#1 , 31 aug 2013 14:39
Even de voorgeschiedenis: wij hebben een herder (reu) van 6 jaar oud. Hij is opgegroeid met een teefje die inmiddels overleden is. Nu, twee jaar later, hebben wij een puppy aangeschaft (ook een teefje).
De reu is als puppy aangevallen/gebeten geweest door een jack russel en nog een ander klein ras. Sindsdien doet hij het niet altijd even goed met andere honden die hij niet kent. Om dit probleem aan te pakken zijn wij naar een psycholoog geweest en nu volgt hij al meer dan een jaar les bij een erkende hondentrainer om hier aan te werken. Hij maakt goede vorderingen maar zoiets vraagt natuurlijk tijd.
Honden van vrienden heeft hij steeds leren kennen van zodra dat mogelijk was, en dat is niet echt een probleem. Het zijn vooral de oudere honden en honden op straat waar hij het moeilijk mee heeft.
Omdat hij zijn compagnon wel miste en omdat wij dachten dat het zou helpen hebben wij nu dus een puppy bij.
Wij hebben deze beslissing goed afgewogen en overlegd met alle mogelijke partijen. Ze zijn de beste maatjes en hij is al veel kalmer in het algemeen.
Nu kwamen de mensen waar wij de puppy vandaan hebben eens kijken hoe het met haar ging. Ook zij wisten dat onze reu het niet goed doet met andere ongekende honden, dat hebben we meermaals gezegd. Wanneer wij op bezoek gingen bij hen lieten wij om die reden onze hond ook altijd in de auto - en dat vind ik maar logisch gezien je iemand anders z'n woning binnentreedt, zeker als die ook huisdieren hebben.
Ze hebben zelf ook een pup gehouden en die brachten ze mee om d'r zus te zien. Dat wisten we, en daarop hebben wij ook gezegd dat we eerst moesten kijken (allen aan de leiband) hoe onze reu zou reageren. Indien niet goed zouden we de twee partijen dus even moeten scheiden.
Wat wij niet wisten is dat ook hun maltezer zou meekomen. Indien ze het hadden gevraagd hadden wij hierop nee gezegd. Goed, die mensen staan hier, het is warm, onze reu reageert goed op het zusje van onze pup. De maltezer daarentegen was direct een probleem en die had geen leiband. Onze reu moet even binnen, terwijl het bezoek in de tuin ging, met hun honden.
Hier hadden al moeten zeggen dat wij geen andere honden op ons terrein dulden. (onze vrienden etc. laten hun hond ook altijd in de auto, omdat ze mijn reu niet overstuur willen maken. ook al gaat hij met ze wandelen, zo boem baf op zijn domein is toch een aanpassing). Maar het is warm, om dan te moeten zeggen ja die hond komt er niet in.. dom van ons maar zo is het gegaan.
Ik ga van buiten naar binnen om wat drinken te halen. De Reu zit aan de andere kant van de woonkamer, weg van de tuin.
Terwijl ik de deur opendoe om terug naar buiten te gaan schiet onze reu er zich ineens tussen, recht naar de maltezer.
Ik wil even zeggen dat ik de deur nog maar net open had op een kier, heb ze proberen toegooien maar ik was te laat.
Tot mijn spijt heeft de maltezer het niet overleefd. Wij hebben direct ingegrepen, reu heeft direct gelost maar de beet was fataal. Heb mijn best gedaan om hun hond te redden maar het heeft niet mogen baten.
De andere pup en mensen heeft hij totaal met rust gelaten. Achteraf ook geen agressie naar niemand toe. Inmiddels zag hij weer andere honden en dat is geen probleem geweest.
Die mensen zijn natuurlijk woedend en overstuur weggegaan. We hebben ze niet meer gehoord. Wij hebben wel laten weten dat we het verschrikkelijk vinden en dat we dit ook nooit gewild hebben.
Ik verwacht natuurlijk wel er nog van te horen en nu vraag ik mij af: wat kunnen zij ons doen?
Niet dat ik mijn verantwoordelijkheid niet wil opnemen of ontken wat gebeurd is, maar kunnen wat kunnen zij eisen/vragen?
Ik denk niet dat zij kunnen eisen dat hij wordt afgemaakt, daar hij nog nooit agressie heeft vertoond naar mensen toe. Maar toch vraag ik mij af wat ons te wachten staat.
Ik ontken de aanval niet, maar deze aanval is dus voortgevloeid uit het feit dat mijn reu geen andere onbekende honden op zijn domein wilde. het is niet dat we het probleem niet zagen, want daarom zat hij binnen. Het was de eerste en de laatste keer, maar het kwaad is geschied natuurlijk.
PS: de bezoekers hebben de Nederlandse nationaliteit en onze reu heeft jaren les gehad op hondenschool. In groep en individueel.