Openbaar spreken

YorickVS
Topic Starter

Openbaar spreken

#1 , 13 aug 2015 00:43

Hallo!

Ik ben een jonge gelovige en denk eraan om binnenkort de straat op te gaan en te prediken.
Maar voor ik dat doe wil ik op de hoogte zijn van welke wetten er in ons land gelden in zake openbaar spreken.

Enkele voorbeelden:
-Wat is de wet op iemand "beledigen" of vanaf wanneer wordt het "haat prediken"?
-Hoeveel decibel mag ik produceren vooraleer het "geluidsoverlast" is?
-Mag ik op elke openbare plaats of openbare weg gaan prediken?

Graag antwoorden die verwijzen naar de secties uit de wet of alleszins kunnen ondersteund worden met citaten uit het wetboek.

Alvast enorm hartelijk bedankt!

Mvg, Yorick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 aug 2015 11:29

zonder te weten wat je van plan bent te zeggen, is het moeilijk te antwoorden, gezien afhankelijk van wat je zegt, tientallen wetten al dan niet van belang kunnen zijn.

ook geluidsoverlast is een feitenkwestie en hangt daarnaast af van hoe je geluid maakt.

Prediken mag je op elke openbare plaats (mits je je aan alle andere regels houdt), op een openbare weg mag je niet rondlopen tenzij op de plaatsen voorzien voor voetgangers.

Drone

#3 , 13 aug 2015 13:08

vermoedelijk gaat ge toch overal gevraagd worden, al dan niet door de politie, om u zich te verwijderen wegens het veroorzaken van overlast/het ongerust maken van de mensen.

als mensen een terrasje doen op bv een plein, is het laatste dat ze willen horen "god is machtig" en al die zever

Reclame

eylis

#4 , 13 aug 2015 13:31

De wetgeving mbt. "Haat prediken" en personen en/of groepen "beledigen" is zeer formeel. Het mag niet. Het moment wanneer je iemand beledigt of haat predikt zou infeite deel moeten uitmaken van uw volwassen moreel besef en burgerzin. Een meerderjarige burger hoort te weten wanneer hij of zij haat predikt of iemand beledigt. Zoals bijvoorbeeld een burger wéét dat hij de bevolkingsgroep der landbouwers beledigt als hij hen een onderontwikkeld stelletje kleistampers heet. Wat tamelijk verontrustend is, is dat u als - in de nabije toekomst predikende - gelovige die morele grens voor uzelf niet kan vaststellen. Dat zou het eerste moeten zijn dat u wéét en waar u u zeker niet wil "bezondigen", toch? Bijgevolg is het misschien geen goed idee om het imago van uw geloofsgroep in het gedrang te brengen door reeds te gaan prediken.

sloeberken

#5 , 13 aug 2015 13:50

Zou me eerst eens afvragen, of de mensen op u zitten te wachten, ze hebben veel andere zorgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#6 , 13 aug 2015 14:48

Zoals zovelen vraag ik mij toch af wat er in uw hoofd omgaat?

Waarom zou je willen weten "wanneer" je iemand beledigd?
Waarom zou je enige vorm van haat prediken?

Aangezien u deze vragen stelt neem ik aan dat, wat u van plan bent, aardig in de buurt komt van "haat prediken".
Als u niet akkoord bent met de maatschappij waarin u leeft, verwijder er u dan simpelweg uit.

Zoals reeds aangegeven zitten mensen niet te wachten om de les gespeld te worden.
Aan de antwoorden te zien lokt uw simpele vraag hierover al heel wat frustraties los.
Naar mijn mening houd u uw geloof best voor uzelf of deelt u het met diegene die ervoor openstaan.
Maar ga niet zomaar op een plein vanalles gaan verkondigen, loopt volgens mij niet goed af.

