schilder beschadigt mijn keukenkasten

organisator
Topic Starter

schilder beschadigt mijn keukenkasten

#1 , 05 feb 2013 14:09

Graag uw nuttige reacties.

Mijn schilder heeft bij het afschuren van mijn eiken keukenkasten deze onherroepelijk beschadigd. Hoe kan ik deze schade van hem terugvorderen ? En kan ik een klacht indienen indien hij niet reageert op telefoons en emails (wat al 6 maanden het geval is) ?

Volgens mij is hij niet verzekerd.

Dank voor uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2013 15:56

Op welke wijze heeft hij ze beschadigd? Waren het masieve eiken deuren of met plakhout, en heeft hij er gaten in geschuurd?
Je zou een verzoeningsvergadering kunnen aanvragen bij de vrederechter.

organisator
Topic Starter

#3 , 05 feb 2013 18:32

massieve eiken deuren, ze zijn naar de knoppen nu...
kan ik niet klacht indienen wegens beschadiging van eigendom ?

Reclame

Franciscus

#4 , 05 feb 2013 18:37

Maar wat heeft hij gedaan? Wat was er overeengekomen? Welke fout heeft hij gemaakt enz enz

En waar zou u klacht willen indienen?

Als u antwoord wenst zal u iets meer info moeten geven.

mava105

#5 , 05 feb 2013 19:44

Hoe kan men MASSIEF eiken deuren beschadigen door ze eenvoudigweg maar af te schuren voor schildering? Lijkt mij bijna onmogelijk.
Wat had je besteld?

j.demoor

#6 , 07 feb 2013 08:54

‘Een contractpartij kan slechts dan gehouden zijn tot schadevergoeding op extra-contractuele basis in het kader van de uitvoering van een contract,als blijkt dat die partij een fout heeft begaan die een inbreuk is op de algemene plicht tot voorzichtigheid en als de fout een schade heeft veroorzaakt,onderscheiden van de schade die het gevolg is van de slechte uitvoering van het contract‘(Cass. 14 oktober 1985,R.C.J.B. 1988,41,noot VAN QUICKENBORNE,M.).

‘Mijn schilder heeft bij het afschuren van mijn eiken keukenkasten deze onherroepelijk beschadigd’

Die schade is het gevolg is van de slechte uitvoering van het contract en dus contractueel.

"Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...“(Burgerlijk Wetboek).

Maan uw schuldenaar aangetekend aan uw schade te herstellen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn of ze te vergoeden indien ze niet in natura herstelbaar is. Vermeld daarin chronologisch alle voorngaande communicaties.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Komt geen minnelijke schikking tot stand,daag hem dan voor de rechter,met vordering tot schadevergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

organisator
Topic Starter

#7 , 07 feb 2013 16:52

bedankt j.demoor

dit lijkt me alvast nuttige informatie.

mvg

ganapathi tantre

#8 , 11 feb 2013 22:53

ik snap het ook niet hoor ?
de vraag blijft nochtans erg simpel: wat heeft ie nou gedaan ?

Moest hij nu aan die deuren werken (schuren/schilderen of wat anders) in uw opdracht of moest hij helemaal niet aan die deuren komen ?
Of is het eerder een geval dat het reslutaat u niet bevalt .

u bedankt hier J. De Moor voor het verstrekken van info maar zelf geeft u totaal geen info. Is toch wel wat misleidend.

Gebruiker21

#9 , 12 feb 2013 11:23

dit lijkt me alvast nuttige informatie.
Hangt er van af wat er gebeurd is met die deuren. Hier kan je die vraag omzeilen, maar als dit voor een rechter komt, zal deze WEL een duidelijk antwoord op die vraag willen. Afhankelijk van dat antwoord zal j.demoor zijn verwijzing al dan niet nuttig zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”