wie betaalt voor gemeenschappelijke haag

David2
Topic Starter

wie betaalt voor gemeenschappelijke haag

#1 , 12 aug 2010 13:43

Stel de huurder van een naburig perceel vernietigt de gemeenschappelijke haag (vreetschade door zijn dieren). Eigenaar /verhurder van het naburig perceel kan ik volgens de heersende mening van dit forum niet aanspreken , noch op basis 1382 BW, noch op basis van 544 B.W.

Huurder is onvermogend. Stel dat huurder vertrekt.
Indien de eigenaar van het naastliggend perceel of ik de gemeenschapelijke haag wil herstellen blijft dan de gewone regel dat ieder voor de helft moet bijdragen? Of kan ik zeggen dat schade door de huurder werd veroorzaakt(eigenaar is hiervan op de hoogte) en dat daarom die eignaar zelf volledig alles moet betalen daar hij niets tegen zijn huurder heeft ondernomen (eigenaar is hiervan op de hoogte dmv aangetekende brieven)?

Bedankt voor een antwoord

@moderator : ik heb verschillende topics met "aanverwante vragen" gestart indien dit een probleem is gelieve dit dan te melden, doch ik heb de vragen opgeplitst om een precieser antwoord te kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door David2 op 12 aug 2010 14:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 12 aug 2010 14:29

Stel de huurder vernietigt de gemeenschappelijke haag (vreetschade door dieren). Eigenaar kan ik volgens de heersende mening van dit forum niet aanspreken , noch op basis 1382 BW, noch op basis van 544 B.W.
Waarom zou je de eigenaar van de dieren niet kunnen aanspreken?

David2
Topic Starter

#3 , 12 aug 2010 14:47

Met eigenaar bedoel ik de grondeigenaar/verhuurder van het perceel. De dieren zijn van de huurder. Heb de tekst aangepast voor alle duidelijkheid.

Reclame

bartvdv

#4 , 12 aug 2010 16:54

Dan moet je de huurder aanspreken. Zijn dieren hebben schade aangericht. Onvermogend lijkt mij nogal relatief als de man wel dieren kan houden en huishuur kan betalen. Ik vermoed dat de eigenaar dus een deel van de waarborg zou kunnen inhouden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 aug 2010 19:11

Zoals ik reeds meermaals heb vermeld kunt u de eigenaar van de grond niet aanspreken voor schade veroorzaakt door de dieren van de huurder. Misschien kunt u beslag laten leggen op de dieren van uw buur en ze verkopen aan het slachthuis, dan kunnen ze niet meer van de haag eten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2010 09:12

Misschien kunt u beslag laten leggen op de dieren van uw buur en ze verkopen aan het slachthuis, dan kunnen ze niet meer van de haag eten.
Opgepast! Michel Vandenbosch hoort alles, ziet alles!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”