WP002

#7 , 13 aug 2015 22:40

U zal met uw manier van doen waarschijnlijk meer mensen afstoten dan aantrekken. Mensen houden niet van prosetylisme.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 aug 2015 23:12

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 29#LNK0004
Grondwet
Art. 19. De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

Maar.... indien u dat in het openbaar zou doen dan zal u toch rekening moeten houden.
Europese wetgeving die ook uw rechten zal weergeven.

Maar zo zal u bv in Antwerpen op de meeste grote assen uw mond niet mogen opendoen zonder toestemming van de burgemeester - voorzien in de gemeentewet -
Ik denk hier aan de Meir, Grote Markt -Centraal station - enz enz waar zelfs de winkeliers een toelating moeten hebben of foldertjes uit te delen.
Van het ogenblik dat er een groep mensen - samen staat - kan dat een samenscholing zijn en daarom in kader van openbare orde worden stopgezet -
Personen die deelnemen of weigeren zich te verwijderen kunnen van 2 tot 12 uur van hun vrijheid worden beroofd en opgesloten op bevel van een commissaris van politie.
Gelijksoortige reglementen (inzake bepaalde plaatsen) bestaan in quasi alle centrumsteden...
Dit los van de wetgevingen inzake discriminatie, racisme, negationisme, revisionisme enz enz.

U mag trouwens ook deur aan deur gaan en overal aanbellen is niet verboden.

PS u mag uw stem gebruiken bij gebruik van enige vorm van enige versterking van uw stem hebt u zo wie zo de nodige vergunningen nodig.
U valt dan onder de wetgeving van 'elektrisch versterkte muziek' en die boeten lopen in de duizenden €

YorickVS
Topic Starter

#9 , 14 aug 2015 00:52

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 29#LNK0004
Grondwet
Art. 19. De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

Maar.... indien u dat in het openbaar zou doen dan zal u toch rekening moeten houden.
Europese wetgeving die ook uw rechten zal weergeven.

Maar zo zal u bv in Antwerpen op de meeste grote assen uw mond niet mogen opendoen zonder toestemming van de burgemeester - voorzien in de gemeentewet -
Ik denk hier aan de Meir, Grote Markt -Centraal station - enz enz waar zelfs de winkeliers een toelating moeten hebben of foldertjes uit te delen.
Van het ogenblik dat er een groep mensen - samen staat - kan dat een samenscholing zijn en daarom in kader van openbare orde worden stopgezet -
Personen die deelnemen of weigeren zich te verwijderen kunnen van 2 tot 12 uur van hun vrijheid worden beroofd en opgesloten op bevel van een commissaris van politie.
Gelijksoortige reglementen (inzake bepaalde plaatsen) bestaan in quasi alle centrumsteden...
Dit los van de wetgevingen inzake discriminatie, racisme, negationisme, revisionisme enz enz.

U mag trouwens ook deur aan deur gaan en overal aanbellen is niet verboden.

PS u mag uw stem gebruiken bij gebruik van enige vorm van enige versterking van uw stem hebt u zo wie zo de nodige vergunningen nodig.
U valt dan onder de wetgeving van 'elektrisch versterkte muziek' en die boeten lopen in de duizenden €
Ik dank u voor dit duidelijke antwoord. Dit is wat ik moest weten.
Ook de anderen die enkele wetten suggereerden; zeer bedankt.

Aan diegenen die geen wetten citeerden maar enkel kritiek gaven; ik had duidelijk gevraagd om enkel te antwoorden op mijn vragen.

-Ik ben niet van plan wetten te gaan breken, ik wil niet liever dan het op een legale manier doen; daarom wil ik op de hoogte zijn van de wetten waarvan men predikanten vandaag het meeste (terecht/onterecht) beschuldigd.
-Er gaat niks speciaals "door mijn hoofd", ik ga absoluut geen haat prediken maar ik heb predikanten onterecht beschuldigd zien worden gewoon omdat men het "niet graag hoorde"; ik ben een christen en ik wil het Woord van God delen met anderen. Of jullie daarmee akkoord zijn was niet mijn vraag. Dan had ik deze vragen wel op een of ander internetblog gezet.

