boom valt bij de buren

BrechtS

Re: boom valt bij de buren

#61 , 26 jul 2015 22:29

Ik den niet dat de verzekeraar optreedt in naam van de buur.
De buur heeft een brandverzekering en heeft van de verzekeraar 300 euro
Ontvangen voor opruimen boom als gevolg stormschade.
Dat is onafhankelijk van wie ook en daarmee voldoet de verzekeraar aan zijn contract.
De buur heeft dus niets te maken met Brigitte.
Daarna gaat de verzekeraar in eigen naam die 300 euro trachten te recupereren
VOOr wie aansprakelijk is voor die schadevergoeding en onder anderop basis
Van dat arrest stelt hij Brigitte aansprakelijk en eist de terugbetaling van haar.
Een boom is bestand tegen wind en zelfs hevige wind. Indien hij omvalt bij normaal winderig weer en niet bij een abnormale storm is de boom gebrekkig en is de eigenaar of de bewaarder aansprakelijk voor de schade.

http://www.elfri.be/rechtspraak/aanspra" onclick="window.open(this.href);return false; ... lende-boom
U hamert door op schade, en zoals sloeber aanhaalt zijn de artikels die u aanhaalt enkel over eigenaar tegenover eigenaar. Wat ik nog het frappantste vind is dat u het in de schoenen van de huurder wilt schuiven, terwijl volgens mij de huurder geen 'bewaarder' is, althans heb ik dat in nog geen enkel huurcontract gehoord. Wel van 'het goed beheren als een goede huisvader' maar dat is nog iets anders. Een huurder kan eigenlijk weinig doen aan de bomen, onderhoud kan nog, maar zomaar vellen en in de haard smijten mag niet. War de huurder wel moet doen is uitkijken of een boom niet gebrekkig is. Dat moet die dan doorgeven aan de eigenaar. Dan is het diens verantwoordelijkheid. Maar wat als de boom geen uiterlijke kenmerken heeft van ziek/verzwakt zijn? In de basis scholing (lager en middelbaar) komt zoiets nooit ter sprake, vaak leert men het proefondervindelijk of vanuit interesse of hobby. Dus het leeuwendeel herkent een verzwakte/zieke boom pas als die helemaal verdort staat, of bijna geen bladgroei heeft, of grotendeels dode takken heeft. En dat is dan al een ver stadium. Zaken als interne rot ziet men niet vanbuiten, maar kan er wel zijn.

Bijkomend: het zou over stormweer gaan, onze Belgische bomen kunnen redelijk wat aan van ons klimaat, maar allen hebben ze een grens. Er zijn ook zeker gezonde bomen die omwaaien/breken bij een te stevige windstoot.

Wat mij bovenal verwondert: u bent de enige die overtuigd is van u gelijk, terwijl andere (Sloeberken heeft al vaak juiste informatie gegeven op dit forum) het niet helemaal eens zijn met u.

En nogmaals: al uw artikels/rechtspraak en verzekeringssites die gaan over 'schade door omgevallen boom, afwaaiende dakpannen...' Zien niet relevant: de boom verwijderen lijkt me niet te behoren tot de schade, dat lijkt me de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de boom. Als men wilt dat de eigenaar betaald, dan moet men naast die plicht de eigenaar ook het recht geven om te beslissen wie hij ervoor aanstelt (of het zelf doet). Het verzoek van TS om het te komen verwijderen is meermaals genegeerd (of afgewezen, maar dat zal TS moeten zien te bewijzen) door de buren, en die hebben nota bene het hout mee gegeven met hun schoonzoon of zelf gehouden (dus profijt gehaald uit de situatie) en dan nog een hoge kostprijs doorgerekend (nogmaals, het is de schoonzoon die het heeft gedaan, dus lijkt me dat zeker verdacht of het een marktconforme prijs is of er gewoon munt uit slaan).

De verzekering mag zich keren en wringen en dreigen wat die wilt, als hij het recht echt aan zijn kant heeft staan, zal die maar moeten procederen via het gerecht. U bent de enige die er rotsvast van overtuigd is dat TS ongelijk heeft (of dat laten uw replieken toch uitschijnen). De meeste hier zijn ervan overtuigd dat door TS niet de kans te geven er zelf voor in te staan, en zijn vraag daartoe zelfs te negeren, de buur niet zomaar de kosten mag verhalen op hem (of in dit geval de verzekering die de kosten tracht terug te winnen).

Mag ik u vragen om te bewijzen dat een huurder een bewaarder is? Want in mijn ogen is dat juridisch gezien iets anders. En mag ik u vragen om met u talrijke voorbeeldjes, eens eentje te geven waarbij het draait om eigenaar tegenover huurder?

