U moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hindernis. Als u in groep aan het fietsen bent, en een voorligger remt plots af, lijkt het mij dat dit een niet-voorzienbare hindernis vormt, en bent u bijgevolg niet aansprakelijk. Uw voorganger was er zich namelijk van bewust dat u daar reed, en diende hiermee rekening te houden.
Als hij aan het wiel plakte, zoals hier mogelijk het geval was?
Er is 'links' geroepen en de eerste fietser sloeg al naar links af. Wat de tweede fietser deed was dus niet onvoorzien. De bewustheid dat er iemand reed geldt trouwens ook voor de derde fietser, die voorzienbaarheid geldt in twee richtingen.
Ik hou er niet van dat men hier vaak laat uitschijnen dat voorzienbaarheid alle andere verkeersregels opheft. In standaard voorrangssituaties vormt de voorrangsplichtige doorgaans ook een voorzienbare hindernis. Dat wil niet zeggen dat de voorrangsregels niet meer gelden.
Wanneer je op 2 cm van een voorganger kleeft, ga je de aansprakelijkheid moeilijk volledig kunnen verleggen wegens onvoorzien remmen.
Dit lijkt mij een typisch raceongeval bij het nemen van een bocht. Geen veilige afstand, laat remmen, misschien zelfs binnendoor willen?