Aansprakelijk voor een niet-correct bezwaar?

JorisB
Topic Starter

Aansprakelijk voor een niet-correct bezwaar?

#1 , 20 nov 2012 13:38

Mijn ouders zijn eigenaar van een perceeltje grond. Ze laten het bij een landmeter-expert opmeten.
Op basis van dit opmetingsplan dient mijn vader een verkavelingsaanvraag in.

Een buurtbewoner (en lid van de gemeentelijke milieuraad) geraakt aan dit bij de gemeente ingediende verkavelingsplan. Hij brengt hierop eigen –foutieve- aanduidingen aan. Tijdens het openbaar onderzoek dient hij bezwaar in tegen de verkavelingsaanvraag en stopt dit plan met extra aanduidingen in bijlage.
Uit zijn bezwaar blijkt ook dat hij al enkele klachten heeft ingediend (bij de politie) voordat de verkavelingsaanvraag werd ingediend. Mijn ouders hebben hier nooit iets van vernomen; vermoedelijk omdat het burgerlijke materie betroft.

De gemeente volgt het bezwaar met foutieve weergave van de situatie ter plaatse en weigert de verkavelingsvergunning. De bestendige deputatie levert de verkavelingsvergunning wel af en stelt in haar verleende vergunning zelfs dat deze voorgestelde situatie niet correct is.
De gemeente laat de beroepstermijn voorbij gaan. De gemeente probeert via burgerlijke weg haar gelijk te halen en grijpt het bezwaar van de buurtbewoner (met ons verkavelingsplan waarop hij aanduidingen maakte) aan om mijn vader voor de Vrederechter te dagen.
De Vrederechter stelt de gemeente in het ongelijk. Daarop gaat de gemeente in beroep, maar de Kamer van Eerste Aanleg sluit zich in beroep aan bij de Vrederechter.

Het spreekt voor zich dat heel deze frats al aardig wat heeft gekost aan advocaten en een aanzienlijke vertraging gaf op het verkavelingsproject.
Zijn er zaken waarvoor deze buurtbewoner kan aansprakelijk gesteld worden?
Kan hij zomaar kopieën van een verkavelingsplan gebruiken om in het wilde weg niet-correcte bezwaren in te dienen? Ik neem aan dat mijn ouders of hun landmeter copyrights hebben op dit verkavelingsplan?
Ook bij andere buurtbewoners heeft hij al gelijkaardige klachten –al dan niet terecht- ingediend. Is dit roekeloos en tergend geding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JorisB
Topic Starter

#2 , 11 dec 2012 10:32

Niemand die een antwoord weet?

Of hoort mijn vraag eerder thuis in de rubriek auteursrechten?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2012 18:57

Valsheid in geschriften en gebruik ervan, lasterlijke aantijgingen ==> strafrechtelijk
Tergend en roekeloos...

Heeft jullie advocaat die piste niet opgenomen in de verdediging.
Er is een verkavelingsaanvraag ingediend..... DAT is toch het originele stuk.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2012 14:42

Ik begrijp het niet volledig.

1. Verkavelingsaanvraag wordt ingediend. Met dossier A.
2. Er komt een openbaar onderzoek waar iedere belanghebbende zijn bezwaren kan overmaken. Burger dient bezwaar in met dossier B. Het lijkt me evident dat dossier A ook openbaar wordt gemaakt tijdens dit onderzoek en dat men zijn bezwaren opmaakt aan de hand van wat in dat dossier staat. Hoe wil u hier een copyright op nemen?

Na het maken van het bezwaar eindigt het verhaal van deze burger en gaat de verantwoordelijkheid verder/terug naar de gemeente en/of hogere instanties.

Wat heeft deze burger volgens u gedaan wat ingaat tegen zijn rechten?

JorisB
Topic Starter

#5 , 20 dec 2012 10:52

Er werd een verkavelingsaanvraag ingediend.
Het bijgevoegde plan werd door iemand die enkele straten verder woont gekopieerd. Hij maakte hierop eigen, foutieve aanduidingen en diende dit als bezwaar in.
Op basis van deze foutieve aanduidingen weigerde de gemeente een verkavelingsvergunning te verlenen. Uiteindelijk liep heel de verkaveling een aanzienlijke vertraging op en moesten we een advocaat onder de arm nemen om het dossier bij de provincie te verdedigen.
Daarna ging de gemeente nog in een burgerlijke procedure omdat ze haar gelijk wilde halen in haar weigering. Opnieuw beriep ze zich op de door hem verkeerd voorgestelde situatie.

Door de foutieve aanduidingen in zijn bezwaar heeft deze heer ons in een vrij duur proces tegen de gemeente gebracht.
Het kan toch niet dat men foutieve bezwaren kan indienen zonder verantwoordelijk te zijn voor de gevolgen?

Ik meen dat we toch copyrights hebben op door ons getekende plannen en deze niet zomaar mogen gekopieerd worden?
Het is toch niet omdat ze openbaar gemaakt worden, dat die copyrights vervallen?
Dan zou geen enkele reclameaffiche op de openbare weg of boek in de openbare bib nog copyrights hebben?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”