wat als men rottweiler bijt??

aydaxara
Topic Starter

wat als men rottweiler bijt??

#1 , 15 jun 2010 15:59

men garage en poort zijn alle2 gesloten,zodus is alles goed afgesloten.toch durf ik men rottweiler niet buiten te laten in de tuin als ik niet thuis ben.Waarom?Omdat er snotneuzen van een jaar of 10-11 het zo leuk vinden om toch over men poort te kruipen,en dan nu en dan nog eens vuil te deponeren ook.Ik ben bij de wijkagent geweest en die zei dat ik de snotneuzen moest verwittigen als ik ze buiten liet!!MAAR ER HANGT EEN BORD "PAS OP VOOR DE HOND","BETREDEN OP EIGEN RISICO".Welke verwittiging moet ik ze dan nog meer geven?!?!Want als ik ze buiten laat en ze kruipen weer op men poort en ze springt erachter en heeft ze mee,lost ze nie (ik heb ze niet leren bijten en ze is opgegroeit met 2kinderen)zonder bevel van de baas.Gewoon een algemeen geweten van een rott.Dus als ik thuiskom kan ik men hond kwijt zijn omdat ze haar terrein beschermt tegen die klimmers????Of wat gebeurt er dan??Er mag toch niemand zomaar eens bij zen buren een toer gaan doen,en ik ben toch niet verplicht om men hond op te sluiten omdat zij naar hartelust zouden kunnen klimmen??
OFWEL???? :?: :? :x

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 15 jun 2010 16:04

Die wijkagent zou beter die jongeren eens aanspreken.
Over poort klimmen = inbraak
Afval deponeren = sluikstorten
Zolang je hond niet van je terrein kan, mag je die loslaten. Niemand heeft er iets verloren lijkt mij

float
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 jun 2010 19:39

Normaal ben je aansprakelijk voor je dier, maar je kan hieraan ontsnappen door te voldoen aan twee voorwaarden.
A. Fout van het slachtoffer
B. Normaal en voorzienbaar gedrag van het dier

In uw geval kan daar aan voldaan zijn, maar het moet natuurlijk allemaal kunnen bewezen worden.

Reclame

aydaxara
Topic Starter

#4 , 15 jun 2010 19:51

zoals ik al dacht,ze kan en mag rondlopen in men tuin.Niemand heeft er iets te zoeken.De garage is op slot met sleutel en de poort op slot met schuifslot alleen van binnen te open en te sluiten.De poort is denk ik 1.80m dus heb ik voldoende bewijs dat zij in fout zijn en niet ik of men hond,ook al bijt.De klimmers moeten maar uit en zeker van men poort blijven!! :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2010 19:04

En wat met mensen die niet kunnen lezen of een kindje dat zijn handje eens tussen het hekwerk steekt om ""ontje te strelen??""
Het feit dat u rottweilers hebt maakt de zaak wat u betreft 'iets' moeilijker. Honden die komen aangevlogen en met het schuim op hun muil staand te blaffen en huilen.... vraag rond opvoeding en training.

Wat gedacht met van een hond die met zijn baasjes op mijn bureau is - er is een discussie geweest met iemand anders maar op dat moment zit het echtpaar gewoon bij mij en ben ik aan het praten. Ik sta recht en ga rond mijn bureau. De hond sprint recht trekt zich los los en springt naar mij.
Baas vond dat normaal want zijn hond wilde hem verdedigen en ik was een bedreiging... op 5 meter van de hond??
Ik denk er anders over.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 jun 2010 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Veebee

#6 , 18 jun 2010 08:55

Gezond verstand helpt al een eind op weg
mensen die niet kunnen lezen, kunnen toch nog nadenken/afbeelding bekijken?
  • * die bordjes opgepast gevaarlijke hond/ik waak voor mijn baas gaan vergezeld van een afbeelding van een hond
  • * met dieren hou je altijd in gedachte dat het dieren zijn, kwestie van gezond verstand. Zelfs het braafste dier kan een slechte dag hebben of onverwacht reageren (hond, kat, paard, whatever)
  • * kinderen die hun handen tussen hekwerk steken, waar zijn die ouders dan? Beetje opvoeding kan geen kwaad lijkt mij
Het is altijd makkelijk om de schuld op de dieren en hun eigenaars af te schuiven terwijl er altijd twee partijen in het spel zijn.

Conclusie volgens mij: blijf van andermans eigendom af!
Ze smijten vuil over het hek en kruipen erover, wat mij betreft mag die hond gerust bijten. Ze hebben er niets verloren en al zeker niet om te gaan vervuilen. Of doe je dat bij andere mensen ook?

Dat de wijkagent eens een woordje gaat praten met die ouders van die snotneuzen é!

Wat betreft bureau, dat is inderdaad de opvoeding van de hond.

Franciscus

#7 , 18 jun 2010 19:34

Juist en doe dat zo snel mogelijk - ze moeten bij u weg blijven en het pesten van de hond kan zulke reacties uitloken bij de hond dat hij zich tgo iedereen die binnenkomt agressiever gaat opstellen.

Politie asap laten tussenkomen

Johano

#8 , 25 jun 2010 11:10

In principe bent u aansprakelijkheid voor de schade veroorzaakt door uw hond (art. 1385 BW). Daarbij is een fout in uwen hoofde niet noodzakelijk.
Schade die een kind aan zichzelf veroorzaakt kan geen aanleiding geven tot aansprakelijkheid van de ouders mbt een beperkende opvoeding.

