Hond bijt kat dood

Maasmechelen16
Topic Starter

Hond bijt kat dood

#1 , 16 jan 2013 10:10

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje in verband met burgerlijke aansprakelijkheid.

De kat van mijn zus werd vorige week zaterdag dood teruggevonden in de tuin van haar buren. Zij hebben een husky, en die zat langs het lijkje toen de buurvrouw het heeft gevonden. Zij ging naar mijn zus en het eerste wat ze zei was: "ik denk dat mijn hond jouw kat heeft dood gebeten". Het nekje van de kat (amper 4 maanden oud) was gebroken - dit werd bevestigd door de mensen van het dierencrematorium.

Nu ben ik diezelfde avond bij die mevrouw langsgeweest. Mijn zus wilde ook geen klacht indienen omdat ze geen burenruzie wou, enkel dat zij de crematiekosten (zo'n €200) zou betalen en dan was het afgehandeld. De Ze had heel veel spijt en zei dat ze dat ook zeker zou doen, maar dat ze er niet zeker van was dat haar hond het ook gedaan heeft want ze had zelf niks gezien of gehoord.

Maar goed. Gisteren kreeg mijn zus een briefje van de buurvrouw in de bus, waarop stond dat ze opeens niet meer wou betalen want het was haar schuld niet en de politie had volgens haar dit ook bevestigd. Mijn zus is toen daar naar toe gegaan om te vragen hoe het zat, en die mevrouw vertelde dat mijn zus geen bewijs had, dat iemand anders het ook had kunnen doen. Ze beweert nu nooit te hebben gezegd dat haar hond de dader was (terwijl er nog andere buren waren die dit kunnen bevestigen).

Ik begrijp de redenering van deze mevrouw niet zo goed. Oké, zij heeft uiteindelijk zélf niks gedaan, maar het was haar hond en dus ook haar verantwoordelijkheid. Volgens BW artikel 1385 valt het toch onder haar verantwoordelijkheid, want zij is duidelijk de eigenaar van het dier.
En voor zover het bewijs gaat: de kat ligt dood in uw tuin, naast uw hond. Wat denkt u zelf dat er is gebeurd? Het dierencrematorium had ons ook verteld dat de nek wellicht werd gebroken door de hond, omdat er twee punctiewonden waren.

Persoonlijk heb ik zelf ook twee honden, en als zij de kat van mijn buren zouden doden (ongeacht het feit dat die kat in MIJN tuin was), dan zou ik de kosten betalen... Mijn zus heeft heel veel verdriet en wou al geen klacht indienen, maar ik vrees dat er weinig andere keuze is.

Dus, wat zou jullie advies zijn? Ik weet dat het knelpunt is dat de kat in hun tuin zat. Maar als jij bezoek krijgt en je hond bijt die persoon, dan ben je toch ook verantwoordelijk?

Alvast erg bedankt voor jullie raad!

Heef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 16 jan 2013 10:16

u had de doodsoorzaak door een dierenarts moeten laten vaststellen die hiervan verslag maakt
met dit verslag zou u dan eventueel klacht kunnen indienen bij de politie
u had een dierenarts naar de buur moeten sturen om sporen (bloed, vel,pels...) te laten vinden bij die hond
ik vrees dat het u allemaal wat te laat zal zijn

Mariette

#3 , 16 jan 2013 10:26

Mag men een poesje van 4 maanden niet meer in de eigen tuin begraven?

Reclame

Kingfisher

#4 , 16 jan 2013 11:18

Indien de hond zo ontsnapt zijn uit de tuin van de buurman, en uw kat hebben doodgebeten in uw tuin, dan zou dit een toezichtsfout zijn, en zou de eigenaar van de hond moeten betalen. Maar als ik het goed begrijp, is uw kat doodgebeten in de tuin van de buren.

Een hond die een kat doodbijt is geen onnatuurlijk fenomeen, de buurvrouw heeft hier geen fout begaan. Katten hebben vrije uitloop, maar dan moet je daar de gevolgen van dragen, vrees ik.

Turaki

#5 , 16 jan 2013 11:22

Klacht bij de politie? Burgerlijke zaak, dus niet bevoegd.
Dierenarts naar buren sturen? En wat als die deze niet willen binnenlaten? Politie zal niets doen, want zoals ik reeds zij, niet bevoegd.

Verlag van dierenarts (of crematorium in dit geval) kan wel nuttig zijn.
Probeer een gesprek met de buurvrouw hierover op te nemen (dit mag) om zo bewijs te hebben dat haar hond dit gedaan heeft. Briefje dat u in de bus gevonden heeft kan ook gebruikt worden als bewijs.
Ook de crematiekosten terugvorderen lijkt mij te veel, enkel de geleden schade kan gevraagd worden. En een katje van 4 maanden gaat geen 200€ kosten (wettelijk gezien is een dier een voorwerp).

Veebee

#6 , 16 jan 2013 11:28

Eigenaar van de hond is toch niet verplicht te betalen?

De kat van je zus zat in de tuin van je buren, hoorde daar helemaal niet te zijn. Als die buurvrouw wou betalen, maar op haar beslissing terugkomt is dat toch haar goed recht?

