schade in winkel

prima
Topic Starter

schade in winkel

#1 , 14 jun 2011 11:34

Hallo,

Een paar dagen geleden was ik in een antiekwinkel toen er een paar meter voor mij een klok naar beneden viel. We waren op die moment met een stuk of 4 in die gang. De verkoper heeft het niet zien gebeuren. De mensen voor ons zijn doorgelopen en ik en mijn vriendin stonden er nog toen de verkoper eraan kwam gelopen. Nu eiste hij 200 euro vergoeding van ons. Maar ik was amper in de buurt toen het gebeurde en heeft gewoon degene die hij nog kon tegenhouden beschuldigt. Wij dus.
Ik ga er van uit dat hij toch niet zomaar zonder bewijs dit kan eisen of wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 jun 2011 12:02

Zonder bewijs kan hij niets eisen van jullie.
Heeft hij jullie al aangetekend in gebreke gesteld? Vraag dan om dit bewijs (ook via AS). Anders negeren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2011 13:18

Hoe moeten we uw vraag juist interpreteren:
1. U hebt die 200 € betaald omdat u overdonderd was, maar wenst deze nu terug?
2. U hebt zich niet laten overdonderen en nog niets betaald, maar wil weten waaraan u zich kan verwachten?

Om op beide vragen te antwoorden:
1. Indien u al betaald hebt, kan dit aanzien worden als een begin van bewijs dat u weldegelijk schuld hebt (waarom zou u anders betalen?) Het is dan aan u om te bewijzen dat u op het moment zelf "geïntimideerd werd, om het geld terug te krijgen.
2. U hebt nog niet betaald? Goed zo! Hoeft u het u verder ook niet aan te trekken. De verkoper heeft geen enkel bewijs dat u verantwoordelijk bent voor de schade en kan helemaal niets tegen u beginnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 20 jun 2011 20:46

En bovendien: hoe heeft de verkoper zo direct out of the bleu kunnen bepalen dat de te betalen schade werd begroot op 200 € ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv

#5 , 20 jun 2011 20:56

Ik hoop dat een winkelier wel weet hoeveel zijn goederen kosten; het zou anders een slechte winkelier zijn... "antieke klok".

ganapathi tantra

#6 , 21 jun 2011 23:10

was de klok dan onherstelbaar en kostte ze dan 200 € ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

prima
Topic Starter

#7 , 23 jun 2011 21:59

Ik heb niet betaald maar wel polisnr achtergelaten.
Ik wist op die moment niet wat doen, hij weigerde om mij door te laten. En om daar weg te geraken kon ik ni anders.

Hij had deze aangekocht voor 200 euro.

Fore

#8 , 24 jun 2011 08:12

hij weigerde om mij door te laten. En om daar weg te geraken kon ik ni anders.
Dat is strafbaar
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

bartvdv

#9 , 24 jun 2011 08:41

Maar hij mag je wel 'verzoeken' te blijven en ondertussen de politie bellen. En als hij ostentatief voor de deur blijft staan, dan kan je daar ook niet echt veel aan doen - behalve misschien zelf de politie bellen - De man riskeert hooguit een tik op de vingers krijgen. Maar vervolgd worden?

Gebruiker21

#10 , 24 jun 2011 09:05

Maar hij mag je wel 'verzoeken' te blijven en ondertussen de politie bellen. En als hij ostentatief voor de deur blijft staan, dan kan je daar ook niet echt veel aan doen - behalve misschien zelf de politie bellen - De man riskeert hooguit een tik op de vingers krijgen. Maar vervolgd worden?
Moest ik in de plaats van de TS zijn, ik zou de man vriendelijk verzoeken me door te laten of dat ik me anders verplicht zal voelen de politie te bellen met de melding dat men mij tegen mijn wil vasthoudt in een winkel.

In ieder geval: aan de TS: neem zo snel mogelijk concact op met je verzekering en meld hen het hele verhaal! Zodat zij op de hoogte zijn als de man een claim zou indienen. Het is niet jouw fout dat de klok gevallen is, dus zowel jij als je verzekeringsmaatschappij moeten daar niet voor opdraaien.

Heb je enkel je polisnummer achtergelaten of ook een verklaring ingevuld en ondertekend?

Klein vraagje off topic: heb jij steeds de polisnummers van je verzekeringen op zak? Moest ik zoiets tegenkomen ik zou mijn polisnummer niet kunnen achterlaten, want die ken ik niet uit mijn hoofd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

prima
Topic Starter

#11 , 24 jun 2011 10:42

Nee enkel de polisnr achtergelaten. Niets ondertekend of verklaring afgelegd.
We waren ook met 2 die ontkennen dus hij zal waarschijnlijk niets kunnen doen dan.

Nee ken die nr niet vanbuiten. Had even gebeld naar huis om die door te geven.

De politie bellen? Die waren gebeld en die gingen er ten snelste over 2 uur zijn, niet dringend.

Gebruiker21

#12 , 24 jun 2011 11:04

Nee enkel de polisnr achtergelaten. Niets ondertekend of verklaring afgelegd.
We waren ook met 2 die ontkennen dus hij zal waarschijnlijk niets kunnen doen dan.
In principe hoeft u niets te doen, maar moest ik van u zijn, ik zou voor alle zekerheid de zaak toch even melden bij de verzekeringsmaatschappij / verzekeringsagent en kijken wat ze zeggen. Ze zijn dan ook meteen op de hoogte, moest de winkelier hen rechtstreeks contacteren.
De politie bellen? Die waren gebeld en die gingen er ten snelste over 2 uur zijn, niet dringend.
Ik neem aan dat de zaakvoerder gebeld heeft? Ik vermoed dat indien u belt en zegt vastgehouden te worden in een winkel tegen uw zin, dat de politie er wel werk van zal maken. Moesten ze zeggen "we komen over 2 uur", kan je altijd antwoorden dat je je dan genoodzaakt ziet om jezelf met geweld te bevrijden. (Of zeggen dat je je kinderen binnen een half uur van de opvang moet afhalen, leugentje om bestwil). Maar kom, dat doet nu niet echt meer ter zake.

Moraal van het verhaal: de winkelier kan u niets maken, maar moest ik van u zijn, ik zou toch even een belletje doen naar de verzekering. Kan nooit kwaad en kost niet echt veel tijd / moeite.

Franciscus

#13 , 28 jul 2011 18:56

Politie is zelfs niet bevoegd zijn onopzettelijke beschadigingen ...
Wat de gijzelneming betreft zijn ze wel bevoegd .... 101 bellen en adres doorgeven waar u wordt tegengehouden.... zullen er rap staan.

prima
Topic Starter

#14 , 02 sep 2011 18:36

Hier ben ik nog eens.

Mijn moeder heeft voor de tweede keer een brief ontvangen van de verzekering. Ze had al uitgelegd wat er aan de hand was.
Nu staat in de brief dat als ze geen gehoor geeft dat ze de gegevens aan de tegenpartij gaan doorgeven en dat zei dan contact zullen opnemen. Nu heeft mijn moeder wel wat bang dat ze haar iets kunnen doen. Hoewel ze niet in de winkel was.

Kan de tegenpartij verdere stappen ondernemen zoals naar het gerecht gaan? En kunnen ze dan eisen om te betalen.
Moest het zover komen kan zowel ik als mijn vriendin wel getuigen dat we dit niet gedaan hebben en is het ons woord tegen dat van de winkeluitbater.
Maar omdat ik de polisnr had gegeven heb ik misschien ongewild schuld bekent?

Franciscus

#15 , 02 sep 2011 18:56

moeder?? hoe oud ben je???

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”