Defecte motorsturing voertuig wegens starten met starkabels

SilverStar
Topic Starter
Berichten: 1

Defecte motorsturing voertuig wegens starten met starkabels

#1 , 29 jul 2014 16:17

Wij hebben uit goeie wil een auto met een lege batterij willen opstarten met startkabels.
Bij deze hebben wij de correcte aansluiting van de startkabels, beschreven in de voertuighandleiding, gerespecteerd.
Aangezien het voertuig ook niet met de startkabels gestart kon worden werd het voertuig naar een officiële merkdealer gebracht.
Daar komen ze tot de conclusie dat door het proberen te starten met startkabels de elektronische motorsturing defect is geraakt en moet worden vervangen. De prijs hiervoor bedraagt > 2000 Euro.
De eigenaar van het defecte voertuig zegt dat wij verantwoordelijk zijn voor de schade en wilt dat wij deze vergoeden.
Onzes inziens hebben wij geen fout gemaakt en enkel getracht te helpen. Kan het nu dat wij verantwoordelijk gesteld kunnen worden en de kosten voor de motorsturing moeten betalen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 206

#2 , 29 jul 2014 16:39

Wie is "wij" in dit verhaal ?
Bent u garagist/autohersteller, toevallige hulpvaardige voorbijganger, huurder of gebruiker van de wagen, vriend des huizes, ...

Wie geeft de diagnose "lege batterij" gesteld?
Was dit volgens de merkgarage juist of fout ?

Was de eigenaar aanwezig of afwezig tijdens de pogingen om de wagen te starten ?
Heeft hij op een of andere manier zijn akkoord hiervoor gegeven ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 29 jul 2014 16:43

En misschien startte de auto niet omdat die electronica al stuk was.
Verhaal van de kip en het ei.
Laatst gewijzigd door roharro op 29 jul 2014 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 29 jul 2014 17:33

Gebruik van startkabels bij nieuwe auto's is zeer sterk af te raden.

Mij lijkt het ook bepalend wat uw relatie is met de betrokken eigenaar. Als U beroepsmatig die wagen hebt proberen te starten (vb als depanneur) zult U waarschijnlijk ervoor opdraaien.
Maar als U gewoon als passant/ vriend uw diensten hebt aangeboden om te helpen en de eigenaar zegt 'ja doe maar' gaat de eigenaar akkoord met de methode.
Hij kon dit geweigerd hebben, omdat hij weet dat U geen autoriteit hebt als depanneur/ garagist.
Kan me moeilijk voorstellen dat U een andermans wagen gaat openen zonder toestemming, en daar kabels op gaat zetten. ;)

Ook hier telt de gouden regel: schoenmaker blijf bij uw leest!

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 29 jul 2014 20:07

Veel garagisten willen onder hun verantwoordelijk uit geraken en zeggen. Niet starten met startkabels. Zo schijven ze de schuld in andermans schoenen.
Ook dealers en automerken zeggen. Enkel hun dealer mogen helpen natuurlijk tegen hun prijzen. Nog een geluk dat ze niet vermelden dat je hun batterij moet gebruiken.

Ik geloof er niets van. Hun snelstarter is veel slechter.
Waarschijnlijk was er een ander defect zodat er nooit kon gestart worden via kabels.

Sirkii
Berichten: 5717

#6 , 30 jul 2014 19:58

Dat je ECU-gestuurde motors niet met een correct uitgevoerde startkabelprocedure mag starten is bullshit. Maar da s hier de discussie niet. Eigenaar liet toe om de startkabelprocedure uit te voeren. De bewering van de garagist heeft ABSOLUUT geen juridische waarde. Als eigenaar een proces wil starten zal hij zich blauw groen en zwart betalen aan advocaats- en expertisekosten om van een kale reis thuis te komen: je kan immers niet bewijzen dat de startprocedure de ECU om zeep geholpen heeft.