Had die kat niet in die tuin gezeten, had ze nu nog geleefd.

Als onze hond op straat overreden wordt al loslopende, dan kan ik ook geen verhaal halen bij de eigenaar van de auto, integendeel. Als er schade is aan de auto ten gevolge van de aanrijding, zal de chauffeur die nog kunnen verhalen op mij als eigenaar.

Oude Belg

#7 , 16 jan 2013 15:21

Mag men een poesje van 4 maanden niet meer in de eigen tuin begraven?
2.4 Begraven in de tuin

Een gemeentelijk politiereglement kan begraven in eigen tuin verbieden.

Alleen gezelschapsdieren die niet gestorven zijn aan een op mens, of dier overdraagbare ziekte mogen worden begraven. De gemeente kan een attest afgeleverd door een dierenarts vragen vooraleer toestemming te geven tot begraven.
Begraven mag alleen in een zanderige grond. In een klei- of leemachtige grond vindt onvoldoende ontbinding plaats.
Het dier moet in een put begraven worden van minstens een halve meter diep. Dit voorkomt dat andere dieren het beginnen op te graven. Het dier moet wel boven het grondwaterniveau liggen.
Er mogen geen plastic zakken of andere slecht afbreekbare verpakkingen mee de grond in. De dode dieren mogen enkel verpakt worden in biologisch afbreekbare materialen. Er mogen enkel huisdieren worden begraven, geen landbouwdieren. Gezelschapsdieren van meer dan 10 kg mogen niet begraven worden.
Bron : http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/558
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Maasmechelen16
Topic Starter

#8 , 16 jan 2013 20:49

En een katje van 4 maanden gaat geen 200€ kosten (wettelijk gezien is een dier een voorwerp).
Helaas wel, het heeft €201 gekost. Bedankt voor je antwoord.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jan 2013 11:13

En een katje van 4 maanden gaat geen 200€ kosten (wettelijk gezien is een dier een voorwerp).
Helaas wel, het heeft €201 gekost. Bedankt voor je antwoord.
Aankoop van het katje of de crematiekosten zoals u eerder schrijft?

Kali

#10 , 17 jan 2013 16:34

Hebt u geopteerd voor een privécrematie ?

j.demoor

#11 , 18 jan 2013 08:31

“Art.1385.De eigenaar van een dier...is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetboek).

De schadelijder dient de schade en het oorzakelijk verband tussen die schade en die hond te bewijzen.

Deel uw schade onverwijld mee aan uw RECHTSBIJSTANDverzekeraar privaat leven(’familiale‘=KB 12 januari 1984) indien u deze bezit.Bezit u deze niet stel dan aangetekend de eigenaar van de hond in gebreke.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kingfisher

#12 , 18 jan 2013 11:00

Indien de eigenaar van de hond aansprakelijk is (en dit staat nog ter discussie), dan staat hij in voor alle schade:
- waarde van het katje
- kosten gemaakt voor het ruimen van het kadaver (kosten van ophaling door rendac, geen privé crematie)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 jan 2013 15:24

“Art.1385.De eigenaar van een dier...is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetboek).
Daar kan ik inkomen, maar wat met schade aan "voorwerpen" (=katje) die zich op het privédomein van de eigenaar van het dier (= de hond) bevinden? Als je bovenstaad artikel steeds letterlijk toepast, dan kan ik, ik zeg maar wat, mijn dure chinese vaas net over de haag bij de buren zetten, wachten tot de hond van de buren deze omver loopt, en dan schadevergoeding gaan vragen voor die vaas? In principe is dat wat er gebeurd is: de buren hebben het katje tot op het domein van de hond gelaten. Deze laatste heeft er waarschijnlijk mee willen spelen en daarbij de nek gebroken, en dan gaan de buren schadevergoeding vragen? Geen idee of de eigenaars van de kat zomaar gelijk gaan krijgen in dit geval, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette

#14 , 21 jan 2013 12:02

Indien de eigenaars van de hond aansprakelijk zijn voor elk incident dat er op hun grond voordoet indien de hond dit veroorzaakt, dan moeten alle hondeneigenaars feitelijk hun hond binnenhouden achter slot en grendel.
En dan nog: als een inbreker dan inbreekt zouden de eigenaars ook daarvoor verantwoordelijk kunnen worden gesteld in geval bijtwonden e.d.

Dit lijkt me er toch ver over.

Indien mijn kat bij de buren met gevaarlijke hond over de schutting kruipt, dan zou ik denken dat zoiets MIJN verantwoordelijkheid is, en dat ikzelf mijn kat dan maar beter binnenhoudt als ik het beestje niet kan aanleren dat ze niet over de schutting mag kruipen.

Met open deuren in de zomer een tijd geleden, kreeg ik een vlooienplaag omdat een verloren gelopen katje van overburen vol met vlooien zich in mijn salon had genesteld.
Zullen we die buren dan maar even schadevergoeding en een nieuw salon laten betalen?

(PS. ik heb mijn poes moeten laten euthanazeren + vilbeluik betaald: 50 euro bij de dierenarts). Een andere poes werd op +/- 70 cm diep in mijn tuin begraven.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”