Verder zou ik denken dat dit iets is voor de vrederechter, gezien het beperkte bedrag, deze kan nogal flexibel omspringen met de wetgeving (en er zijn zovelen die hun eigen interpretaties hebben) waarbij ik TS toch wel zie in een voordelige situatie gezien hier de buren het absolute profijt van de omgevallen boom hebben gehouden (het brandhout ervan), voor zover ik hoor heeft de buur TS niet in gebreke gesteld (aan TS: gelieve dat te bevestigen dat de buur u niet in gebreke heeft gesteld) of het niet kan bewijzen (stel dat het toch mondeling is gebeurd) en heeft hij het verzoek van TS om het te komen opruimen genegeerd (TS zal hier wel bewijs van moeten leveren dat hij dat heeft voorgesteld) en indien de buur hem niet op het terrein wou, zouden ze tot een akkoord moeten komen ipv dat de buur voor zichzelf beslist. Ookal loopt de discussie tussen verzekering van de buur en TS, dit neemt niet weg dat de keuzes van de buurman om de juiste procedure niet te volgen een verzwarende omstandigheid is die TS in zijn voordeel kan gebruiken. Een verzekering werkt niet in 'eer en geweten' het ziet de mogelijkheid om geld terug te vorderen en probeert die te grijpen. Ik ben dus van mening dat TS meer dan genoeg kans heeft om zijn gelijk te krijgen als de verzekering verdere stappen zet.

En kunt u mij bevestigen of 300€ een marktconforme prijs is wetende dat de waarde van het hout ervan moet worden afgetrokken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#62 , 27 jul 2015 00:02

Om ten laste van een aquiliaanse foutaansprakelijkheid aan te nemen, moet een door haar begane fout, in oorzakelijk verband met het ongeval, bewezen zijn.
Om de huurder in gebreke te stellen, moet er bewezen worden dat hij een fout heeft gemaakt ( geen melding gegeven van een gebrek, rotte boom)
De bewaarder van een gebrekkige zaak is jegens het slachtoffer aansprakelijk wanneer zijn hoedanigheid van bewaarder, het gebrek van de zaak en het oorzakelijk verband tussen het gebrek en de schade bewezen zijn, en dat die bewaarder jegens de derde die door zijn fout het gebrek heeft veroorzaakt, een regres heeft voor het volledige bedrag van de schade.(art. 1384, eerste lid BW)

Wat zegt de wet? Artikel 1384 Burgerlijk Wetboek

Artikel 1384, lid 1 van ons Burgerlijk Wetboek stelt dat men moet instaan voor de schade welke veroorzaakt wordt door zaken die men onder zijn bewaring heeft. Opdat de bewaarder van een zaak aansprakelijk kan gesteld worden, moet de benadeelde het bewijs leveren van een gebrek aan de zaak en van het oorzakelijk verband tussen dit gebrek en de opgelopen schade. Of de bewaarder nu kennis had van het gebrek, speelt geen rol. Bij dit soort aansprakelijkheid is het dus niet nodig dat een fout werd vastgesteld. De bewaarder van de zaak kan zich ontdoen van zijn aansprakelijkheid indien hij kan aantonen dat de schade te wijten is aan een vreemde oorzaak (bijvoorbeeld toeval of overmacht). Al deze elementen nl. het gebrek aan de zaak (hier dus de kraan) en/of een geval van overmacht of toeval worden door de rechter geval per geval nagegaan.
Of een zaak al dan niet een gebrek vertoont, wordt door de rechter in de praktijk beoordeeld. Dit gebeurt in de meeste gevallen nadat een deskundige ter plaatse is geweest en in zijn verslag uiteenzet wat er precies mis is gegaan. Aan de hand van de omstandigheden en dit verslag zal de rechter dan één of soms meerdere aansprakelijke personen aanduiden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

naicwill

#63 , 27 jul 2015 10:07

Ik denk dat J. Demoor toch wel de kenner is va het Belgisch wetboek en hier zijn
interpretatie van artikel 1384, wat nogmaals volledig in contrast is met de interpretatie
van Sloeberken.
Dit is een bevestiging van rechterlijke uitspraak en de stelling van verzekeraar vivium.,
Beiden heb ik hier eerder geciteerd.

Bericht Geplaatst: 25 jul 2015 09:55
“Art.1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De aansprakelijkheid van een gebrekkige zaak die schade berokkent, is in het artikel 1384, al. 1 van het Burgerlijk Wetboek gelegd niet ten laste van de eigenaar van de verhuurde zaak als dusdanig, maar van degene die er de bewaring van heeft, d.w.z. van degene die voor eigen rekening, van de zaak het gebruik of het genot heeft of ze behoudt met een toezicht- en een kontrolemacht‘(Cass. 11 september 1981,R.G.A.R. 1983,10575).

