heup gebroken door slecht werkende lift

Everard
Topic Starter

heup gebroken door slecht werkende lift

#1 , 14 sep 2015 21:18

Geachte,

Juist terug van het ziekenhuis. Mijn moeder geeft de lift genomen in flatgebouw , maar de lift stond niet volledig gelijk met vloer dus die had een opstaande rand van 5cm. Natuurlijk had mijn moeder ( 73 jaar ) die rand niet gezien. Hoepza voorover en natuurlijk gevallen met alle gevolgen nu heupfractuur de dienst 100 erbij en huisarts. Nu wat staat er mij te doen, wie is er verantwoordelijk voor dit ongeval?

Mvg
Everard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
meesje

#2 , 14 sep 2015 21:59

Niemand kan verantwoordelijk worden gesteld voor de gevolgen van de bijziendheid van een persoon.
Waar een weg is is een wil.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2015 22:07

Flatgebouw dus een syndicus nagaan of de storing van de lift al aangegeven was of niet
Tevens een AS naar syndicus en adres VME.
Mogelijk komt blokpolis tussen.
Eigen verzekering familiale/rechtsbijstand van uw moeder ook in kennis stellen

Reclame

Everard
Topic Starter

#4 , 14 sep 2015 22:08

Hoi meesje,

Dus je bedoeld ze moest dat maar gezien hebben, is dat niet wat grof. Is het niet zo dat een lift perfect moet werken?
Wordt de lifteigenaar verantwoordelijk gesteld in dit soort ongevallen?

Everard
Topic Starter

#5 , 14 sep 2015 22:16

Dank je Franciscus, dit is een degelijk antwoord. Wat bedoel je juist met VME ( vereniging mede eigenaar ).

Franciscus

#6 , 14 sep 2015 22:25

Inderdaad.
In het gebouw moet adres van syndicus en VME uithangen.
Anders kan u op deze link bij adres de gegevens van de VME vinden.
Ik vermoed dat uw moeder daar woont ....als eigenaar of als huurster? In eerste geval heeft ze thuis de gegevens in het andere geval kan ze bij haar verhuurder terecht.
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl

PS zou niet slecht zijn als de drempels van liften ook een geel/zwarte strook krijgen die zichtbaar is als de lift (te hoog) fout staat.
Vraag is of de lift zou mogen opengaan als er een niveauverschil is.

Everard
Topic Starter

#7 , 14 sep 2015 22:30

Hoi Franciscus,

Dank je wel voor de info, nee ze woont daar niet ze ging op bezoek bij haar dochter.
In ieder geval is het een heel slechte werkende lift. Als je tegen de deuren aan klopt gaan de deuren open en branden er rode led lichten die schakelen over na enkele seconde naar groen led licht. Geloof me of niet, maar je kan momenteel zo de schacht inlopen of vallen. Dus oudere mensen of spelende kinderen kunnen daar erge ongevallen oplopen. Onbegrijpelijk maar ik vertel nu geen larie.
Laatst gewijzigd door Everard op 14 sep 2015 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.

roharro

#8 , 14 sep 2015 22:31

Ik betwijfel toch ook of een verschil in niveau van enkele centimeters aansprakelijkheid met zich meebrengt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Everard
Topic Starter

#9 , 14 sep 2015 22:37

Hoi rohrro,

Bezie het in deze context leeftijd 73 jaar de botten zijn broos en je bent geen manneke of meisje meer die eens valt. 20 of 30 jarige mensen staan gewoon weer recht, nu men vraagt niet om dit soort ongevallen.

Franciscus

#10 , 14 sep 2015 22:52

Zou ik zo niet zo snel durven zeggen ...al naargelang de feiten - de persoon - en de plaats kan dat wel een zaal voor eigenaar zijn.

Als het effectief zo is dat men een deur kan openen en geen lift maar de schacht voor zich heeft zou ik niet twijfelen maar nu de politie of brandweer bellen zodat die direct maatregelen kunnen nemen.
De rode leds en de groene leds zullen het veiligheidsgordijn aangeven in de lift.
Normaliter moet zo'n lift direct buiten gebruik gesteld worden.
Politie kan op basis van openbare orde de lift onmiddellijk laten blokkeren tot herstelling.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 14 sep 2015 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#11 , 14 sep 2015 22:56

Ik heb toch mijn twijfels over de haalbaarheid..

- Is het bewezen dat de lift op dat moment 5cm te hoog stond? En als er vaker zo'n probleem is, dan is het een te voorziene hindernis.
- Ik heb ook mijn twijfels of een rand van 5cm abnormaal is, dan moet je volgens mij (lichtjes overdreven) half de liften in België gaan afkeuren.
- Gaat het om een gewone flat of een serviceflat? Ik denk dat hier ook andere verwachtingen voor moeten zijn.

Franciscus

#12 , 14 sep 2015 22:59

Bezoekers kunnen dat niet weten.

LeenW

#13 , 14 sep 2015 23:04

Inderdaad iets te snel geantwoord, blijkbaar was de lift onbekend terrein (al had de dochter wel iets kunnen zeggen als ze wist dat er problemen waren?).

roharro

#14 , 14 sep 2015 23:30

Werd de politie er bij geroepen aangezien er een gewonde was? PV?
Waren er getuigen?
Hoe hoog zijn de drempels in dat gebouw?
Waren die een hindernis voor de gewonde?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Drone

#15 , 14 sep 2015 23:50

Werd de politie er bij geroepen aangezien er een gewonde was? PV?
Waren er getuigen?
Hoe hoog zijn de drempels in dat gebouw?
Waren die een hindernis voor de gewonde?

politie zal niet rap tussenkomen in zoiets wegens privé terrein en geen opzettelijk daad, tenzij er ergens een deur gesloten blijft en de bewoner niet opendoet of reageert.

ik moet zowat elke week oudere mensen gaan halen met den 100 die "gestruikeld" zijn over een object dat te voorzien is thuis, nog nooit politie gezien tenzij we voor gesloten deur staan.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”