scheiding tussen twee huizen

yvonna
Topic Starter

scheiding tussen twee huizen

#1 , 22 mar 2014 17:24

Graag wat goede raad
Volgend jaar word het huis naast mij afgebroken en komt een nieuw huis. Geen probleem maar ze spreken ervan om de gemeenschappelijke afsluiting te vernieuwen en zouden dit in samenspraak met mij doen
Nu is namelijk het volgende. de gemeenschappelijke afsluiting is betonplaten in de grond en beton staken met groene draad tussen van ongeveer 1,50m hoogte.
Maar op mijn eigendom staat er een afsluiting met houten panelen aan beide zijden van de tuin.Die zijn nog wel in goede staat ien voor mij geen reden om die weg te nemen. Want nu zijn beide zijden van mijn tuin gelijk en als er één kant verandert omdat die buren het mooi zouden vinden is dit dan lelijk voor mij.
Ben ik verplicht om daar in toe te stemmen en mogen ze de afsluiting weg doen zonder mij daarvoor te vergoeden Ik veronderstel dus . Als zij een nieuwe afsluiting zetten die voor mij niet nodig is want hij is nog in goede staat en ze doen het toch mag ik deze nieuwe dan ook als de helft van mij beschouwen of moeten ze mij dan vergoeden voor de waarde van de oude afsluiting.

Dank en groetjes yvonna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 22 mar 2014 19:44

Als jij vindt dat de gemeenschappelijke afsluiting en uw houten panelen nog in goede staat zijn dan antwoord je hem dat geen reden ziet in het meebetalen van de plaatsing van een nieuwe afsluiting doch dat hij gerust een bijkomende afsluiting mag zetten op zijn eigendom (op zijn kosten uiteraard) Je kan je buur niet dwingen om mee te betalen voor de vernieuwing van een afsluiting.

yvonna
Topic Starter

#3 , 23 mar 2014 09:12

Sirkii bedankt voor uw raad.

Groetjes yvonna

Reclame

j.demoor

#4 , 25 mar 2014 08:09

Wat gemeenschappelijk is kan niet wettig door één mede-eigenaar worden afgebroken.

“Art.655.Het herstellen en het wederopbouwen van de gemene muur komen ten laste van allen die op de muur recht hebben, en zulks naar evenredigheid van ieders recht.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

yvonna
Topic Starter

#5 , 26 mar 2014 04:11

Ook bedankt J Demoor

Nu ik weet dat ik niet verplicht ben om me te betalen met een nieuwe afsluiting nadat de gemeenschappelijke afsluiting nog in goede staat is, zal ik zeker niet akkoord gaan.

Groetjes yvonna

yvonna
Topic Starter

#6 , 14 apr 2014 10:11

Ik wil nog eens terug komen voor een woordje uitleg wat betreft de afsluiting achteraan tussen de twee huizen
Ik zou dus niet akkoord gaan en zij moeten dan maar een andere afsluiting zetten op hun eigendom. Als ze nu verkiezen om de oude afsluiting weg te nemen want er zal verder gebouwd worden naar achter dus zullen ze dit op de scheiding doen . En dan gaan ze toch een nieuwe afsluiting moeten zetten vermits ze de huidige zullen schenden . Kan ik deze afsluiting dan ook nog beschouwen als de helft van mij?
Ik hoop dat mijn uitleg wat duidelijk is.

Dank en groetjes Yvonna

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”