Wat wel dodelijk is voor alle electronische dozen is booststarten (bv 12v oldie met een 24v systeem "reanimeren". eCU s kunnen heus wel tegen op een tweede batterij aangekoppeld worden (allez toch de ECU s van mijn recreatieve auro s die soms al eens een startkabeltje nodig hebben Wegens te gierig om accu s te vernieuwen)

giserke
Berichten: 2434

#7 , 30 jul 2014 20:04

Jez mag enkel een 2de accu gebruiken, maar die accu mag niet gekoppeld zijn aan een andere wagen. En de motor van die wagen mag zeker niet draaien!
Je moet dus eerst de andere wagen loskoppelen vooraleer je de startkabels er op plaatst.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#8 , 30 jul 2014 22:33

Niet waar, een accu geeft 13,8 V en zal dalenbij het starten.
Als de motor niet draait van de andere wagen kan het zijn dat ook de 2e accu leegloopt door te starten.
Daarom is het altijd beter om met startende motor te helpen.

En ja eigenaar zit met een probleem, niet de helpende persoon die ter goeder trouw was.

aceke
Berichten: 141

#9 , 30 jul 2014 22:40

Beste is met de 2de wagen de accu van de eerste beetje laden en dan starten zonder 2de wagen


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Oude Belg
Berichten: 3190

#10 , 31 jul 2014 09:49

Voor een wagen met start/stopsysteem moet een bepaalde procedure gevolgd worden. De polen van de accu's verbinden met startkabels is absoluut verboden. Deze wagens hebben trouwens speciale accu's, standaardaccu's kunnen niet worden gebruikt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jul 2014 10:21

Technische info is uiteraard ook interessant, maar ik denk dat de topic starter eerder juridisch advies wil omtrent de klacht van de andere auto-eigenaar. Moest de topic starter al eens laten weten of hij nu particulier is of niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 aug 2014 17:31

Ondertussen heeft topic starter me een PB-tje gestuurd met de melding dat hij geen particulier is. Dit veranderd wel iets aan de zaak, zou ik zo denken. Ik heb de topic starter aangeraden ook hier even te reageren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5717

#13 , 01 aug 2014 19:35

Zelfs als de topicstarter een depanneur is dan nog zal de aanklager moeten bewijzen dat er een oorzakelijk verband is : da s dus via rechtbank expert aanstellen etc etc; en dus pokkeduur voor de aanklager (en ook de topicstarter neemt in deze situatie dan best een advocaat onder de arm.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 aug 2014 08:35

De officiële dealer heeft zelf al de diagnose gemaakt dat de procedure met de startkabels de oorzaak was. Kan is dus groot dat een expert tot dezelfde conclusie zal komen. Topic starter zal dus zelf moeten beslissen of hij het risico neemt dat de aanklager er daadwerkelijk mee verder gaat, want in dat geval is de kans zeker bestaande dat de topic starter het onderspit moet delven. Kans bestaat ook dat de klager helemaal niets doet verder.

Maar aangezien de topic starter een "professional" is, zou het van eerlijk zakendoen getuigen als hij zijn verantwoordelijkheid neemt en de schade vergoed (tenzij hij denkt dat het oordeel van de officiële dealer niet correct is). Is een zelfstandige ook niet verzekerd voor dit soort gevallen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

my_key
Berichten: 230
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website Facebook

#15 , 08 aug 2014 15:37

Indien TS professioneel is: aangeven aan uw BA-verzekeraar (BA uitbating) en zeker geen erkenning van aansprakelijkheid doen, want dat kan tot een weigering in dekking leiden. Tegenpartij dient nog steeds te bewijzen dat u een fout gemaakt heeft. Als u de procedure van de handleiding gevolgd heeft lijkt het me straf dat een fout in uwen hoofde weerhouden zou worden... Misschien is de fout net van de constructeur: zijnde om een startprocedure die schade toelaat in de handleiding te vermelden.

U kan uiteraard ook altijd een commerciële geste doen, bv. zonder erkenning van aansprakelijkheid, maar dat zal u zelf ook wel doorhebben.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”