Aansprakelijkheid forumbeheerder?

Sjarel
Topic Starter

Aansprakelijkheid forumbeheerder?

#1 , 04 mar 2010 18:50

Wij beheren zelf een forum wat intussen toch een groot succes is geworden. Nu staat er bij ons in de forumregels het volgende:

"U bent zelf verantwoordelijk voor alle door u geplaatste berichten, waarbij u <naam> elke verantwoordelijkheid voor schade, die kan voorkomen uit de door u gepubliceerde berichten, ontneemt en zelf elke verantwoordelijkheid hiervoor draagt."

Vandaag kregen wij echter klachten over een firma die dreigt met een advcaat als wij niet onmiddellijk een topic verwijderen dat over deze firma gaat, en dus door een lid bij ons gepost werd.

Het topic gaat over slechte ervaringen bij deze firma.

Nu is mijn vraag: in welke maten wij verplicht hier gevolg aan te geven. Zijn wij zelf aansprakelijk hiervoor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sjarel
Topic Starter

#2 , 04 mar 2010 19:44

Ik wil er nog even aan toevoegen dat als ik google achter deze firma naam, dat er stuk voor stuk slechte ervaringen te lezen zijn op andere fora en websites.

Het gaat meer dan waarschijnlijk dan ook over een zeer slechte firma.

Wij zouden dan zo'n berichten ook liever niet wissen, maar kunnen ze ons dan aansprakelijk stellen voor het niet verwijderen?

Sjarel
Topic Starter

#3 , 05 mar 2010 08:26

Niemand wat tips of hulp?

We zouden voor 17u moeten reageren vandaag...

Reclame

bartvdv

#4 , 05 mar 2010 08:42

Als beheerder van het forum kan je mede verantwoordelijk gesteld worden voor de berichten die verschenen zijn van de posters, omdat jij het medium verschaft. Vergelijk met lezersbrieven in een krant.

Of je de berichten en/of het topic wel of niet moet verwijderen hangt af van hoe hard je het wil spelen en hoe diep je zakken zijn en/of je een eventuele veroordeling wil dragen of niet.

Het komt eigenlijk hier op neer: het is pas laster als de berichten niet op waarheid berusten en dus regelrechte leugens zijn die de reputatie van het bedrijf aantasten.

Er is een kans dat het bedrijf een stafklacht zal formuleren en schadevergoedingen eisen. Soms is dat gewoon tactiek... die positief (topic wordt verwijderd) of negatief kan uitdraaien (nog meer in de media komen).

Eigenlijk moet je met concrete gegevens - bewijzen - een advocaat raadplegen.

WP002

#5 , 05 mar 2010 10:49

Kan je de berichten niet gewoon laten staan maar de naam van de firma uitkrabben?

Sjarel
Topic Starter

#6 , 05 mar 2010 10:54

dat is misschien nog het beste. Gewoon de naam eruit halen en hun mail beantwoorden dat het weg is... :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2010 18:20

Dat is perfect een oplossing .... let ook op als er linken geplaatst worden.
Als de advocaat dan een mail stuurt naar [email protected] is dat al een volstrekt wettelijke aanmaning ... ook al staat op de website klachten naar administrator of abuse @.
U bent in kennis dus U moet reageren

Zeer goed opletten gezien de meeste website GEEN organisatie zijn (vzw) zijn de leden dus hoofdelijk voor alle volledige schade aansprakelijk.

westhoek

#8 , 20 mar 2010 11:00

Misschien een beetje laat antwoord maar wil mijn ervaringen ook delen.
Ik beheer ook een forum en in mijn regels staat ook dat de poster verantwoordelijk is, voor wat het waard is natuurlijk.
Ik heb ook al een 3 tal maal boze emails gekregen van firma's die slechte kritiek verwijderd willen zien.
Ik geef daar persoonlijk altijd aan toe. Zoals bartvdv al schreef, ik kan het hard spelen, maar waarom zou ik dat doen ? Trouwens is kritiek niet echt een meerwaarde op een forum.
Ik zou mezelf in onkosten moieten steken voor een paar woorden van een ander ?
Of de kritiek terecht is, is natuurlijk een andere zaak, en daarvoor moet je bewijzen hebben, maar stel dat die er zijn, dan nog kan je als forumbeheerder in ambras komen.

Verwijderen dus, lijkt me het beste.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”