Ik dank u voor dit duidelijke antwoord. Dit is wat ik moest weten.http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 29#LNK0004
Grondwet
Art. 19. De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.
Maar.... indien u dat in het openbaar zou doen dan zal u toch rekening moeten houden.
Europese wetgeving die ook uw rechten zal weergeven.
Maar zo zal u bv in Antwerpen op de meeste grote assen uw mond niet mogen opendoen zonder toestemming van de burgemeester - voorzien in de gemeentewet -
Ik denk hier aan de Meir, Grote Markt -Centraal station - enz enz waar zelfs de winkeliers een toelating moeten hebben of foldertjes uit te delen.
Van het ogenblik dat er een groep mensen - samen staat - kan dat een samenscholing zijn en daarom in kader van openbare orde worden stopgezet -
Personen die deelnemen of weigeren zich te verwijderen kunnen van 2 tot 12 uur van hun vrijheid worden beroofd en opgesloten op bevel van een commissaris van politie.
Gelijksoortige reglementen (inzake bepaalde plaatsen) bestaan in quasi alle centrumsteden...
Dit los van de wetgevingen inzake discriminatie, racisme, negationisme, revisionisme enz enz.
U mag trouwens ook deur aan deur gaan en overal aanbellen is niet verboden.
PS u mag uw stem gebruiken bij gebruik van enige vorm van enige versterking van uw stem hebt u zo wie zo de nodige vergunningen nodig.
U valt dan onder de wetgeving van 'elektrisch versterkte muziek' en die boeten lopen in de duizenden €
ik betwijfel als iemand op een publiek plein zijn mening op een deftige manier verkondigt en geen mensen actief lastigvalt (bvb méé op het terras gaat zitten met een stoeltje, mensen achtervolgen, ...) dat hij opgepakt kan worden. Behalve in de gevallen die franciscus aangeeft, maar ik dnek niet dat in veel kleinere steden zo'n reglementen bestaan én ik vermoed dat ze vaak in strijd zijn met art. 19 als je dat als individu doet (dus face2face en niet via een of andere grote show).Beste Yorick,
U begrijpt ook wel dat u met uw vraag bepaalde zaken "suggereert".
Predikanten zijn niet meer van deze tijd. Mensen gaan werken, voeden kinderen op en gaan in hun vrije tijd zeker niet luisteren naar iets wat u vind dat u moet prediken. Als ik morgen op een terras zit men mijn gezin, en u komt daar ongevraagd uw geloof verkondigen, dan bel ik de politie. Die zullen u verwijderen van de plaats waar u staat.
Dit is het juridisch advies waar u om vraagt.
maar dat is nu al genoeg gebeurd, die boodschap moet dus niet tot in den treure herhaald worden.Ik vind het dan ook mijn plicht om u dit af te raden.
onthou echter dat het "Woord van God" ook racistisch/discriminatoir kan zijn en het aldus juridisch perfect strafbaar kan zijn.Er gaat niks speciaals "door mijn hoofd", ik ga absoluut geen haat prediken maar ik heb predikanten onterecht beschuldigd zien worden gewoon omdat men het "niet graag hoorde"; ik ben een christen en ik wil het Woord van God delen met anderen.
mooi gezegdIn kleine gemeenten 'op den buiten' zal er vermoedelijk niet veel gebeuren.
Maar ik denk niet dat u op een markt moet gaan staan - in onze gemeente zal het dan rap gedaan zijn want van walt u zo wie zo onder het marktreglement.
Politieke partijen tijdens verkiezingsperiode zijn bv dan weer wel toegelaten. Voorzien in kieswet.
Flyeren zonder toestemming is meestal overal verboden zelfs met voorafgaande aangifte EN verplichting om personeel te voorzien om op de grond gegooide papieren in een straal van X meter moeten verwijderd worden indien niet op koste van de uitgever ( cascadeverantwoordelijkheid van toepassing).
Dus in onze straat mag u gewoon komen preken.... daar heeft u geen toelating voor nodig want valt in onze stad niet onder de bepaalde zones.
Alleen - jaren gelden was er in de gemeente een infocentrum inzake abortus .... op een gegeven ogenblik waren er een aantal 'pro-vita' leden die daar kwamen manifesteren -- waaronder een hulpbisschop uit Vlaanderen... wiens naam ik nu niet ga noemen. Toen was het snel gedaan want dat was overlast en werd vriendelijk door politie gevraagd weg te gaan. Toen men er niet wilde op ingaan - vrijheid van meningsuiting en men luidop begon te zingen en geknield voor centrum ging zitten en uiteraard intimiderend naar personeel en personen die wilde binnengaan begon uit te schelden nu ja branden in hel en zo was het nog vlugger gedaan en kwam het busje er zo aan.
Hulpbisschop of niet iedereen mocht mee en enkele uren genieten van onze stedelijke gastvrijheid.