dringend raad gezocht

Dandydesurcy
Topic Starter
Berichten: 4

dringend raad gezocht

#1 , 26 jan 2012 12:59

Mijn vraag is: Beste Meesters , Onze boot een sea ray 240 sundeck (8,02 m x 2.59 m) en weegt 2,123 kg dus is nog net trailerbaar. Wij hebben de boot nu 3 jaar en komt vanuit Nederland (Amsterdam). Wat is er gebeurd : De boot werd vervoerd door de eigenaar van de haven die de boot van de winterberging naar de haven bracht. de boot werd vervoerd met onze eigen trailer (dubbel-as en geremd ). Tijdens het vervoer zijn er 2 wielen (1langs elke zijde) losgeraakt of afgebroken (dit beweerd de haveneigenaar). Nu gaat het er om wie moet de kosten betalen om de schade te laten maken ? De haveneigenaar beweerd dat wij de kosten moeten betalen. Hij vertelde ons dat de 2 wielen waren afgebroken tijdens het veroer , dit hebben ze pas bij aankomst gemerkt. En zijn dan terug gekeerd om de wielen te zoeken. het gaat om een aftand van om en bij de 10 km (van winterberging naar haven). Als je op deze afstand 2 wielen moet zoeken lijkt het mij bijna onmogelijk en zeker als ze dan in een beek lagen wat hij beweerde. Ook weegt de boot 2,123 kg als er 2 wielen afbreken zal je het wel voelen dat hij onstabieler wordt en ook is de trailer geremd
Ik hoop dat jullie raad hebben met wat ik moet doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jan 2012 13:35

Gebeurde dit in NL? Dan is NL wetgeving van toepassing.
Was er een kontrakt/overeenkomst met bepaalde voorwaarden wat betreft verantwoordelijkheid?

Indien antwoord op deze vragen negatief dan moet bewezen worden dat de vervoerder een fout heeft gemaakt. Indien te wijten aan gammele toestand van uw trailer heeft hij geen fout gemaakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dandydesurcy
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 jan 2012 17:34

dit gebeurde in Belgie,
niet bepaald een overeenkomst nee.

er is zeker niets mis met de trailer, zonder opmerkingen door controle !!!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 28 jan 2012 10:36

“Art.4.Hij(=de vervoerder) is aansprakelijk voor de beschadiging of het verlies van de goederen alsmede...indien hij niet bewijst dat de beschadiging, het verlies of het ongeval het gevolg is van een vreemde oorzaak die hem niet kan worden toegerekend.”(25 AUGUSTUS 1891. - Wet houdende herziening van de titel van het Wetboek van Koophandel betreffende de vervoerovereenkomst. WETBOEK VAN KOOPHANDEL. BOEK I - TITEL VII bis. Vervoerovereenkomst).

“Art.1929.In geen geval is de bewaarnemer aansprakelijk voor gevallen van overmacht, behalve indien hij in gebreke gesteld is de in bewaring gegeven zaak terug te geven.Art.1932.De bewaarnemer moet de zaak zelf, die hij ontvangen heeft, teruggeven...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Tijdens het vervoer zijn er 2 wielen (1langs elke zijde) losgeraakt of afgebroken’

Dit is geen vreemde oorzaak of overmacht zodat de vervoerder-bewaarnemer aansprakelijk is voor de schade.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 16 feb 2012 13:55

Mwah, ik zou toch eerst eens kijken naar het stallingscontract dat je hebt met de jachthaven. Ik vermoed dat daar zal instaan dat de eigenaar aansprakelijk blijft, zelfs al worden de bewegingen uitgevoerd door de jachthaven.

Trouwens, hoe komt het dat die wielen er af gegaan zijn? Slecht bevestigd?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”