schade aan vespa ingevolge uitvoering van werken

willeke willems
Topic Starter

schade aan vespa ingevolge uitvoering van werken

#1 , 20 dec 2012 13:05

Hallo,

kan iemand ivm onderstaande casus laten weten hoe of wat?

Heden om kwart na 6 in de ochtend (het is nog donker buiten) begeef ik mij naar het terrein waar garageboxen staan en waar ik een garagebox huur (mijn vespa staat daar gestald. Wanneer ik toekom, zie ik een schim van berg stenen vlak voor mijn garagebox liggen. Op een kleine meter voor de poort. Maar aangezien het pikdonker is kan ik de omvang en de stabiliteit ervan niet goed inschatten. De ondergrond rond de berg stenen is modderig en bedekt met dikke keien/grind, ... Nergens staat er enige aanduiding van werken, laat staan enige vorm van verlichting.
Ik doe de poort open, dit lukt nog net. Vervolgens zet ik de vespa van zijn poot en begin ik achterwaarts te manoeuvreren. Ingevolge de berg stenen, moet ik redelijk wat manoeuvres maken om de berg stenen te omzeilen. De doorgang bedraagt een kleine meter. Maar plots zakt mijn vespa weg in de kiezel/modder/grind. Ik kan hem niet meer houden en moet hem laten vallen. Gevolg: schade ter hoogte van de flank.

Na enkele uren, rond half 10, neem ik contact op met de verhuurder van de boxen die tevens eigenaar is van het terrein waarop de boxen staan. Ik leg hem uit wat er gebeurd is.

Zijn antwoord is: contacteer uw verzekering of uw advocaat. Ik kan daar niets aan doen, jij bent gevallen met je vespa.

Wat nu?

Ik stel me volgende vragen:
1. als eigenaar van het terrein is de verhuurder verantwoordelijk voor werken die hij laat uitvoeren, of niet?
2. Kan ik de schade aan mijn vespa op hem verhalen?
3. Wat moet ik nu ondernemen?

Met vriendelijke groeten,

Willeke Willems

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 20 dec 2012 14:19

Neem contact op met uw verzekering, en neem foto's mee van het terrein waarop de toestand van het terrein is te zien, alsook de aanwezige (of ontbrekende) verlichting, en een detail van de locatie waar u gevallen bent. Meldt hen dat u wenst dat zij de eigenaar en uitvoerder van de werken aansprakelijk stellen voor de schade.

ganapathi tantre

#3 , 20 dec 2012 16:58

Maar ik denk verder wel dat u op zijn minst voor een deel aansprakelijk gesteld zal worden. U bent mi blijven voort borduren op een gevaarlijke situatie en ook dat is voor zover ik weet niet zomaar toegelaten. Akkoord de berg stenen ligt er maar dat is geen vrijgeleide om door bepaalde in se risicovolle akties te ondernemen. U zegt zelf dat u de situatie niet goed kon inschatten dus waarom deed u wat u hebt gedaan ?

Reclame

Kingfisher

#4 , 21 dec 2012 11:12

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, neem contact op met hen, en geef het schadegeval aan. Dit gezegd zijnde, aangezien de slechte staat van het terrein zichtbaar was, geen onverwachte hindernis was, zie ik moeilijk in hoe de tegenpartij aansprakelijk kan worden gehouden voor de schade.

Turaki

#5 , 21 dec 2012 13:40

Dit gezegd zijnde, aangezien de slechte staat van het terrein zichtbaar was, geen onverwachte hindernis was, zie ik moeilijk in hoe de tegenpartij aansprakelijk kan worden gehouden voor de schade.
Op een onverlicht binnenplein, zonder enige waarschuwing werken, zonder enige signalisatie, 's nachts, lijkt mij dit wel een onverwachte hindernis. Opdrachtgever en uitvoerder zijn ook beiden verantwoordelijk voor een goede werfafsluiting of signalisatie, en zijn hier in gebreke gebleven, waardoor dit ongeval heeft kunnen plaatsvinden.
Nu, dit is iets voor de verzekering, maar ter vergelijking, in het oogstseizoen moet de boer ook niet gaan beweren dat modder op de baan aan zijn veld te verwachten en te voorzien is, om zo zijn aansprakelijkheid te ontlopen.

ganapathi tantre

#6 , 21 dec 2012 17:20

het zal niet zo onverwacht zijn gezien TS alles voorafgaand aan haar actie beschrijft. Je kan dan nogal moeilijk onwetendhedi vijnzen of zeggen dat het onverwacht is.

willeke willems
Topic Starter

#7 , 21 dec 2012 19:10

Het was pikdonker,zag heel moeilijk. Wat moet ik doen? Het zo laten en niet naar het werk kunnen vertrekken? Men kon de huurders van de boxen op zijn minst verwittigen dat er werken zouden worden uitgevoerd. Dan had ik mijn vespa de dag voordien wel al uitgehaald.

Turaki

#8 , 21 dec 2012 20:15

het zal niet zo onverwacht zijn gezien TS alles voorafgaand aan haar actie beschrijft. Je kan dan nogal moeilijk onwetendhedi vijnzen of zeggen dat het onverwacht is.
Je kan wel stellen dat TS niet in staat was om de volledige situatie correct in te schatten, wegens donker, geen signalisatie, en geen melding. Beschrijving van toestand voor beschrijving van actie wil trouwens niet zeggen dat ze eerst te weten is gekomen wat de toestand was, en daar haar actie uitvoerde. Als men iets vertelt is het namelijk perfect mogelijk om 2 zaken chronologisch om te keren, zeker als dit helpt om de situatie te verduidelijken (mooie eigenschap van taal).

willeke willems
Topic Starter

#9 , 21 dec 2012 20:31

Dat heb je mooi verwoord Turaki :-) Ik beschrijf omstandigheden nadat ik ze heb ondergaan. Anders zou ik helderziend zijn. Of een nachtkijker hebben.
Kijk, ik ben ten val gekomen ingevolge de werkzaamheden die niet waren aangekondigd noch aangeduid/gesignaliseerd. In klaarlichte dag was het waarschijnlijk helemaal anders gegaan. En ja, toen ik aan mijn manoeuvre begon, voelde ik dat het moeilijk werd. Maar ik kan toch niet zeggen: "Oh, dit wordt moeilijk en misschien kan ik wel vallen! Ik ga maar niet werken vandaag. "
@Ganapathi tantre: Het is zoals je zelf verantwoordelijk bent om je trottoir sneeuwvrij te maken. Als er iemand op uitschuift en ten val komt, ben je zelf verantwoordelijk. Dan kan je ook niet tegen het slachtoffer zeggen: Hé, je zag toch dat er sneeuw lag, waarom ben je er dan overgelopen?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”