Aankoop item op veilingsite stuk bij ontvangst

mrpingping
Topic Starter

Aankoop item op veilingsite stuk bij ontvangst

#1 , 05 nov 2012 17:04

Ik verzamel Duvel bierglazen en heb onlangs een glas (tulpmodel) aangekocht van een medeverzamelaar. Het glas was verstuurd als postpakket (bpack 24h, < 2kg). Het pakket was verder opgevuld met piepschuim en het glas was omwikkeld met beschermfolie. Bij ontvangst was het glas echter stuk, de voet was van de kelk afgebroken. De 2 stukken passen perfect in elkaar, er zijn geen glassplinters/schilfers.

Ik heb in het verleden steeds positieve ervaringen gehad met deze medeverzamelaar en wens hier verder geen ruchtbaarheid aan te geven maar ik vraag me echter af wie er verantwoordelijk is in zulk geval, is dit
- De verzender, die - naar mijn inziens - voldoende voorzorgsmaatregelen heeft genomen om het glas te beschermen.
- BPost, die niet zorgvuldig met het pakket heeft omgesprongen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 05 nov 2012 17:17

Bij een koop verkoop gaat het eigendomsoverdracht over op het moment dat er een overeenkomst is over de zaak en de prijs (1582 BW). Met de eigendomsoverdracht gaat ook het risico over (tenzij anders door de partijen werd overeengekomen).

Het risico lag dus bij u.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2012 15:31

Bij een koop verkoop gaat het eigendomsoverdracht over op het moment dat er een overeenkomst is over de zaak en de prijs (1582 BW). Met de eigendomsoverdracht gaat ook het risico over (tenzij anders door de partijen werd overeengekomen).

Het risico lag dus bij u.
Kan goed zijn, maar als er betaald is via PayPal, daar een dispuut opent dat je het object beschadigd hebt toegekregen en hen een foto stuurt, dan krijg je zo goed al zeker je geld terug. in principe wordt er op veilingsites van uitgegaan dat verzending de verantwoordelijkheid is van de verkoper. Ook het voldoende verpakken om beschadiging te voorkomen. Logisch gezien kan je stellen dat als het object toch beschadigd toekomt, de verpakking niet toereikend was. Punt.

Als de topic starter echter nog wil kopen bij deze verkoper, is het misschien beter om tot een overeenkomst te komen. Geen idee wat de waarde van het glas was. Stel dat het 20 € was, kan er misschien overeengekomen worden dat de helft terugbetaald wordt door de verkoper.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

artemis

#4 , 07 nov 2012 16:03

Men kan bij de post een zending verzekeren tegen schade.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2012 16:09

Men kan bij de post een zending verzekeren tegen schade.
Inderdaad, maar dit is niet goedkoop. En dan nog heb ik al vernomen dat de post zeer moeilijk doet als er daadwerkelijk een schadegeval is (je moet bewijzen dat uw verpakking goed genoeg was om schade te voorkomen. Als de ontvanger dus de verpakking al weggegooid heeft, is het moeilijk om nog wat te claimen).

Glas is sowieso riskant om te verzenden. Al is het nog zo goed verpakt, met die pakjes wordt letterlijk gegooid. Met een beetje pech breekt glas door schokken, al is het nog zo goed verpakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”