occasionele bestuurders

erwin.H
Topic Starter

occasionele bestuurders

#1 , 23 aug 2014 16:49

Mag ik eender welke persoon met rijbewijs laten rijden met mijn auto ?

Mijn verzekering vraagt 10 % meer op mijn polisprijs om mijn zoon (24 j)en dochter(25j) als occasionele bestuurder er bij te zetten. Ik bedoel hiermee dat ze misschien drie a vier keer per jaar de auto lenen .

Op het aanrijdingsformulier vragen ze toch in welke hoedanigheid de bestuurder reed (garagehouder,verwant,vriend,ed)

Zou ik dan mijn polis moeten aanpassen en 10 % meer betalen als mijn garagist een testrit wilt maken, want dat is ook een occasionele bestuurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2014 16:57

Een garagist heeft ook een eigen BA tegen over u, Ik dacht vroeger dat wij de gebruikelijke bestuurders moesten opgeven, maar ieder verzekering zal wel eigen voorschriften hebben.
Ik heb mijn kleinkinderen leren rijden en ik moest er wel aangifte van doen maar geen extra premie voor betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erwin.H
Topic Starter

#3 , 23 aug 2014 17:00

De hoofdbestuurder ben ikzelf die op de polis staat.

Als ik de redenering van de verzekering volg zou ik iedereen die ooit mogelijks met mij auto zou kunnen rijden als occasionele bestuurder op de polis moeten zetten !

Zal nogal een lijst worden.Alle verwanten,elke werknemer in de garage,alle vrienden die ik misschien ooit eens laat rijden.

Reclame

basejumper

#4 , 23 aug 2014 18:50

Het is zo dat het risico op ongeval vergroot indien er regelmatig jongere bestuurders met je wagen rijden. Een aantal maatschappijen rekent daar een bijpremie voor, andere maatschappijen niet. Je moet dit in elk geval melden. indien je dit niet doet en de risicoverzwaring verzwijgt kan de verzekeringsmaatschappij bij zwaar schadegeval de schade terugvorderen. Het verhaal is anders indien de andere bestuurder ouder dan 26 is omdat de risicoverhoging voornamelijk bij jongeren zit. Wegens gebrek aan rij ervaring, wegens machogedrag enz. Statistieken van ongevallen zijn daar duidelijk in. Meldt dit dus gewoon, anders kan je verzekering bij ongeval een nachtmerrie worden... En of die kinderen daar nu 3 keer of 100 keer per jaar mee rijden maakt dan geen verschil. Het is bij de meeste verzekeringsmaatschappijen trouwens ook zo dat de jaren waarin zij als "occasionele bestuurder" vermeld staan, in mindering gebracht worden van hun bonus malus wanneer zij zelf een verzekering op hun naam afsluiten. vb dochter staat 4 jaar als occasionele bestuurder op uw polis en koopt dan een eigen wagen. zij zal dan starten aan bonus malus 11 - 4 = 7. het actuele nadeel wordt dan dus een voordeel.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jef 007

#5 , 24 aug 2014 09:57

hebben uw kinderen ook een eigen auto MET verzekering?

basejumper

#6 , 24 aug 2014 11:39

Jef,

Amper een maand geleden heeft mijn ega een nieuwe wagen gekocht. we hebben de "oude" wagen van mijn ega overgedragen aan de zoon (administratieve keuring). Ik ben echter zelf bankier/verzekeraar en los van de persoonlijke ervaring is er ook al 25 jaar professionele ervaring waarmee ik dit staaf.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jef 007

#7 , 24 aug 2014 11:58

basejumper, ik begrijp uw tussenkomst niet
ik vroeg aan TS of zijn kinderen zelf een eigen auto hebben met verzekering op hun naam?

erwin.H
Topic Starter

#8 , 24 aug 2014 17:32

Mijn zoon heeft een eigen auto.
Het is als bvb zijn auto in de garage staat hij dan mijn auto leent.Vandaar dat ik hem als occasionele bestuurder er wil opzetten.

ivm de admin-keuring:ik heb de tweede auto van mijn overleden vrouw ook overgezet op mijn zoon.Echter zonder dat ik een admin-keuring liet doen.De auto is dus nog mijn eigendom en staat ook ingeschreven op mijn naam.De verzekering staat op mijn zoon met mijn dochter en ikzelf als occasionele bestuurders.En daar moest ik geen extra voor bij betalen.

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 08 sep 2014 12:28

Als u uw auto werkelijk eenmalig uitleent, hoeft u in principe niets te melden aan de verzekeraar.

Doet u dit niet, dan kan de verzekeraar voorhouden dat het risico buiten haar medeweten werd verzwaard.

De verzekeringsmaatschappij kan dan beslissen de premie met terugwerkende kracht te verhogen.

Wanneer er zich een ongeval voordoet nog voor de verzekeraar een standpunt heeft ingenomen, is de verzekeraar verplicht om tussen te komen. Wanneer men geen aangifte doet aan de verzekeraar en er doet zich een ongeval voor, dan kan de verzekeraar eenvoudigweg weigeren om tussen te komen.

Voor de eigen schade betekent dit dat de verzekerde deze zelf zal moeten dragen (Art. 87 § 2 Wet op de Landverzekeringsovereenkomsten).

Schade aan anderen daarentegen wordt nog wel door de verzekeringsmaatschappij vergoed. Na deze vergoeding kan de verzekeringsmaatschappij echter al hetgeen zij uitbetaalde, terugvorderen van de verzekerde (Art. 25, 1°, b) K.B. van 14 december 1992 betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

De verzekeraar zal dan wel moeten bewijzen dat het wel vaker voorkomt dat de eerder genoemde personen met uw voertuig rijden en bijgevolg niet zo occasioneel als u zelf zei.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”