Bamboe van de buren

denonkel
Topic Starter

Bamboe van de buren

#1 , 27 apr 2014 19:27

Lang gelden plantte onze buurman bamboes op de grens tussen ons terrein en het zijne (op ongeveer 1 meter). Nu, sinds enkele jaren, begint de bamboe uiteraard ook langs onze kant de kop op te steken, tussen de boompjes, en tussen de stemen van onze oprit.

De buurman heeft zijn goede wil getoond door af en toe de stengels af te knippen, maar eigenlijk heeft dat een averechts effect: er komen er steeds meer vertakkingen bij, en de bamboe kruipt onder de stenen. Nog een meter of drie verder, en de wortels zitten tegen de fundamenten van het huis aan te schurken.

Welke stappen kan ik het best ondernemen om de kosten voor het uitgraven van de grond met bamboewortels en het heraanleggen van de oprit (totaal ongeveer 6000 euro) (deels) op de buurman te verhalen? Ik weet niet of hij een familiale verzekering heeft, maar wij hebben die wel, inclusief rechtsbijstand inbegrepen in de brandverzekering. Iemand een idee? Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 apr 2014 19:38

Volgens het Veldwetboek hebt u het recht om de wortels die op uw eigendom doordringen weg te kappen zodat ze geen schade kunnen aanrichten.

Als u daar geen gebruik van heeft gemaakt betwijfel ik of u een schadevergoeding kan vragen aan uw buur.

U begaat immers een fout omdat u geen maatregelen tot beperking van de schade genomen hebt.

Ik vrees er dus voor....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denonkel
Topic Starter

#3 , 27 apr 2014 21:14

Is het niet omgekeerd? Moet de buurman geen maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat zijn bamboes elders schade aanrichten buiten zijn grondgebied?

Reclame

Turaki

#4 , 27 apr 2014 23:03

Volgens mij heeft TS gelijk. Bij aanplanten van bamboe moet je maatregelen nemen zodat deze niet kunnen doorschieten, dit is een gekend probleem bij deze plant. Als TS enkel de wortels had verwijderd, was zijn probleem nog niet opgelost.

Hier lijkt mij overmatige burenhinder van toepassing, en op deze grond zou ik de buur aanmanen om maatregelen te treffen om uitgroei te voorkomen, en daarnaast nog laten opdraaien voor de kosten van verwijdering op uw grond (wat redelijk wat kan kosten, aangezien in extreme gevallen afgraving tot 80cm diep nodig kan zijn).

roharro

#5 , 27 apr 2014 23:44

Ik denk dat de wetgeving voor alle planten en bomen dezelfde is (wat betreft afkappen van buurman's wortels op uw terrein). Tenzij er een apart voorschrift is voor bamboe maar dat is me niet bekend.
Ken niks van groen, maar veronderstel dat bamboe toch ook wortels heeft om te kunnen groeien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#6 , 28 apr 2014 09:48

Even een groen-tip.

Eenmaal de wortels doorgeschoten zijn, heeft het geen zin deze af te kappen: ze moeten volledig verwijderd worden. Elke wortelstok groeit gewoon verder. Dit is niet hetzelfde als bij een boom waarbij de boom afsterft als de wortels worden afgekapt, er groeien ook geen nieuwe boompjes op de afgekapte wortelstokken.

Best is een straf onkruidwerend middel te gebruiken: de bamboescheuten afknippen en de open wonde (tak per tak) inwrijven met vb. pure roundup (opgelet, handschoenen dragen én met een penseeltje scheut per scheut behandeling).

Elke scheut die je ziet opkomen: zelfde behandeling.

Veel succes.

(ik begrijp uw frustratie, heb ooit zo'n grote struik voor mijn keukenraam gehad, groeide bijna tot in mijn garage).

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2014 10:25

Roundup zal hier niet helpen. Heb het persoonlijk zelf meegemaakt. Zeker 10 onkruidverdelgers geprobeerd, zelfs de aller strafste. Ook met open vlam de bamboe verbranden. Niets hielp. Na een aantal jaren proberen uiteindelijk al mijn klinkers moeten opbreken. Hieronder laf een werkelijke kokosmat, van wel 3 cm dik, aan wortels.
Er waren geen buren bij betrokken, want het was in mijn eigen tuin.

