fietsongeval aansprakelijkheid

bmc
Topic Starter

fietsongeval aansprakelijkheid

#1 , 14 sep 2015 14:38

We waren met 3 aan het (koers) fietsen tegen een behoorlijke snelheid. plots roept de eerste fietser "links' waarbij hij links afslaat, de tweede slaat ook links voor mij af maar ik kan hem niet meer ontwijken en rij tegen hem op. buiten wat schrammen en blauw plekken geen lichamelijke schade. wel is de carbon kader van de tweede fietser stuk. Wie is hier aansprakelijk voor de schade ?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat iemand die links afslaat dit tijdig dient aan te geven en bij het afremmen rekening te houden met de personen die achter hem rijden....maar wat is tijdig en rekening houden met .... ?
Wat is jullie mening ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2015 14:46

Is er een PV opgemaakt?

Turaki

#3 , 14 sep 2015 14:48

U moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hindernis. Als u in groep aan het fietsen bent, en een voorligger remt plots af, lijkt het mij dat dit een niet-voorzienbare hindernis vormt, en bent u bijgevolg niet aansprakelijk. Uw voorganger was er zich namelijk van bewust dat u daar reed, en diende hiermee rekening te houden.

Reclame

bmc
Topic Starter

#4 , 14 sep 2015 14:50

er is geen pv opgemaakt

Franciscus

#5 , 14 sep 2015 21:59

"We waren met 3 aan het (koers) fietsen tegen een behoorlijke snelheid."

Hopelijk hebben jullie als extra sportievelingen ook een extra verzekering als 'semi' professionele sporter.
Hier is toch een risico verhogende factor om op zo'n wijze te rijden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 sep 2015 23:27

Je moet voldoende afstand houden om op tijd te kunnen remmen.
Je bent dus in de fout.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 sep 2015 00:19

"We waren met 3 aan het (koers) fietsen tegen een behoorlijke snelheid."

Hier is toch een risico verhogende factor om op zo'n wijze te rijden.
Om niet te spreken dat straatracen volledig illegaal is ...

Doe dit maar eens met de auto ...

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 sep 2015 00:22

We waren met 3 aan het (koers) fietsen tegen een behoorlijke snelheid. plots roept de eerste fietser "links' waarbij hij links afslaat, de tweede slaat ook links voor mij af maar ik kan hem niet meer ontwijken en rij tegen hem op. buiten wat schrammen en blauw plekken geen lichamelijke schade. wel is de carbon kader van de tweede fietser stuk. Wie is hier aansprakelijk voor de schade ?
Waar reden jullie ?
Fietspad, rijbaan ?

Redrum

#9 , 15 sep 2015 08:56

U moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hindernis. Als u in groep aan het fietsen bent, en een voorligger remt plots af, lijkt het mij dat dit een niet-voorzienbare hindernis vormt, en bent u bijgevolg niet aansprakelijk. Uw voorganger was er zich namelijk van bewust dat u daar reed, en diende hiermee rekening te houden.
Als hij aan het wiel plakte, zoals hier mogelijk het geval was?
Er is 'links' geroepen en de eerste fietser sloeg al naar links af. Wat de tweede fietser deed was dus niet onvoorzien. De bewustheid dat er iemand reed geldt trouwens ook voor de derde fietser, die voorzienbaarheid geldt in twee richtingen.
Ik hou er niet van dat men hier vaak laat uitschijnen dat voorzienbaarheid alle andere verkeersregels opheft. In standaard voorrangssituaties vormt de voorrangsplichtige doorgaans ook een voorzienbare hindernis. Dat wil niet zeggen dat de voorrangsregels niet meer gelden.
Wanneer je op 2 cm van een voorganger kleeft, ga je de aansprakelijkheid moeilijk volledig kunnen verleggen wegens onvoorzien remmen.

Dit lijkt mij een typisch raceongeval bij het nemen van een bocht. Geen veilige afstand, laat remmen, misschien zelfs binnendoor willen?

bmc
Topic Starter

#10 , 15 sep 2015 11:14

Er was geen fietspad, reden dus op rijweg. En we zijn echt geen 'wielerterroristen' :-) . We doen onze hobby graag en met de nodige inspanning . We rijden inderdaad in het wiel van de fietser voor ons en normaal gezien (99,999999%) wordt het links / rechts afslaan tijdig gemeld . Alleen deze keer niet....zodat we op de remmen en de grond gingen. Maar nu hoor ik toch 2 verschillende meningen... zal de verzekering dit dan 50/50 proberen te regelen ?

Lanox

#11 , 15 sep 2015 12:24

Bij gebrek aan glazen bol en zonder te weten wat er in de verklaringen staat en wat voor vaststellingen er gedaan zijn, is het voor ons onmogelijk om daarop een gefundeerd antwoord te geven.

Franciscus

#12 , 15 sep 2015 13:06

Waren er gewonden bij?
Dan had de politie de nodige vaststellingen moeten doen.
Uw verzekering(en) zullen wel eens heel moeilijk kunnen doen bij geen aangifte en lichamelijke schade.

bmc
Topic Starter

#13 , 15 sep 2015 16:28

Zoals reeds gezegd, geen gewonden, enkel materiaal schade, geen PV /politie , nog geen verklaring afgelegd

sloeberken

#14 , 15 sep 2015 19:44

Kan dit niet geregeld worden met de familiale verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”