boom valt bij de buren

Brigitte1609
Topic Starter

boom valt bij de buren

#1 , 23 jul 2015 13:30

Wij huren ons huis.
Eén van de bomen in onze tuin is door een windstoot tijdens een storm bij de buren gevallen, zonder veel schade.
De verzekeraar van de buurman verhaalt schade op ons, wij zijn volgens hun verantwoordelijk. De schade die de verzekeraar vergoed wil zien is "kosten voor het opruimen van de boom /300 euro". Het is de schoonzoon van de buurman die de boom ondertussen opgeruimd heeft, wij wilden maar mochten niet, het hout van die boom heeft hij meegenomen.
Hebben al een paar keer gebeld met de verzekeraar (hoofdkantoor) van de buurman, maar die willen van geen wijken weten. We hebben onmiddellijk na het voorval de naam en adres van onze huisbaas aan de verzekeringsmakelaar doorgegeven maar die heeft er niets mee gedaan. Vandaag valt dus de factuur in de bus.
Kunnen we dit betwisten via onze verzekering ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 23 jul 2015 14:04

En heb je u verzekering ingelicht. Van wie komt die factuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#3 , 23 jul 2015 14:06

Mooi hoor, buur heeft gratis hout en wil er dan nog geld voor krijgen? Zeker alles goed bewaren en overleggen met uw eigen verzekering.

Reclame

Brigitte1609
Topic Starter

#4 , 23 jul 2015 14:31

de factuur komt van de verzekering van de buurman, hadden voordien al een brief gekregen of we akkoord gingen, hebben toen verschillende keren gebeld en gezegd "niet akkoord" en het adres van de huisbaas aan de makelaar gegeven, maar heb daar helaas geen bewijs van dat ik dat gedaan heb. Ik vermoed dat ze nu gaan steunen op het feit dat ze geen schriftelijk 'njet' gekregen hebben. Heb het daarnet aan onze verzekering doorgegeven, die gaan betwisten, maar dat gaat me waarschijnlijk toch geld kosten, forfait rechtsbijstand.
Maar ik ben toch juist als ik zeg dat wij niet voor die schade moeten opdraaien ? of ? .....anders is er het volgende : ik wil niet dat dit nog eens gebeurd dus ik "moet" alle bomen in de tuin omhakken, maar oeps .....dat mag niet, het zijn niet "mijn bomen" ...maar toch zou ik moeten betalen voor kosten die ze veroorzaken.
Trouwens die "kosten voor opruiming" ? hoe kunnen er kosten voor opruiming zijn als er geen "schade" geclaimd wordt .....hmm misschien kan ik al die bomen in mijn toch omhakken en mijn buurman laten opdraaien voor de kosten voor opruiming.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2015 14:58

hebben toen verschillende keren gebeld en gezegd "niet akkoord" en het adres van de huisbaas aan de makelaar gegeven, maar heb daar helaas geen bewijs van dat ik dat gedaan heb. .
Dat krijg je als je niets op papier zet. Je had best uw telefoontje via mail of AS bevestigd
.

Brigitte1609
Topic Starter

#6 , 23 jul 2015 15:03

ja ik weet, maar het gaat hier toch ook gewoon om het principe .....als je huurt ben je toch niet verantwoordelijk voor een boom die omvalt bij de buren ?

Turaki

#7 , 23 jul 2015 15:13

als je huurt ben je toch niet verantwoordelijk voor een boom die omvalt bij de buren ?
Onderhoud van bomen (en bijgevolg ook enige schade) is voor de verhuurder.

Vandebos

#8 , 23 jul 2015 16:43

U had dit dienen over te maken aan uw verhuurder en dit ook zo schriftelijk aan de verzekering van de buren laten weten.

j.demoor

#9 , 25 jul 2015 10:55

“Art.1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De aansprakelijkheid van een gebrekkige zaak die schade berokkent, is in het artikel 1384, al. 1 van het Burgerlijk Wetboek gelegd niet ten laste van de eigenaar van de verhuurde zaak als dusdanig, maar van degene die er de bewaring van heeft, d.w.z. van degene die voor eigen rekening, van de zaak het gebruik of het genot heeft of ze behoudt met een toezicht- en een kontrolemacht‘(Cass. 11 september 1981,R.G.A.R. 1983,10575).