Oude Belg

#8 , 28 apr 2014 10:38

Wij hebben een zeer grote hoop bamboe weggekregen met Roundup : eerst alles boven de grond afhakken, daarna, telkens er een scheutje doorkwam, meteen Roundup gebruiken. Na een vier- vijftal behandelingen met roundup, heeft de bamboe de strijd opgegeven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lori

#9 , 28 apr 2014 11:12

Wij knippen de tak/scheut tot enkele centimeters boven de grond af en spuiten met een spuitje round up (glyfosaat ) puur erin en die scheut overleefd het geheel niet .

denonkel
Topic Starter

#10 , 29 apr 2014 13:24

Dank je wel voor de groentips, wie had dat gedacht op dit juridisch forum. We gaan dit proberen, maar bij opgraafwerken zou ik uiteraard schade willen verhalen op buurman. Hij kan dat op zijn beurt wellicht op zijn familiale verhalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 apr 2014 17:12

Misschien best beginnen met uw verzekeringen aan te spreken zodat deze kunnen vaststellen dat er schade IS aan uw tuin.

Deze ( uw rechtsbijstand) kan tegenpartij dan in gebreke stellen.

Mariette

#12 , 01 mei 2014 12:35

maar kan een buurman sowieso aansprakelijk gesteld worden voor de uitgroei van de WORTELS van een plant die hij in zijn tuin heeft gezet op één meter afstand van de scheiding?

Er staat toch duidelijk in het veldwetboek dat de eigenaar zelf "het recht" heeft om de wortels van bomen en planten te verwijderen en af te hakken.

Turaki

#13 , 01 mei 2014 12:54

Dit stuk over wortels staat in een artikel dat over bomen gaat, dus kan geargumenteerd worden dat dit ook enkel van toepassing is op boomwortels.

En van bamboe is geweten dat dit zich snel ondergronds verspreid, en die ook schade kan veroorzaken hierdoor.

Mariette

#14 , 01 mei 2014 12:57

Dit stuk over wortels staat in een artikel dat over bomen gaat, dus kan geargumenteerd worden dat dit ook enkel van toepassing is op boomwortels.

En van bamboe is geweten dat dit zich snel ondergronds verspreid, en die ook schade kan veroorzaken hierdoor.
Tot op hoeveel meter zou de originele eigenaar van die eerste bamboewortel dan verantwoordelijk zijn? Staat dat ergens vermeld?

In kleine tuintjes kan Buur A vb. een stukje bamboe plaatsen die doorschiet naar Buur B die dit geen probleem vindt, maar als het dan weer doorschiet naar buur C die daar een terras heeft liggen en dan schade aan het terras krijgt.
Wie is dan verantwoordelijk? Buur A? of Buur B? Want als Buur B zelf verantwoordelijk is, dan is Buur C ook zelf verantwoordelijk zou ik denken.

Hetzelfde gebeurt met klimop. Als niemand de klimop onder controle houdt, blijft die groeien.
Laatst gewijzigd door Mariette op 01 mei 2014 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#15 , 01 mei 2014 13:06

Tot op hoeveel meter zou de originele eigenaar van die eerste bamboewortel dan verantwoordelijk zijn? Staat dat ergens vermeld?
Zodra het in de tuin van de buren komt, dus vanaf 0 meter, lijkt mij.
In kleine tuintjes kan Buur A vb. een stukje bamboe plaatsen die doorschiet naar Buur B die dit geen probleem vindt, maar als het dan weer doorschiet naar buur C die daar een terras heeft liggen en dan schade aan het terras krijgt.
Wie is dan verantwoordelijk? Buur A? of Buur B? Want als Buur B zelf verantwoordelijk is, dan is Buur C ook zelf verantwoordelijk zou ik denken.
Gaan we met absurde voorbeelden afkomen?
Goed, als buur B dit niet erg vindt, wordt hij eigenaar van de bamboe die in zijn tuin doorschiet, en is hij verantwoordelijk voor hetgeen doorschiet naar buur C.

En het veldwetboek voorziet enkel dat de buur de wortels mag doorhakken, niet dat hij zelf verantwoordelijk is voor schade indien hij dit niet doet.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”