Bij de renovatie van onze badkamer heeft onze installateur schade toegebracht aan de trap en aan een muur. Wij hadden ook bemerkingen over een slecht opgehangen verwarmingstoestel en over beschadigde tegels. Dit alles stond in een eerste aangetekend schrijven aan zijn adres.
Ik plaatste hierover eerder al een berichtje:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12204
Zoals ik vreesde heeft de installateur ons voorstel voor minnelijke schikking niet aanvaard. Ik heb dan een nieuw aangetekend schrijven gestuurd waarin ik eiste dat hij binnen de tien dagen positief gevolg zou geven aan mijn vraag om de werken correct uit te voeren. Indien hij dit niet zou doen, zouden we dit als een contractbreuk door hem beschouwen. Verder heb ik een detail gevraagd van zijn laatste factuur, waar enkel een globaal bedrag op stond (gezien de omstandigheden wilde ik graag de kost voor elk item weten teneinde de juistheid ervan te kunnen nagaan)
We zijn ondertussen 15 dagen verder en hij heeft niks van zich laten horen.
Ik vraag me dan ook af wat te doen
- met de schade: in het bijzonder ivm het verwarmingstoestel waarvan de leiding lekt (er ligt een dweil onder want het laminaat zou anders kunnen beschadigd raken). Ik zou dit graag zo snel mogelijk laten herstellen maar misschien is dit riskant om dat daarmee een deel van de bewijslast "verdwijnt". En wat met de andere schade die wel minder "dringend" is (schade aan de trap en het gat in de muur)? Nog maandenlang op onze tanden bijten elke keer we ermee geconfronteerd worden?
- met de nog uit te voeren werken: er is een douchedeur op maat besteld, die waarschijnlijk binnenkort klaar is voor plaatsing. Wij hebben gevraagd aan de firma waar wij de offerte voor deze deur hebben getekend, of we de installatie van deze deur door een andere installateur konden laten doen. Maar volgens die firma kan enkel onze installateur daartoe opdracht geven. Moeten we nu een nieuwe douchedeur bestellen, met het risico dat we er twee moeten betalen? Of is dit ten laste van de installateur als hij inderdaad contractbreuk pleegt? Het is enkel de rechter die een contractbreuk kan vaststellen, juist?
- met de laatste factuur: gewoon betalen alhoewel we het gevraagde detail niet ontvangen hebben? De betalingstermijn is al verstreken...
- met de loodgieter: nog een aangetekend schrijven sturen? En wat moet ik daarin melden?
Als iemand raad weet: graag je mening. Dan kunnen we met een geruster hart van de feesten genieten. Bedankt!