Gebruiksderving/Genotsderving van toepassing?

RoyalFlush
Topic Starter

Gebruiksderving/Genotsderving van toepassing?

#1 , 05 aug 2014 13:40

Hallo,

Op 22.feb werd mijn voertuig perte totale gereden (ik haalde een tractor in, die plots afsloeg. Ik kon de tractor ontwijken maar belandde in de gracht. Boer had me niet gezien volgens zijn verklaring).

Ik was pas verhuisd en had dus niet veel spaargeld meer over (wat ik wilde houden voor noodgevallen) en wachtte tot ik de restwaarde van het wrak uitbetaald kreeg om daarmee een nieuw voertuig te kopen. Dit was ~2 maanden na het ongeval. Ik kon ~1 maand later een nieuw voertuig inschrijven (als je alleen woont en geen auto hebt is het niet eenvoudig snel een tweedehandsmodel te vinden en te kopen!).

Ik heb steeds snel gereageerd (verzekering asap ingelicht, documenten binnen de dag opgestuurd, aanbod op wrak de dag zelf aanvaardt). Mijn vraag: heb ik hier recht op genotsderving? Dat ik financiëel even krap bij kas zit door een verhuis en dat de zaken lang duren doordat ik fulltime werk en alles alleen moet doen is mijn schuld niet - maar as ik hier lees, dan zou men zeggen dat ik nalatig ben als ik niet direct voor een vervangingsvoertuig zorg? Mijn verzekeraar doet hier conflicterende beweringen over.

Dit voertuig werd in de nacht van 30.jul op 31.jul overigens ook perte totale gereden (bestuurder vluchtte, maar getuige kon nummerplaat noteren en zien dat het om een vrouw ging). We vonden ook een wieldop van merk X. De nummerplaat die de getuigen opgaven correspondeert met die van een vrouw van dezelfde gemeente met een auto van merk X. Wat is er nog nodig om te bewijzen dat zij de aanrijding veroorzaakte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2014 14:21

In principe hebt u recht op gebruiksderving voor:
1. De wachttijd: dit is de tijd tussen het ongeval en het ogenblik dat de aangeduide expert laat weten dat het voertuig totaal verlies is.
2. De mutatietermijn: de tijd nodig om u een gelijkaardig voertuig aan te schaffen. De werkelijke tijd kan in acht worden genomen als u onmiddellijk een nieuw voertuig bestelt of het nodige doet om een tweedehandsvoertuig te kopen. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat u recht hebt op gebruiksderving voor de tijd dat u op uw geld moet wachten en ook lijkt één maand voor het zoeken van een tweedehandsvoertuig mij nogal veel. Doorgaans wordt dan een forfait van 15 dagen toegekend.

mava105

#3 , 05 aug 2014 15:40

Werd het 2de ongeval aangegeven bij politie? Laat die dan hun werk doen.

Reclame

Franciscus

#4 , 05 aug 2014 15:50

Normaliter dient er direct door de politiedienst van de gemeente waar voertuig is ingeschreven nazicht gedaan te worden.
Uiteraard dient u van dit vluchtmisdrijf ook aangifte te doen bij uw verzekering - en hebt u een attest meegekregen van de politie.

RoyalFlush
Topic Starter

#5 , 05 aug 2014 16:08

In principe hebt u recht op gebruiksderving voor:
1. De wachttijd: dit is de tijd tussen het ongeval en het ogenblik dat de aangeduide expert laat weten dat het voertuig totaal verlies is.
2. De mutatietermijn: de tijd nodig om u een gelijkaardig voertuig aan te schaffen. De werkelijke tijd kan in acht worden genomen als u onmiddellijk een nieuw voertuig bestelt of het nodige doet om een tweedehandsvoertuig te kopen. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat u recht hebt op gebruiksderving voor de tijd dat u op uw geld moet wachten en ook lijkt één maand voor het zoeken van een tweedehandsvoertuig mij nogal veel. Doorgaans wordt dan een forfait van 15 dagen toegekend.
Bedankt voor je antwoord! Eén persoon bij de verzeker had het over max. 6 dagen, een andere dan weer over € 50,- per dag tot ik een nieuw voertuig had.
Werd het 2de ongeval aangegeven bij politie? Laat die dan hun werk doen.
De politie bracht me ervan op de hoogte - werd midden van de nacht uit m'n bed gehaald voor verhoor. De buren en politie waren gelukkig erg behulpzaam - de politie ging nog op zoek naar het voertuig na de feiten, maar dat is niet meer gevonden.
Normaliter dient er direct door de politiedienst van de gemeente waar voertuig is ingeschreven nazicht gedaan te worden.
Uiteraard dient u van dit vluchtmisdrijf ook aangifte te doen bij uw verzekering - en hebt u een attest meegekregen van de politie.
Attest heb ik gekregen - gegevens van de vermoedelijke tegenpartij stonden er op. Toen ik gisteren me informeerde, werd gezegd dat het onderzoek nog liep. Gezien het financiële verlies van de eerste total loss hoop ik dat mevrouw niet weg geraakt met de feiten.

Mijn rechterflank is vernield (en de rechterachterkant en -as van de wagen voor mij). Onze voertuigen stonden reglementair op de linkerkant van een éénrichtingsstraat geparkeerd en de schuldige reed inderdaad in de juiste richting volgens de getuigen. Als het vermoedelijke voertuig kan opgespoord worden, en inderdaad schade heeft/had aan de linkerkant die overeen komt met die aan onze wagens, is haar schuld dan bewezen?

Kingfisher

#6 , 06 aug 2014 07:57

Indien perte totale is, is het gebruikelijke forfait 5-6 dagen. Als de klant bereid is te discussieren, kan dat naar 7-8.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”