vorige week was ik met mijn hond (Husky) aan het wandelen op openbare wandelroutes.
Mijn hond is aangelijnd met een flex-lijn en als er mensen (al dan niet met honden passeren, wissel ik naar de korte lijn en geef de mensen de ruimte om te passeren zodat enig onvoorzien incident kan vermeden worden.
Vorige week kwamen er mensen met 2 loslopende honden vanuit de tegen richting, ik kon de mensen nog niet zien maar wel al horen dus ik begon mijn hond terug te roepen om de flexlijn op het kortst te zetten en te wisselen van lijn (gaat normaal super vlot) , maar aangezien de honden op ons af kwamen gelopen en ik moet zeggen niet op een aangename manier, en niet luisterden naar het terugroepen van hun baasje , had ik niet meer de tijd om van lijn te wisselen. De honden kwamen recht op ons af en zelfs na een waarschuwing van mijn hond stopten ze niet. Jammer genoeg heeft mijn hond dan een van de andere honden vastgehad, gelukkig in het harnas van die hond.
Ondertussen blijft de andere hondeneigenaar dreigen met stappen indien dit nogmaals gebeurt, ik probeer hem duidelijk te maken dat zijn honden aangelijnd horen te zijn, maar daar heeft hij blijkbaar geen oren naar.
Mijn vraag is nu, ben ik verantwoordelijk voor loslopende honden die op ons af komen op een niet vriendelijke manier en mijn hond beschermend naar mij reageert . Als mijn hond niet had gereageerd had een van de loslopende honden naar mij kunnen bijten.
Mvg.