Virtueel account met waarde weggeven aan oplichter door bedrijf
Geplaatst: 03 jul 2019 14:42
Hallo,
Ik heb een serie van 50 accounts met gelijke naam bij "firma X". Al deze accounts zijn gekoppeld aan hetzelfde e-mailadres en hebben allen dezelfde gegevens.
Één van de accounts werd enkele maanden geleden buiten mijn weten door “firma X” weggeven aan een onbekende. Op dit account stond grofweg € 15.000 aan virtuele goederen. Normaalgezien als er problemen zijn met een account (zoals ongeautoriseerde poging tot toegang), dan krijg je daar van “firma X” een automatische email om je te verwittigen. Ik heb nooit zo’n email ontvangen – het emailadres is beveiligd en NIET gecompromitteerd. Het enige mogelijke scenario is dat de dief de supportafdeling van “firma X” gecontacteerd heeft waarbij hij claimde dat het zijn account was en dat “firma X” hem daarop toegang heeft gegeven tot het account (in elk ander geval zou ik een automatische verwittigingsemail ontvangen moeten hebben – het account is niet toegankelijk zonder verificatiecode). “Firma X” heeft geen enkele poging ondernomen om me te contacteren op gelijk welke manier – niet via het gekoppelde emailadres noch a.d.h.v. eerdere betalingsgegevens. En heeft eenvoudigweg mijn emailadres verwijdert van het account en verandert naar dewelke dan ook opgegeven is door de dief.
Dus lijkt het me dat ik “firma X” aansprakelijk kan stellen voor de schade? Graag zou ik weten wat ik best specifiek doe en hoe ik eventueel aangetekend om een schadevergoeding kan vragen. “Firma X” weigert momenteel om de schade te vergoeden ondanks dat ik op geen enkele manier verantwoordelijkheid heb aan de diefstal maar het de enige optie is dat hun supportafdeling mijn account weggeven aan de dief terwijl ook maar de kleinste controle aan zou aangetoond hebben dat het niet zijn account was (om in te loggen is normaalgezien een verificatiecode die je via email ontvangt nodig - nooit een email ontvangen). Hiervoor heb ik geen bewijzen aangezien ik natuurlijk geen toegang heb tot de veronderstelde communicatie tussen de dief en "firma X".
Via transactie geschiedenis heb ik kunnen zien naar welk account de dief de virtuele items doorgesluisd heeft en heb ik een “getuige” kunnen traceren die door de dief enkele van mijn gestolen goederen aangeboden kreeg door de dief. Hierbij heeft werd steeds het systeem van “firma X” gebruikt en zelfs na het overdragen van deze gegevens neemt “firma X” geen actie tegen de dief. Is dit heling? Aangezien “firma X” de dief toestaat te handelen in wat ze nu zeker weten dat het gestolen goederen zijn, “firma X” verdient hier via hun marktsysteem ook een % aan.
Alvast bedankt
Ik heb een serie van 50 accounts met gelijke naam bij "firma X". Al deze accounts zijn gekoppeld aan hetzelfde e-mailadres en hebben allen dezelfde gegevens.
Één van de accounts werd enkele maanden geleden buiten mijn weten door “firma X” weggeven aan een onbekende. Op dit account stond grofweg € 15.000 aan virtuele goederen. Normaalgezien als er problemen zijn met een account (zoals ongeautoriseerde poging tot toegang), dan krijg je daar van “firma X” een automatische email om je te verwittigen. Ik heb nooit zo’n email ontvangen – het emailadres is beveiligd en NIET gecompromitteerd. Het enige mogelijke scenario is dat de dief de supportafdeling van “firma X” gecontacteerd heeft waarbij hij claimde dat het zijn account was en dat “firma X” hem daarop toegang heeft gegeven tot het account (in elk ander geval zou ik een automatische verwittigingsemail ontvangen moeten hebben – het account is niet toegankelijk zonder verificatiecode). “Firma X” heeft geen enkele poging ondernomen om me te contacteren op gelijk welke manier – niet via het gekoppelde emailadres noch a.d.h.v. eerdere betalingsgegevens. En heeft eenvoudigweg mijn emailadres verwijdert van het account en verandert naar dewelke dan ook opgegeven is door de dief.
Dus lijkt het me dat ik “firma X” aansprakelijk kan stellen voor de schade? Graag zou ik weten wat ik best specifiek doe en hoe ik eventueel aangetekend om een schadevergoeding kan vragen. “Firma X” weigert momenteel om de schade te vergoeden ondanks dat ik op geen enkele manier verantwoordelijkheid heb aan de diefstal maar het de enige optie is dat hun supportafdeling mijn account weggeven aan de dief terwijl ook maar de kleinste controle aan zou aangetoond hebben dat het niet zijn account was (om in te loggen is normaalgezien een verificatiecode die je via email ontvangt nodig - nooit een email ontvangen). Hiervoor heb ik geen bewijzen aangezien ik natuurlijk geen toegang heb tot de veronderstelde communicatie tussen de dief en "firma X".
Via transactie geschiedenis heb ik kunnen zien naar welk account de dief de virtuele items doorgesluisd heeft en heb ik een “getuige” kunnen traceren die door de dief enkele van mijn gestolen goederen aangeboden kreeg door de dief. Hierbij heeft werd steeds het systeem van “firma X” gebruikt en zelfs na het overdragen van deze gegevens neemt “firma X” geen actie tegen de dief. Is dit heling? Aangezien “firma X” de dief toestaat te handelen in wat ze nu zeker weten dat het gestolen goederen zijn, “firma X” verdient hier via hun marktsysteem ook een % aan.
Alvast bedankt