Mijn jongere broer werkt al een tijdje voor een dakfirma.
Bestuurt ook regelmatig de camionette van die firma, mét of zonder aanhangwagen.
Onlangs werd hij voor een controle tegengehouden op de weg. Bleek dat :
1. Mijn broer niet het juiste rijbewijs heeft om met die camionette + aanhangwagen te mogen rijden
2. De aanhangwagen zwaar overladen was
Politie heeft hen (hem en zijn werkmakkers) verplicht om deel van de aanhangwagen over te laden in camionette en iemand laten optrommelen die wél met die camionette + aanhangwagen mocht rijden.
Mijn broer heeft een boete gekregen thuis wegens rijden zonder geldig rijbewijs.
Op het hele verhaal had de baas te vertellen dat het hem goedkoper uitkomt zijn personeel rond te laten rijden met een camionette + aanhangwagen waar ze in feite niet mee mogen rijden en af en toe bij een controle daar een boete voor te betalen dan al zijn werknemers een opleiding te laten volgen om dit rijbewijs te behalen.
Mijn broer heeft zich 1 keer laten vangen door zijn eigen onwetendheid, nu weigert hij pertinent om nog te rijden als de aanhangwagen er aanhangt.
Maar mijn vraag is : welke gevolgen zal dit hebben voor mijn broer? En voor zijn baas?
Mijn broer is nadien nog bij de wijkagent moeten langskomen om een PV te laten opstellen ivm deze zaak. Ze waren wel heel vriendelijk tegen hem maar hadden hem gezegd dat het laatste woord hierover nog niet gezegd was ...
Graag uw advies.