Financiele schade
Geplaatst: 26 feb 2024 19:38
Onlangs heb ik en mijn vriendin problemen gehad die allemaal met elkaar te maken hebben. Het ene probleem veroorzaakt het volgende probleem en het heeft ons financiele schade opgebracht.
Een kort verhaaltje hoe het in elkaar zit: ik en mijn vriendin hadden een trip gepland naar Zuid-Korea die zou beginnen 11 November 2023. Mijn vriendin is van buitenland en heeft dus een verblijfskaart, deze moest ze verlengen omdat deze vervalde 1 November 2023. En zonder kaart kan ze uiteraard ook niet reizen (of allesinds niet terugkeren naar Belgie).
De vriendin moet dus een verlenging aanvragen en moet hiervoor een ziekteverzekering hebben. Hiervoor gaat ze 2de week van September 2023 naar het HZIV. Kort samengevat, het duurde veel te lang vooraleer we ziekteverzekering hebben ontvangen van HZIV te Gent. Hierdoor hebben we de verlengingsaanvraag pas kunnen starten eind Oktober 2023. De aanvraag verwerking duurd normaal 1 a 2 weken hadden ze vermeld op de website van UGent, welke ondertussen al geupdate is (de school waar de vriendin studeerd). Maar ook hier duurde het langer. Na veel emails en telefoongesprekken, krijgen we de nieuwe verblijfskaart ergens 2de week November. Opnieuw te laat en te lang moeten wachten, want de vriendin is van Mongoolse origine en moet ook nog eens een reis visum aanvragen aan de Zuid-Koreaanse ambassade in Brussel dat opnieuw enkele dagen duurd (werkdagen uiteraard). Hier vragen ze ook achter de verblijfskaart, dus eerder starten ging ook niet. Ook voor de vertraging van de verwerking van haar verblijfskaart hebben we klacht ingedient bij de federale ombudsman en deze vertelde ons pas begin Februari 2024 dat ze inderdaad in fout zijn. En de vertraging lag aan te weinig personeel.
Omdat we wisten dat we de vertrek datum van onze vlucht naar Zuid Korea niet gingen halen hebben we Lufthansa gecontacteerd en hebben we toen met hun afgesproken om onze vlucht te postponen. De datum van vertrek passeerd en uiteindelijk krijgen we de verblijfskaart. We nemen terug contact op met Lufthansa om onze vlucht te verplaatsen en die zeggen dat het niet meer gaat omdat we de vlucht gemist hebben ookal hadden we daarvoor afgesproken dat het geen problemen zou geven. Dus gans die vlucht omzeep en moeten we een nieuwe vlucht boeken.
Door dat alles zo traag verliep waren we genoodzaakt onze vlucht te herboeken naar een week later. Een vlucht naar Zuid-Korea is geen grap, en heeft ons dus ongeveer 1700 euro verlies gedaan, als het niet meer was. Wij zouden nu graag iemand van de 3 partijen (HZIV, Stad Gent en Lufthansa) aanklagen en ons geld terug willen en ook een vergoeding voor alle emotionele en mentale schade. Het heeft serieus wat stress meegenomen dat ook inpakt had op onze relatie.
Dus wie klaag ik aan? Heb ik gegrond recht om iemand aan te klagen? Wat voor advocaat moet ik zoeken (specializatie) of kan ik gewoon pro-bono advocaat zoeken?
Mvg,
Kevin
Een kort verhaaltje hoe het in elkaar zit: ik en mijn vriendin hadden een trip gepland naar Zuid-Korea die zou beginnen 11 November 2023. Mijn vriendin is van buitenland en heeft dus een verblijfskaart, deze moest ze verlengen omdat deze vervalde 1 November 2023. En zonder kaart kan ze uiteraard ook niet reizen (of allesinds niet terugkeren naar Belgie).
De vriendin moet dus een verlenging aanvragen en moet hiervoor een ziekteverzekering hebben. Hiervoor gaat ze 2de week van September 2023 naar het HZIV. Kort samengevat, het duurde veel te lang vooraleer we ziekteverzekering hebben ontvangen van HZIV te Gent. Hierdoor hebben we de verlengingsaanvraag pas kunnen starten eind Oktober 2023. De aanvraag verwerking duurd normaal 1 a 2 weken hadden ze vermeld op de website van UGent, welke ondertussen al geupdate is (de school waar de vriendin studeerd). Maar ook hier duurde het langer. Na veel emails en telefoongesprekken, krijgen we de nieuwe verblijfskaart ergens 2de week November. Opnieuw te laat en te lang moeten wachten, want de vriendin is van Mongoolse origine en moet ook nog eens een reis visum aanvragen aan de Zuid-Koreaanse ambassade in Brussel dat opnieuw enkele dagen duurd (werkdagen uiteraard). Hier vragen ze ook achter de verblijfskaart, dus eerder starten ging ook niet. Ook voor de vertraging van de verwerking van haar verblijfskaart hebben we klacht ingedient bij de federale ombudsman en deze vertelde ons pas begin Februari 2024 dat ze inderdaad in fout zijn. En de vertraging lag aan te weinig personeel.
Omdat we wisten dat we de vertrek datum van onze vlucht naar Zuid Korea niet gingen halen hebben we Lufthansa gecontacteerd en hebben we toen met hun afgesproken om onze vlucht te postponen. De datum van vertrek passeerd en uiteindelijk krijgen we de verblijfskaart. We nemen terug contact op met Lufthansa om onze vlucht te verplaatsen en die zeggen dat het niet meer gaat omdat we de vlucht gemist hebben ookal hadden we daarvoor afgesproken dat het geen problemen zou geven. Dus gans die vlucht omzeep en moeten we een nieuwe vlucht boeken.
Door dat alles zo traag verliep waren we genoodzaakt onze vlucht te herboeken naar een week later. Een vlucht naar Zuid-Korea is geen grap, en heeft ons dus ongeveer 1700 euro verlies gedaan, als het niet meer was. Wij zouden nu graag iemand van de 3 partijen (HZIV, Stad Gent en Lufthansa) aanklagen en ons geld terug willen en ook een vergoeding voor alle emotionele en mentale schade. Het heeft serieus wat stress meegenomen dat ook inpakt had op onze relatie.
Dus wie klaag ik aan? Heb ik gegrond recht om iemand aan te klagen? Wat voor advocaat moet ik zoeken (specializatie) of kan ik gewoon pro-bono advocaat zoeken?
Mvg,
Kevin