Beste,
Wij verhuren een handelspand dat naast een oud bouwvallig huis dat niet mag afgebroken worden omdat het reeds tot stadsmonument is verklaard. De schoorsteen aan dat huis is in zelfde staat als het huis. Door slecht weer zijn er bakstenen van die schoorsteen op ons dak gevallen waardoor enkele dakpannen beschadigd zijn. Bovendien is er daardoor een waterlek in de keuken gekomen.
10 jaar geleden hadden wij een gelijkaardig schadegeval door diezelfde schoorsteen maar toen had de eigenaar van het huis, een notaris, ons 75 euro gegeven om de schade te herstellen.
Op het eerst zicht kan de schoorsteen niet hersteld worden omdat anders het hele huis mogelijks kan instorten. De schoorsteen afbreken is ook geen optie omdat het gaat om een beschermd monuent dat niet afgebroken mag worden, maar alleen mag worden gerenoveerd.
De eigenaar is daarenboven notaris dus ik vrees dat hij met allerlei juridische achterpoortjes zal aandraven. Daarom vraag ik me af wat ik het best kan doen: foto's nemen, het dak zelf maken op de kosten van de eigenaar, ....
Bedankt voor de hulp!