Integendeel. Men kan zelfs beargumenteren dat het geen normaal, voorzichtig en redelijk mens betaamt een hond alleen in de tuin te laten.
In principe is de aansprakelijkheid van art. 1385 een objectieve aansprakelijkheid. U zal dus opdraaien voor de aansprakelijkheid, ongeacht een fout en een causaal verband tussen die fout en de schade.

Aan de andere kant is er inderdaad de fout van het slachtoffer. De rechter zal in de feiten moeten beoordelen hoever het slachtoffer hier over de schreef is gegaan en zo zijn eigen schade heeft veroorzaakt. Omdat het hier echter om minderjarigen gaat zal u eerst moeten aantonen dat u alles heeft gedaan om dit te voorkomen - zeker als u op de hoogte bent van de feiten. Hun ouders contacteren en de politie eventueel inschakelen kan nodig zijn.
Ik raad u echter aan eerst de ouders te spreken alvorens de politie in te schakelen. Wil u geheel zeker zijn, dan verwittigt u de ouders per aangetekend schrijven. Op die manier kan u achteraf bewijzen dat u de nodige stappen heeft genomen. Een rechter zal dan sneller tot aansprakelijkheid van het slachtoffer besluiten, eventueel gedeelde aansprakelijkheid omdat u uw hond alleen in de tuin liet.
Indien u echter in uw tuin aanwezig is, en dan valt uw hond iemand aan die over het hekken klom - en u kan aantonen dat u de aanval niet kon voorzien, noch kon voorkomen, en de rechter besluit ertoe dat niemand anders in uw omstandigheden dat wél had kunnen doen; dan zal u geen blaam treffen.

In de hoop uw vraag beantwoord te hebben,

mvg.

lucgescheiden

#9 , 01 jul 2010 19:11

dus juridisch beter een wapen in huis halen en
de inbrekers zelf afschieten dan
uw hond in te schakelen wanneer u niet vlug genoeg in de tuin kunt geraken? :mrgreen:
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus

#10 , 01 jul 2010 19:35

Ai schieten .... en wanneer zou u dat doen en hoe?
Op iemand die wegloopt - op iemand die uw laptop meeneemt of de sleutels van uw auto?
Of als hij/zij u aanvalt ... en hoe gaat je dat bewijzen (CSI is watching you)

Om nog niet te spreken van het trauma dat u en uw familie zal oplopen omdat U geschoten hebt... ik zeg maar eventjes

lucgescheiden

#11 , 01 jul 2010 19:51

klopt, volledig akkoord.

dus even anders:

dus juridisch beter schrikdraad aanleggen en de spanning, voldoende hoog, inschakelen
wanneer je bang bent voor inbrekers dan
uw hond in te schakelen wanneer u niet vlug genoeg in de tuin kunt geraken? :mrgreen:

Veebee

#12 , 02 jul 2010 08:25

of een mijnenveld aanleggen in de voortuin dat ingeschakeld wordt als je afwezig bent en uitgeschakeld als je het gazon afrijdt :lol:

ongelukbelaagd

#13 , 08 jul 2010 14:37

Ik heb te doen met de starter van dit bericht.

Het advies van aangetekende brief naar de ouders, met de ouders gaan praten, wijkagent inschakelen enz... zijn heel goed.

Alleen vind ik het spijtig dat zij met vreemde kinderen moet rekening houden in haar eigewn tuin.

Als hondeneigenaar van een supergevaarlijk uitziende labrador met lange natte lebbertong geef ik nog een advies:
zet een andere poort waar die kinderen niet over kunnen. Nu heb je last met die kinderen maar wat als er andere kinderen/mensen over klimmen?

En om het probleem van kleine kindjes die hun handen tussen de tralies steken op te lossen, zet een kleine 2de poort ver genoeg van de eerste zodat je hond op veilige afstand van de eerste poort blijft.

Er is nog altijd een verschil tussen kleine kinderen die gevaar niet beseffen te beschermen of sluikstortende inbrekers buiten te houden.

PS. U bezorgt het vuil toch terug aan de ouders? Als ik hun moeder was dan mochten ze bij u eens grote kuis in de tuin komen doen :lol:

lucgescheiden

#14 , 08 jul 2010 15:33

gemeentelijke jeugddienst vragen om een klimmuur te laten zetten; lijkt me voor poster net iets goedkoper. Een tuin vol poortjes lijkt me eerder nog een grotere klim-uitdaging voor deze kids

eylis

#15 , 14 sep 2010 16:54

alle meningen en opinies ten spijt,

ik dacht dat men in belgie volkomen gerechtvaardigd een opgeleide waakhond mag houden in een correct ommuurde en afgesloten terrein of erf rond het huis.
en al wie over de muur klimt Kan een gat in zijn broek krijgen.
Daar is nog nooit een rechtspraak geweest waar de eigenaar van de hond in DAt geval aansprakelijk is gesteld.
Om even lichtjes van het topic af te wijken (andere omstandigheden)

Wat dacht je dat de militaire hondemeesters die wacht lopen in het militaire Meerdaalbos doen met hun honden als er zich een indringer bevindt op hun pad?
die STUREN daar hun hond op af. Niet om eens te snuffelen. Maar om te bijten en vast te houden.
In naam van het vaderland.
Volkomen legaal.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”