Hier is een korte schets van gebeurtenissen.
Mijn vader rijdt onderweg naar de supermarkt tegen een traplift van een verhuisfirma die tussen twee geparkeerde wagens op een oprit stond, uitstekend op de rijweg. De aanhanger haakt in achter het voorwiel, zijkant beschadigd, 3500 euro schade. Auto rijdt wel nog.
Mijn vader was geschrokken en zo naïef als hij is neemt hij een kaartje in ontvangst en gaat hij naar huis. Eenmaal thuisgekomen wijs ik hem erop dat we een formulier moeten invullen, dus wij gaan terug naar de locatie. Tegenpartij was een half uur later weg, we hebben gepraat met de bewoner van het huis die ons wat informatie kon verstrekken over wat er gebeurde.
Na enkele pogingen de tegenpartij te bereiken zijn we twee dagen later kunnen langskomen bij hun thuis om een formulier in te vullen. Ze hadden zich echter duidelijk al goed geïnformeerd en presenteerden ons een ingevuld formulier dat hun helemaal zou indekken. We zijn toen rond de tafel gaan zitten en heb gezegd dat we onmogelijk met dit formulier akkoord konden gaan omdat onze versie van de feiten anders was. Ze hebben ons daar overtuigd het toch te ondertekenen en onze opmerkingen op de achterkant te schrijven. Ik heb nog de verzekering proberen bellen maar die waren niet meer bereikbaar. Het leek ons niet logisch om het te ondertekenen, maar hun uitleg leek plausibel, dus ik heb ook duidelijk op de voorzijde geschreven dat wij niet akkoord gaan met hun versie alvorens het te ondertekenen.
Niets was minder waar natuurlijk. Na contact met de verzekering de dag erna wisten we dat het zo helemaal niet werkt en dat we met die handtekening hoe dan ook akkoord gaan met de schets en aangekruiste vakjes. We hebben wel rechtsbijstand dus onze verzekering gaat hoe dan ook de tegenpartij in gebreke stellen.
Hun versie is trouwens klinkklare onzin. De werkmannen die betrokken waren hebben er niets meer mee te maken, alles is afgehandeld met de zaakvoerder en die weet natuurlijk precies wat hij moet verklaren om zich in te dekken.
We weten dat er geen signalisatie was, dat wist onze buurvrouw te bevestigen en volgens mij kan de bewoner van het huis dat zelfs op papier verklaren. Dit erwijl zij claimen dat er kegeltjes stonden, die mijn vader nooit zag.
Ze claimen ook dat het tuig stil stond, terwijl er werkmannen aan bezig waren op het moment van de aanrijding: één man kreeg de aanhangpen tegen zijn been maar was niet gewond. Van deze persoon wordt ook gezwegen in hun verklaring.
Hoe kunnen we dit best aanpakken om onze kansen in dit geschil te verhogen? Kunnen we nog iets doen aan die verklaring die we ondertekenden maar niet mee akkoord gaan? Heeft het nut om te bewijzen dat ze een valse verklaring aflegden door de bewoner te laten getuigen dat er geen kegeltjes stonden? Alle raad is welkom, alvast bedankt.