Ik dank u.

mjers

#10 , 14 aug 2015 07:43

Beste Yorick,

U begrijpt ook wel dat u met uw vraag bepaalde zaken "suggereert".
Predikanten zijn niet meer van deze tijd. Mensen gaan werken, voeden kinderen op en gaan in hun vrije tijd zeker niet luisteren naar iets wat u vind dat u moet prediken. Als ik morgen op een terras zit men mijn gezin, en u komt daar ongevraagd uw geloof verkondigen, dan bel ik de politie. Die zullen u verwijderen van de plaats waar u staat.
Dit is het juridisch advies waar u om vraagt.

Daarbij begrijp ik niet wat u wilt bereiken? Mensen laten zich geen geloof opdringen. 99% van de mensen zal u aanzien als een gek. En zullen de woorden die u uitkraamt geen seconde onthouden. Die 1% uitzonderingen zullen uit zichzelf wel uw geloof vinden.

Ik vind het dan ook mijn plicht om u dit af te raden.

mjers

#11 , 14 aug 2015 07:46

.[/quote]

Aan diegenen die geen wetten citeerden maar enkel kritiek gaven; ik had duidelijk gevraagd om enkel te antwoorden op mijn vragen.

.[/quote][/quote]

Yorick,

Het staat ons trouwens vrij om op gelijk welke manier te antwoorden op uw vragen.
U vind de vrijheid van meningsuiting belangrijk voor uzelf maar niet voor anderen?

JPV

#12 , 14 aug 2015 08:40

Beste Yorick,

U begrijpt ook wel dat u met uw vraag bepaalde zaken "suggereert".
Predikanten zijn niet meer van deze tijd. Mensen gaan werken, voeden kinderen op en gaan in hun vrije tijd zeker niet luisteren naar iets wat u vind dat u moet prediken. Als ik morgen op een terras zit men mijn gezin, en u komt daar ongevraagd uw geloof verkondigen, dan bel ik de politie. Die zullen u verwijderen van de plaats waar u staat.
Dit is het juridisch advies waar u om vraagt.
ik betwijfel als iemand op een publiek plein zijn mening op een deftige manier verkondigt en geen mensen actief lastigvalt (bvb méé op het terras gaat zitten met een stoeltje, mensen achtervolgen, ...) dat hij opgepakt kan worden. Behalve in de gevallen die franciscus aangeeft, maar ik dnek niet dat in veel kleinere steden zo'n reglementen bestaan én ik vermoed dat ze vaak in strijd zijn met art. 19 als je dat als individu doet (dus face2face en niet via een of andere grote show).
Ik vind het dan ook mijn plicht om u dit af te raden.
maar dat is nu al genoeg gebeurd, die boodschap moet dus niet tot in den treure herhaald worden.

Er gaat niks speciaals "door mijn hoofd", ik ga absoluut geen haat prediken maar ik heb predikanten onterecht beschuldigd zien worden gewoon omdat men het "niet graag hoorde"; ik ben een christen en ik wil het Woord van God delen met anderen.
onthou echter dat het "Woord van God" ook racistisch/discriminatoir kan zijn en het aldus juridisch perfect strafbaar kan zijn.

Toch volgens de interpretatie die een aantal christelijke stromingen aan dat verhalenboek wijden.

Gebruiker21

#13 , 14 aug 2015 13:10

Een bepaald geloof prediken, kan volgens mij als "problematisch" gezien worden naar andere geloofsvormen toe... Het christendom prediken zou bijvoorbeeld aanstootgevend kunnen zijn naar moslims toe. Wat mij betreft mag iederen gelijk wat verkondigen op straat, maar ik kan me voorstellen dat politiediensten niet echt opgezet zijn als iemand iets staat te prediken, waar andere groepen zouden kunnen op reageren, met alle gevolgen van dien... In die zin zou dit "verstoren van de openbare orde" kunnen zijn...

