Achtergelaten traktor en failliete aannemer

denonkel
Topic Starter

Achtergelaten traktor en failliete aannemer

#1 , 27 jun 2015 08:41

2 jaar geleden vroegen we een tuinaannemer om werk uit te voeren. Na betaling voorschot voor materialen (en ontvangst factuur daarvoor waarop vermeld werd 'uitvoering werk xyz' zonder vermelding deelfactuur), hebben we de aannemer enkele dagen gezien, waarna hij telkens excuses vond om niet te komen. Het werk ligt twee jaar later nog in onafgewerkte vorm. Nu, erger, hij heeft toen bij ons op priveterrein naast het huis ook zijn traktor achtergelaten.

Ik heb altijd gedacht dat dit voor mij een soort onderpand was voor de betaling. Hoewel ik hem niet aangeroerd heb en hem uiteraard ook niet verkocht heb. Ongeveer 1.5j geleden is er een curator aangesteld en is de VOF failliet. De curator stelt dat ik als schuldeiser kan aanmelden maar dat er nauwelijks activa waren buiten een vrachtwagen.

En de traktor? Ik heb intussen na lang zoeken opnieuw een telefoonnr van de aannemer die intussen als werknemer werkt. Hij dacht dat de traktor in het faillissement zat en wilde dus niks doen. Nu laat hij mij echter weten dat na overleg met zijn advocaat hij de tractor zal komen ophalen.

Mijn vraag: ik wil niet van diefstal beschuldigd worden en al helemaal niet van verduisteren van materiaal in een faillissement. Hoe kan ik daarvoor zorgen?

En in ondergeschikte orde: als de traktor bijvoorbeeld privé aangekocht is door de man maar bij werken in de vof gebruikt, kan ik de traktor dan van hem overnemen als particulier tot particulier? Het lijkt natuurlijk een ideale manier om mijn schade te vergoeden?

Wat doe ik als de man hier verschijnt om de traktor op te halen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2015 09:26

Heeft die tractor nog een nummerplaat ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denonkel
Topic Starter

#3 , 27 jun 2015 09:35

Nee, nooit ingeschreven. Ik heb geen papieren.

Reclame

denlowie

#4 , 27 jun 2015 09:39

Als je geen papieren heeft van deze tractor is hij ook onverkoopbaar.

denonkel
Topic Starter

#5 , 27 jun 2015 10:20

De papieren zijn wellicht in bezit van de aannemer die dus failliet is. als hij de traktor komt halen wil ik papieren zien die eigendom bewijzen en indien mogelijk wil ik hem voorstellen de traktor aan mij over te laten. Zou ik hier politie bij halen om te vermijden dat hij mij achteraf van vervreemding of wat dan ook beschuldigt?

denlowie

#6 , 27 jun 2015 11:42

Eerst en vooral mag je die tractor niet zomaar in beslag nemen, hij is failliet verklaart en die zou via zijn curator moeten geregeld worden, is het faillissement afgesloten en is hij verschoonbaar verklaart dan heb je van deze persoon geen cent meer te eisen.

giserke

#7 , 27 jun 2015 12:03

Eerst en vooral mag je die tractor niet zomaar in beslag nemen, hij is failliet verklaart en die zou via zijn curator moeten geregeld worden, is het faillissement afgesloten en is hij verschoonbaar verklaart dan heb je van deze persoon geen cent meer te eisen.

Maar dan de curator of vorige eigenaar dan nog beslag leggen op die traktor of opeisen als het faissement afgesloten werd?
En de papieren zijn verloren?

denlowie

#8 , 27 jun 2015 13:11

Maar dan is nog te zien was het bedrijf een vennootschap?

Was de tractor eigendom van de zaakvoerder?, ik zou toch zeer opletten met die tractor in te houden.

giserke

#9 , 27 jun 2015 13:51

Best is aangifte doen bij de politie die dan via eh chassisnummer de werkelijke eigenaar kan opsporen. (Via de fabrikant)

In ieder geval die curator heeft een blunder gemaakt. (tenminste als die traktor op naam van die vennootschap stond)
Een traktor is nu niet echt iets wat je zomaar kunt wegcijferen uit de boekhouding. Zelfs al zijn de papieren verdwenen.

denonkel
Topic Starter

#10 , 27 jun 2015 15:55

Het faillissement is nog niet afgesloten. Ik kan me nog partij stellen. Kan ik de tractor op dat formulier vermelden? Het ging over een VOF geen bvba.

denlowie

#11 , 27 jun 2015 16:04

Het faillissement is nog niet afgesloten. Ik kan me nog partij stellen. Kan ik de tractor op dat formulier vermelden? Het ging over een VOF geen bvba.
Normaal heb je zes weken na het faillissementsvonnis de tijd om je aanvraag te doen van je tegoeden.

Als het een VOF is dan is de zaakvoerder ook in faillissement gesteld, dus die heeft nu het recht om verschoonbaar verklaart te worden, indien het nog niet onder tussen is gebeurd, dus je heeft hoogst waarschijnlijk geld te goed van de VOF en niet van de zaakvoerder, laat dit zeer duidelijk zijn.

Ik zou toch maar de curator op de hoogte stellen van deze tractor.

Patrick M.

#12 , 27 jun 2015 18:01

Als dat bij mij gebeurde zorgde ik ervoor dat die traktor in mijn tuin stond. Hij moet zijn traktor dan daar maar komen halen en als ze iets zouden vragen dan vertelde ik gewoon dat de traktor zo was achtergelaten. En als hij de traktor zo maar meenam dan was het diefstal op privéterrein.

eylis

#13 , 27 jun 2015 20:33

de tractor stààt ook op poster zijn privéterrein, als ik de post goed lees.

denonkel
Topic Starter

#14 , 27 jun 2015 21:39

Inderdaad. En heeft twee jaar behoorlijk in de weg gestaan. Kan ik daar geen bezettingsvergoeding ofzo voor bekomen?

denonkel
Topic Starter

#15 , 27 jun 2015 21:42

Er is nog niks uitgesproken en de curator meldde mij dat het dossier bijna compleet wad maar nog niet afgesloten. Ik kon nog een claim indienen maart ze zei er onmiddellijk bij dat er geen geld meer zou zijn. De tractor moet ik nog melden.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”