‘Bewaarder van een zaak is degene die voor eigen rekening ervan gebruik maakt,het genot ervan heeft of ze onder zich houdt,met recht van toezicht,leiding en controle.Om een persoon te kunnen beschouwen als bewaarder van een gebrekkige zaak,moet er sprake zijn van een intellectuele leiding van die zaak,waardoor de betrokken persoon de werking en het gebruik ervan heeft kunnen beheersen,al was het maar op een abstracte manier,en zelfs zonder dat hij de zaak daadwerkelijk in zijn bezit had‘(Cass. C.10.0226.F,13 september 2012,R.W.2013-14,782-785,Noot VANSWEEVELT,T.,WEYTS,B.,De bewaarder van een zaak in de zin van art.1384,eerste lid BW moet de ‘intellectuele leiding’ hebben over die zaak,ook in geval van bruiklening,gebruik,diefstal en minderjarigheid).

‘Wij huren ons huis. Eén van de bomen in onze tuin is door een windstoot tijdens een storm bij de buren gevallen’

Mijns inziens kon u als huurder ‘de werking en het gebruik ervan beheersen,al was het maar op een abstracte manier‘,zodat u voor de boom aansprakelijk bent in de zin van art.1384 B.W.

Windsnelheden tussen 125 en 130 km per uur en mogelijk plaatselijk zelfs meer door onweer,kunnen in ons land niet worden beschouwd als abnormaal en onvoorzienbaar en vormen bijgevolg geen overmacht die de bewaarder van een gebrekkige zaak bevrijdt van zijn aansprakelijkheid op grond van art.1384,al.1‘[Brussel 19 mei 2003(P.&V.V./M.D.),R.W.2006-07,478-481,Noot].

12 JANUARI 1984. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven = ‘familiale verzekering‘).
Indien u zulke verzekering(of een gelijkaardige) bezit doe dan daaraan onverwijld aangifte. Lees vooraf zorgvuldig uw polis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#10 , 25 jul 2015 13:36

Ik neem aan dat de huurder dan evenwel kan eisen dat het hout aan hem wordt geleverd (hij betaalt tenslotte voor het verwijderen van de boom), of dat de persoon die het hout heeft meegenomen dit aan hem betaalt?

Brigitte1609
Topic Starter

#11 , 25 jul 2015 18:28

Mijns inziens kon u als huurder ‘de werking en het gebruik ervan beheersen,al was het maar op een abstracte manier‘,zodat u voor de boom aansprakelijk bent in de zin van art.1384 B.W.

verklaar "abstracte manier" plse .....

En hoe kan ik dan het gebruik van de boom beheersen ??? als ik zulke dingen wil vermijden, zou ik alle bomen in de tuin moeten verwijderen, maar dat mag ik niet, want het zijn niet mijn bomen maar die van de eigenaar !!!
In de tuin staan veel bomen, dus dan ben ik verantwoordelijk voor elke boom ??? En hoe weet ik van een gebrekkige zaak ? dan kan ik niet zien, die boom zag er perfect gezond uit. Ik kom hier wonen en die bomen staan er al, samen met nog een tiental andere bomen .... dan sta ik er goed op !!!!

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 25 jul 2015 18:40

De "intellectuele leiding" hebben van bomen is wel erg abstract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill

#13 , 25 jul 2015 19:44

https://www.google.be/#q=boom+valt+bij+buur" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill

#14 , 25 jul 2015 20:30

Maar u bent ook aansprakelijk voor de goederen waarvan u de eigenaar of bewaarder bent. Daaronder vallen onder andere de bomen in uw tuin, ook als u huurder bent. Als uw boom op - See more at: http://www.vivium.be/web/private-indivi ... MZ9sJ.dpuf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

sloeberken

#15 , 25 jul 2015 20:35

De schade die de verzekeraar vergoed wil zien is "kosten voor het opruimen van de boom /300 euro".
Enkel de schade die een omgevallen boom veroorzaakt word vergoed door de verzekering, niet het ruimen van die boom.
Wie heeft de opdracht gegeven om die boom te ruimen, hebben ze daar bewijs van dat jij die opdracht gegeven hebt, zo niet kunnen ze dit niet eisen.
Stuur hun een AS en vermeld hun dat jij nergens de opdracht hebt gegeven om die boom te ruimen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”