Aansprakelijkheid electrische installatie bij verkoop woning

KayBe
Topic Starter

Aansprakelijkheid electrische installatie bij verkoop woning

#1 , 21 aug 2010 13:25

Hallo,

Ik heb onlangs een huis verkocht met een geldig keuringscertificaat (positief) voor de electriciteit. Het bestaat uit een deel dat reeds gerenoveerd was toen wij het destijds kochten en een deel dat we zelf hebben gerenoveerd. Wij hebben de volledige electrische installatie laten keuren en die was OK volgens het keuringsorganisme en zelf hebben we nooit problemen gehad met de electriciteit.
We verkopen ons huis en nu blijken er onregelmatigheden te zitten in de electriciteitsinstallatie van het deel dat reeds gerenoveerd was voor wij die woning kochten. Noch wij zelf noch de organisatie die de keuring heeft uitgevoerd hebben deze opgemerkt.
Zijn wij als verkoper hiervoor aansprakelijk of valt dit onder de verantwoordelijkheid van de organisatie die een geldige keuring heeft afgeleverd?

Alvast bedankt voor jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2010 16:48

Neen, regelgeving kan veranderd zijn.
Wijzelf hebben enkele jaren geleden .. nu ja iets meer dan gerenoveerd en daarna alles laten keuren.
Bij het in gebruik nemen van de studentenkamers bleek de verliesstroomschakelaar verzegeld te moeten zijn.
En nu blijkt de regelgeving weer gewijzigd ... toen vriend zijn huis verkocht .

Het kan dus.

j.demoor

#3 , 23 aug 2010 09:17

‘Noch wij zelf noch de organisatie die de keuring heeft uitgevoerd hebben deze opgemerkt‘ houdt in dat het gaat om een verborgen gebrek.

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken,zelfs wanneer hij die niet gekend heeft,tenzij hij in dit geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden”(Burgerlijk Wetboek).

Het is gebruikelijk dat de verkoper zich in de koopakte beroept op art.1643 B.W..Onderzoek daartoe zorgvuldig de tekst van uw koopakte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mava105

#4 , 23 aug 2010 15:13

Bij iedere verkoop van een gebouw moet tegenwoordig een keuring van de electrische installatie gebeuren.
Hierop kan de koper dan zien welke gebreken hij mag verwachten. Hij heeft dan 18 maanden de tijd om hieraan te voldoen. Volgens mij moet uw koper dat ook doen, en kan hij niets meer tegen u beginnen.
Zijn de gebreken van zo een ernstige aard dat de neiwue eigenaar hierdoor een belangrijke uitgave dient te doen, of gaat het hier om een prul, en probeert de koper hier het maximum uit te halen.
Over welke opmerkingen of gebreken gaat het hier?

KayBe
Topic Starter

#5 , 24 aug 2010 12:21

Het gaat echt om een prul. Er zijn 3 stopcontacten in het washok waar een te dunne draad naartoe loopt. Er dienen dus gewoon 3 nieuwe stopcontacten te komen. de nieuwe koper is echter bezig met allerlei uitbreidingen van de electrische installatie en probeert volgens ons om hier het maximum uit te halen.
Ik wil gewoon weten in hoeverre ik aansprakelijk ben. Als dat zo is zal ik zeker die 3 stopcontacten vergoeden. Ik heb echter geen zin om op te draaien voor de nieuwe buitenverlichting van de koper.

@Mava105: Wat bedoel je met "De koper heeft 18 maanden om hieraan te voldoen"

Ik heb zelf ook even de artikelen van het BW betreffende de verborgen gebreken bekeken en daarin staat dat een verborgen gebrek het goed onbruikbaar moet maken. Ik kan mij niet inbeelden dat een huis onbewoonbaar is indien er 3 stopcontacten in het washok niet meer bruikbaar zijn.

mava105

#6 , 24 aug 2010 12:30

Indien er opmerkingen staan op een keuringsverslag hej je 18 maanden om deze te verhelpen. daarna ben je verplicht een nieuwe keuring te laten uitvoeren.
Indien er slechts een te dunne draad naar die 3 stopkontakten loopt, moeten geen 3 NIEUWE stopkontakten gezet worden, maar dient de draad vervangen te worden. Het dient er één te zijn met een minimum sectie van 2,5 mm. De SK zijn standaard en enkel nieuwe plaatsen zal niets oplossen zonder de draad te vervangen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”