Beste
Ik deed een wandeling met mijn hond. Hij was niet aangelijnd. Wettelijk gezien is dat verboden in Vlaanderen. Daar was ik zeker in fout. Ik kwam een vrouw tegen die bij ons in de buurt woont. Zij was op ongeveer 30 m van mij en mijn hond verwijderd. Mijn hond blijft ook stokstijf stil staan. Ik riep hem maar hij kwam niet onmiddellijk. De vrouw pakte een afgevallen tak van een boom en nam hem vast als een stok om mee te slaan. Mijn hond kreeg schrik en liep naar me toe. Ikzelf kreeg eigenlijk ook schrik. Ik was bang dat zij mijn hond ging slaan terwijl dat beest geen enkele bedreiging geuit had. Hij gromde niet, blafte niet, liet zijn tanden niet zien.... Ik was eigenlijk wat in paniek, zelfs. Maar dat was zij waarschijnlijk ook.
Uiteindelijk lijnde ik mijn hond aan en passeerde haar op veilige afstand. Zij had ondertussen wel haar stok laten vallen. Mijn vraag is de volgende. Mag je de hond van een persoon bedreigen wanneer die losloopt en de eigenaar van die hond erbij is en die hond onder commando staat van zijn baas? Wanneer ik een klacht ontvang van de politie in verband met mijn loslopende hond, moet ik dan iets zeggen van die stok of ben ik gewoon helemaal in fout en zwijg ik beter? De vrouw heeft al een klacht neergelegd bij mijn buren waarin zij verklaarde aangevallen geweest te zijn door hun hond, een golden retriever van 14 jaar.
Vriendelijke groeten
Dank u wel voor uw antwoord.