Mij lijkt het ook beter om te prediken in een besloten ruimte / plaats voor mensen die geïnteresseerd zijn om naar uw verhaal te komen luisteren. Op die manier kan men je niets maken en vermijd je problemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#14 , 14 aug 2015 13:47

In kleine gemeenten 'op den buiten' zal er vermoedelijk niet veel gebeuren.
Maar ik denk niet dat u op een markt moet gaan staan - in onze gemeente zal het dan rap gedaan zijn want van walt u zo wie zo onder het marktreglement.
Politieke partijen tijdens verkiezingsperiode zijn bv dan weer wel toegelaten. Voorzien in kieswet.
Flyeren zonder toestemming is meestal overal verboden zelfs met voorafgaande aangifte EN verplichting om personeel te voorzien om op de grond gegooide papieren in een straal van X meter moeten verwijderd worden indien niet op koste van de uitgever ( cascadeverantwoordelijkheid van toepassing).
Dus in onze straat mag u gewoon komen preken.... daar heeft u geen toelating voor nodig want valt in onze stad niet onder de bepaalde zones.
Alleen - jaren gelden was er in de gemeente een infocentrum inzake abortus .... op een gegeven ogenblik waren er een aantal 'pro-vita' leden die daar kwamen manifesteren -- waaronder een hulpbisschop uit Vlaanderen... wiens naam ik nu niet ga noemen. Toen was het snel gedaan want dat was overlast en werd vriendelijk door politie gevraagd weg te gaan. Toen men er niet wilde op ingaan - vrijheid van meningsuiting en men luidop begon te zingen en geknield voor centrum ging zitten en uiteraard intimiderend naar personeel en personen die wilde binnengaan begon uit te schelden nu ja branden in hel en zo was het nog vlugger gedaan en kwam het busje er zo aan.
Hulpbisschop of niet iedereen mocht mee en enkele uren genieten van onze stedelijke gastvrijheid.

mjers

#15 , 14 aug 2015 13:49

In kleine gemeenten 'op den buiten' zal er vermoedelijk niet veel gebeuren.
Maar ik denk niet dat u op een markt moet gaan staan - in onze gemeente zal het dan rap gedaan zijn want van walt u zo wie zo onder het marktreglement.
Politieke partijen tijdens verkiezingsperiode zijn bv dan weer wel toegelaten. Voorzien in kieswet.
Flyeren zonder toestemming is meestal overal verboden zelfs met voorafgaande aangifte EN verplichting om personeel te voorzien om op de grond gegooide papieren in een straal van X meter moeten verwijderd worden indien niet op koste van de uitgever ( cascadeverantwoordelijkheid van toepassing).
Dus in onze straat mag u gewoon komen preken.... daar heeft u geen toelating voor nodig want valt in onze stad niet onder de bepaalde zones.
Alleen - jaren gelden was er in de gemeente een infocentrum inzake abortus .... op een gegeven ogenblik waren er een aantal 'pro-vita' leden die daar kwamen manifesteren -- waaronder een hulpbisschop uit Vlaanderen... wiens naam ik nu niet ga noemen. Toen was het snel gedaan want dat was overlast en werd vriendelijk door politie gevraagd weg te gaan. Toen men er niet wilde op ingaan - vrijheid van meningsuiting en men luidop begon te zingen en geknield voor centrum ging zitten en uiteraard intimiderend naar personeel en personen die wilde binnengaan begon uit te schelden nu ja branden in hel en zo was het nog vlugger gedaan en kwam het busje er zo aan.
Hulpbisschop of niet iedereen mocht mee en enkele uren genieten van onze stedelijke gastvrijheid.
mooi gezegd :)
TS heeft hiermee dus zijn antwoord.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”