpt, men over een "contractuele" activiteit kan spreken...

dirkp2p
Topic Starter

#3 , 04 okt 2015 18:17

Het betreft mijn dakgoot, maar omdat mijn broer - euh - acrobatischer is, hebben we het samen gedaan. De auto is van de buurman.

Een aantal argumenten om de verzekeraar te overtuigen - als het in de dekking zit tenminste - zijn welkom.

Reclame

roharro

#4 , 04 okt 2015 18:48

U hebt een steen laten vallen op de auto van uw buurman.
Tenzij dat opzettelijk is gebeurd is het een ongeval en dus gedekt door familiale (met vrijstelling die u zelf moet betalen).
Amen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2015 11:31

U hebt een steen laten vallen op de auto van uw buurman.
Tenzij dat opzettelijk is gebeurd is het een ongeval en dus gedekt door familiale (met vrijstelling die u zelf moet betalen).
Amen!
Als ik het goed begrijp heeft de broer de steen laten vallen, niet de topic starter. Ik vermoed dat de broer zijn familiale moet aanspreken om de schade aan de buurman te vergoeden? Alleen weet ik niet hoe zijn verzekering gaat reageren als hij zegt dat hij aan het werk was aan het huis van zijn broer...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#6 , 05 okt 2015 12:43

U leest mijn antwoord niet "tussen de regels".
Het is immers beter dat TS zelf de steen heeft laten vallen........(en wie zonder zonden is werpe de eerste steen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2015 14:57

U leest mijn antwoord niet "tussen de regels".
Het is immers beter dat TS zelf de steen heeft laten vallen........(en wie zonder zonden is werpe de eerste steen).
Het is genoeg dat de verzekering (bijvoorbeeld door de verklaring van de buurman) te weten komt dat de topic starter liegt, om met serieuze miserie te zitten. Verzekeringen oplichten? Geen goed idee!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.

#8 , 05 okt 2015 15:04

Het is gewoon best dat niemand een steen laat vallen ...
Verder is het "opzettelijk werpen" van stenen ook uitgesloten uit de verzekering ...

En als laatste moet diegene de de schade heeft veroorzaakt deze vergoeden ... in casu dus de broer ...

Het is nog steeds niet verboden om als particulier uw broer te helpen zijn dakgoot uit te kuisen ...

Even dus via de familiale van de "onvoorzichtige" laten lopen ... en bij "uitvluchten" van de verzekeraar beroep doen op de rechtsbijstand van diezelfde polis ...

k.b.

basejumper

#9 , 06 okt 2015 19:42

Beginnen met jet lezen van de algemene voorwaarden. Van de meeste maatschappijen staan die online. gewoon even googelen met "algemene voorwaarden familiale verzekering XYZ" en je zal dat terugvinden. ik lees bvb bij AG

Zijn gedekt
u": de verzekerden met name:
a) de verzekeringnemer - voor zover hij zijn hoofdverblijf in België heeft - evenals de personen
die met hem in gezinsverband samenwonen.
Dezelfde personen indien ze tijdelijk elders verblijven om studieredenen;
b) de personen die door de verzekeringnemer of de samenwonende echtgeno(o)t(e) of levenspartner onderhouden worden;
c) het huispersoneel en de familiale helpers indien ze in privédienst van een verzekerde handelen

Hier zijn familiale helpers dus ook gedekt. En is het dus niet nodig om de feiten "bij te kleuren".
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”