Mijn ouders zijn eigenaar van een perceeltje grond. Ze laten het bij een landmeter-expert opmeten.
Op basis van dit opmetingsplan dient mijn vader een verkavelingsaanvraag in.
Een buurtbewoner (en lid van de gemeentelijke milieuraad) geraakt aan dit bij de gemeente ingediende verkavelingsplan. Hij brengt hierop eigen –foutieve- aanduidingen aan. Tijdens het openbaar onderzoek dient hij bezwaar in tegen de verkavelingsaanvraag en stopt dit plan met extra aanduidingen in bijlage.
Uit zijn bezwaar blijkt ook dat hij al enkele klachten heeft ingediend (bij de politie) voordat de verkavelingsaanvraag werd ingediend. Mijn ouders hebben hier nooit iets van vernomen; vermoedelijk omdat het burgerlijke materie betroft.
De gemeente volgt het bezwaar met foutieve weergave van de situatie ter plaatse en weigert de verkavelingsvergunning. De bestendige deputatie levert de verkavelingsvergunning wel af en stelt in haar verleende vergunning zelfs dat deze voorgestelde situatie niet correct is.
De gemeente laat de beroepstermijn voorbij gaan. De gemeente probeert via burgerlijke weg haar gelijk te halen en grijpt het bezwaar van de buurtbewoner (met ons verkavelingsplan waarop hij aanduidingen maakte) aan om mijn vader voor de Vrederechter te dagen.
De Vrederechter stelt de gemeente in het ongelijk. Daarop gaat de gemeente in beroep, maar de Kamer van Eerste Aanleg sluit zich in beroep aan bij de Vrederechter.
Het spreekt voor zich dat heel deze frats al aardig wat heeft gekost aan advocaten en een aanzienlijke vertraging gaf op het verkavelingsproject.
Zijn er zaken waarvoor deze buurtbewoner kan aansprakelijk gesteld worden?
Kan hij zomaar kopieën van een verkavelingsplan gebruiken om in het wilde weg niet-correcte bezwaren in te dienen? Ik neem aan dat mijn ouders of hun landmeter copyrights hebben op dit verkavelingsplan?
Ook bij andere buurtbewoners heeft hij al gelijkaardige klachten –al dan niet terecht- ingediend. Is dit roekeloos en tergend geding?