Velo Antwerpen

cath11
Topic Starter

Velo Antwerpen

#1 , 13 okt 2014 17:32

Ik gebruik al enkele jaren de huurfietsjes van de stad Antwerpen genaamd 'Velo' via een huurcontract. Vorige week 8 oktober plaatste ik na gebruik mijn huurfiets terug in een slot van een fietsstation, daarna registreerde ik mijn kaart op de computer van het station. Ik kreeg de melding: "die fiets werd correct teruggeplaatst, u kan over vijf minuten een nieuwe fiets huren."

De dag nadien wilde ik opnieuw een fiets nemen, toen kreeg ik echter de melding: "u heeft reeds een fiets gehuurd". Ik belde naar de centrale om dit probleem te melden. Daar vertelde men mij dat de fiets niet correct werd teruggegeven en dat die fiets niet terug gebracht is. Ik heb dit dus wel gedaan , volgens de correct procedure, fiets terug in slot zetten, uitloggen via computer. Nu beweren ze dat ik de melding niet goed heb gelezen en dat de fiets niet is terug gebracht . Ze zouden me verder op de hoogte houden.

Niets gehoord, dus belde ik vandaag zelf terug omdat ik ook nog steeds geen fiets kan huren. Nu blijkt de fiets uit het systeem verdwenen is en moet ik 150 euro betalen als schade. Als de fiets na één maand niet terug is moet ik 400 euro betalen! Zij beweren dat ik de melding fout heb gelezen en dat de fiets niet correct werd terug gebracht. Ik heb dit dus 100% zeker wel gedaan. Volgens hen maakt de computer geen fout en gaat die 400 euro via domiciliering van mijn rekening gaan als de fiets binnen één maand niet terecht is. ik voel me zo verschrikkelijk machteloos!!!! Wat kan ik doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2014 17:37

U hebt het nr van die fiets.
Wat kan gebeuren is dat men in de klem een 'voorwerp' heeft aangebracht en men de fiets er toch kan uitpakken.
Nu va computer wordt normaal alles gelogd dat kan u opvragen of laten opvragen.
U doet aangifte bij politie van 'diefstal' van die fiets door onbekenden...
Staan er geen camera's aan dat fietsstation ... al vragen deze te bewaren...
Politie kan deze dan in beslag nemen.

Ik dacht dat dit probleem ondertussen opgelost was.

cath11
Topic Starter

#3 , 17 okt 2014 10:26

Ik heb vandaag dus terug contact opgenomen met Velo Antwerpen. 150 euro is mij al aangerekend omdat de fiets niet terug is. Computer inloggegevens gaan ze opsturen maar die zou ik toch niet kunnen lezen want dat is computertaal. Eind van de maand gaat de rest van het bedrag 250 euro van mijn rekening voor een fiets die ik correct heb terug gegeven en die nu verdwenen is. Conclusie van Velo Antwerpen: pech gehad!

Reclame

LeenW

#4 , 17 okt 2014 10:34

Vraag dan een versie die u wel kunt lezen. Zij moeten kunnen aantonen dat u een fout hebt gemaakt.

Drone

#5 , 17 okt 2014 15:24

wijs hun op het volgende;

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

als ze beweren dat u de fiets niet heeft terug gezet, dienen zij dit te bewijzen, het is niet omdat hun systeem X zegt, dat de realiteit wel degelijk X is.

als ze zich alleen baseren op hun computer systeem en geen bewijzen hebben buiten een systeem log, gaan ze voor de rechtbank niet ver komen, computersystemen zijn niet onfeilbaar en hun manier om de fietsen vast te zetten waarschijnlijk ook niet (zoals eerder al werd aangehaald)

cath11
Topic Starter

#6 , 18 okt 2014 07:14

Ik heb ook al gezegd dat hun systeem zou kunnen falen en dat dit onrechtvaardig is. Ze ging me de onleesbare computergegevens doorsturen (ik zou dan weer wel aan de telefoon hangen omdat ik ze niet kon lezen.)

Ik zei dan ook dat dit in de toekomst dus weer kon gebeuren? Antwoord van Velo Antwerpen: Mevrouw u kan beter uw contract niet verlengen als u zo over onze firma denkt. (er zijn 3000 wachtende na u..... Velo Antwerpen heeft het monopolie met een ongelofelijke wachtlijst)

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 okt 2014 16:45

Eind van de maand gaat de rest van het bedrag 250 euro van mijn rekening voor een fiets die ik correct heb terug gegeven en die nu verdwenen is. Conclusie van Velo Antwerpen: pech gehad!
Als u de fiets teruggebracht heeft, zorgt u toch dat die rekening eind van de maand niet meer bestaat ...

Als hun systeem u meldde dat de fiets teruggebracht is, moet daarvan ergens een spoor achtergebleven zijn.
Hoe gebeurt dat ?
SMS, push notificatie ?

cath11
Topic Starter

#8 , 18 okt 2014 17:58

Die meding heb ik inderdaad gekregen op het computerscherm van het station waar ik de fiets teruggebracht heb, maar zij beweren van niet. Ze gaan me de "onleesbare" computer inloggegevens opsturen. Als ik mijn rekening zou annuleren krijg ik er nog boetes bovenop van aanmaningen!

Franciscus

#9 , 19 okt 2014 23:45

Die alleszins ook aangifte bij de politie van de diefstal van de door u gebruikte fiets.
Zoals reeds gezegd hebt u het nummer nog van die fiets - krijgt u geen ticket bij het terugplaatsen.

cath11
Topic Starter

#10 , 20 okt 2014 08:12

Nee er wordt geen ticket gegeven bij teruggave van de fiets. Het wordt electronisch geregistreerd. Ik heb aangifte gedaan bij de politie, er hangt spijtig genoeg geen bewakingscamera in de buurt anders had ik de beelden kunnen opvragen.

cath11
Topic Starter

#11 , 22 okt 2014 10:03

De fiets is terug opgedoken in één van de stations. Ik moet nu dus "maar" 150 euro betalen voor de foute registratie van hun computer. Velo Antwerpen wenst verder niet meer te communiceren.

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 22 okt 2014 10:15

heb je die 150 euro reeds betaald?

cath11
Topic Starter

#13 , 22 okt 2014 10:41

Nee, het is aangeboden op mijn rekening maar ik heb het geld momenteel niet. Het gaat via domiciliering

denonkel

#14 , 22 okt 2014 11:01

Blokkeren in sepa gedeelte van je pc banking en een brief met de situatie schrijven aan de burgemeester.

cath11
Topic Starter

#15 , 09 nov 2014 19:49

**

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”