kinderfiets overreden

desertrose
Topic Starter

kinderfiets overreden

#1 , 20 aug 2014 19:29

even een vraagje. Ik ging daarstraks mijn dochtertje afzetten om bij een vriendinnetje te gaan spelen. Ik parkeerde mij reglementair op een parkeerplaats langs de baan. Ik zag in de verte een vrouw aankomen met 2 kindjes , eentje ervan op de fiets, die kwamen ook spelen. Toen ik vertrok stropte ineens mijn wagen, ik wost niet wat er was en stapte uit.Nu bleek dat de kleine het fietsje juist voor mijn wielen had gelegd, het was een klein 14 inch fietsje. Het was er eentje van decathlon, na telefonisch contact bleek het fietsje met die tekening (kokodil?) niet meer te verkrijgen zijn , maar wel een alternatief. Nu wilt die vrouw dat ik een gelijkwaardig nieuwe fiets koop, terwijl ik eerder dacht aan een tweedehands, omdat gezien de leeftijd van het kind het ook al minstens voor de 2de keer gebruikt wordt. Maar nu nog een andere vraag, ben ik eigenlijk helemaal in fout? tenslotte wandelt toch niemand eerst rond zijn wagen voor hij vertrekt. Ik heb ook een sensor maar blijkbaar reageerde die er niet op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 20 aug 2014 19:50

Lag dat fietsje zichtbaar op openbare weg?
Is een twijfelgeval. Je moet U als chauffeur inprincipe ervan vergewissen dat de weg voor en achter U vrij is om maneuvers uit te voeren.
Laatst gewijzigd door giserke op 20 aug 2014 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

desertrose
Topic Starter

#3 , 20 aug 2014 19:52

het fietsje lag plat tegen de grond juist voor mijn wagen. Het was een kindermodelletje 14 inch.

Reclame

giserke

#4 , 20 aug 2014 19:52

Was dat openbare weg?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2014 19:52

U stond op een parkeerplaats en iemand heeft daar een fiets voor geplaatst/gelegd dus niet direct zichtbaar?
Dan is de moeder verantwoordelijk voor het gedrag van haar dochter en die fiets ...niet u.
Zoals u het beschrijft zou ik zeggen dat u niet verantwoordelijk kan gehouden worden. Moeder moet haar kinderen en hun fiets in het oog houden.
U kan de zaak doorgeven aan uw verzekering ( invullen van het EAF) en de gegevens van tegenpartij , met vermoedelijk een familiale verzekering.

desertrose
Topic Starter

#6 , 20 aug 2014 19:56

fransiscus, de fiets was zeker niet zichtbaar, hij was echt op de grond plat gelegd.
giserke of het echt openbare weg was weet ik niet, het was zo'n parking aan de zijkant van de straat, maar volgens mij wel eigendom van de bewoners. er lagen zo'n klinkers met gras tussen en wordt bij hen gebruikt om de tweede wagen te parkeren.

basejumper

#7 , 20 aug 2014 20:05

Schadegeval doorgeven aan uw verzekering. Zij zullen - eventueel in contact met de verzekering tegenpartij - uitmaken of er al dan niet aansprakelijkheid is in uw hoofde. En indien die er is, zullen zij ook de grootte van de schadevergoeding bepalen. Laat dit over aan uw verzekering en meng u zelf niet in het geding.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

giserke

#8 , 21 aug 2014 01:51

Schadegeval doorgeven aan uw verzekering. Zij zullen - eventueel in contact met de verzekering tegenpartij - uitmaken of er al dan niet aansprakelijkheid is in uw hoofde. En indien die er is, zullen zij ook de grootte van de schadevergoeding bepalen. Laat dit over aan uw verzekering en meng u zelf niet in het geding.
Voor een fietsje van 200-300€?

Hm...

giserke

#9 , 21 aug 2014 01:52

fransiscus, de fiets was zeker niet zichtbaar, hij was echt op de grond plat gelegd.
giserke of het echt openbare weg was weet ik niet, het was zo'n parking aan de zijkant van de straat, maar volgens mij wel eigendom van de bewoners. er lagen zo'n klinkers met gras tussen en wordt bij hen gebruikt om de tweede wagen te parkeren.
Het is dus wel een openbare plaats.

desertrose
Topic Starter

#10 , 21 aug 2014 02:10

Het is dus wel een openbare plaats.
en ben ik dan aansprakelijk?

eylis

#11 , 21 aug 2014 09:37

Het spijt me, maar die moeder had haar kinderen en hun spullen in de gaten moeten houden. Had de kleine de fiets op de stoep laten liggen en er was een oudje over gestruikeld was het ook de verantwoordelijkheid van de moeder.

giserke

#12 , 21 aug 2014 13:35

Het is niet omdat er een wagen verkeerd en in de weg staat, dat je er mag tegen rijden...
Ik vermoed dat dit met een ander voertuig als een fiets ook zo is.

Drone

#13 , 21 aug 2014 15:53

Het is niet omdat er een wagen verkeerd en in de weg staat, dat je er mag tegen rijden...
Ik vermoed dat dit met een ander voertuig als een fiets ook zo is.

het betreffende voertuig (fiets) moet om te beginnen dan wel juist geplaatst zijn (rechtopstaand) en duidelijk zichtbaar zijn, komt er waarschijnlijk nog bij of de fiets daar eigenlijk wel "geparkeerd" mocht staan.

sloeberken

#14 , 21 aug 2014 16:27

Een fiets daar ergens leggen is een onvoorzien opstakel en geen voertuig meer. De eigenaar ervan zal moeten opdraaien bij een eventuele ongeval.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”