‘Bewaarder van een zaak is degene die voor eigen rekening ervan gebruik maakt,het genot ervan heeft of ze onder zich houdt,met recht van toezicht,leiding en controle.Om een persoon te kunnen beschouwen als bewaarder van een gebrekkige zaak,moet er sprake zijn van een intellectuele leiding van die zaak,waardoor de betrokken persoon de werking en het gebruik ervan heeft kunnen beheersen,al was het maar op een abstracte manier,en zelfs zonder dat hij de zaak daadwerkelijk in zijn bezit had‘(Cass. C.10.0226.F,13 september 2012,R.W.2013-14,782-785,Noot VANSWEEVELT,T.,WEYTS,B.,De bewaarder van een zaak in de zin van art.1384,eerste lid BW moet de ‘intellectuele leiding’ hebben over die zaak,ook in geval van bruiklening,gebruik,diefstal en minderjarigheid).

Wij huren ons huis. Eén van de bomen in onze tuin is door een windstoot tijdens een storm bij de buren gevallen’

Mijns inziens kon u als huurder ‘de werking en het gebruik ervan beheersen,al was het maar op een abstracte manier‘,zodat u voor de boom aansprakelijk bent in de zin van art.1384 B.W.

‘Windsnelheden tussen 125 en 130 km per uur en mogelijk plaatselijk zelfs meer door onweer,kunnen in ons land niet worden beschouwd als abnormaal en onvoorzienbaar en vormen bijgevolg geen overmacht die de bewaarder van een gebrekkige zaak bevrijdt van zijn aansprakelijkheid op grond van art.1384,al.1‘[Brussel 19 mei 2003(P.&V.V./M.D.),R.W.2006-07,478-481,Noot].

12 JANUARI 1984. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven = ‘familiale verzekering‘).
Indien u zulke verzekering(of een gelijkaardige) bezit doe dan daaraan onverwijld aangifte. Lees vooraf zorgvuldig uw polis.

Ga volledigheidshalve naar http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Raadpleeg voor fiscale akten http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

naicwill

#64 , 27 jul 2015 10:53

Brechts:"Mag ik u vragen om te bewijzen dat een huurder een bewaarder is? Want in mijn ogen is dat juridisch gezien iets anders. En mag ik u vragen om met u talrijke voorbeeldjes, eens eentje te geven waarbij het draait om eigenaar tegenover huurder?"

: zie hierboven artikel 1384 en interpretatie Demoor,verder heel duidelijk in mijn hierboven uitspraak rechtbank
en ook de interpretatie van de verzekeringsmaatschappij.

Brechts: "Ookal loopt de discussie tussen verzekering van de buur en TS, dit neemt niet weg dat de keuzes van de buurman om de juiste procedure niet te volgen een verzwarende omstandigheid is die TS in zijn voordeel kan gebruiken"

Buurman heeft wel de juiste procedure gevolgd,hij heeft stormschade en heeft zijn woonverzekering verwittigd
Die hem de kosten voor opruiming heeft vergoed. Het hout zal zelf weinig waarde hebben,daar tilt Brigitte zelf zo
zwaar niet aan. Buurman heeft door deze procedure Brigitte niks tekort gedaan.

sloeberken

#65 , 27 jul 2015 10:55

Dan zal de buur nog moeten rekening houden met art 1382.
Burgerlijk Wetboek artikel 1382 : Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht diegene door wiens schuld de schade is ontstaan deze te vergoeden.
Je zet er zelf linken op van rechtszaken waar schuld door fout anders word uitgelegd.
Het is het verslag van het KMI dat zal opgevraagd worden of het abnormale weersomstandigheden betreft. Is dit er niet dan word nagegaan of in de streek nog schadegevallen zijn.
Ieder zaak is anders en word getoetst aan art 1384.

Hof van Cassatie, 1e Kamer – 31 oktober 2013, RW 2014-2015 790, AR nr. C.12.0628.N,
Beoordeling
1. Een zaak is gebrekkig in de zin van art. 1384, eerste lid BW wanneer zij een abnormaal kenmerk vertoont waardoor zij in bepaalde omstandigheden schade kan veroorzaken.
Het is niet voldoende, om een zaak als gebrekkig te beschouwen, dat aan de zaak iets wordt toegevoegd waardoor schade ontstaat.
Vereist is dat de zaak in haar geheel een abnormaal kenmerk vertoont.
Het abnormaal kenmerk moet geen intrinsiek kenmerk betreffen of een blijvend element zijn dat inherent is aan de zaak.

Cass. 01.12.2006, RABG, 2007/19, 1243:

Voor de toepassing van artikel 1384, eerste lid van het Burgerlijk Wetboek kan de rechter het bestaan van een gebrek in de zaak afleiden uit de gedraging van die zaak, wanneer hij alle andere oorzaken dan het gebrek voor de veroorzaakte schade uitsluit.
Een vroegere daad van een derde waardoor het gebrek in de zaak tot stand is gekomen, maakt als dusdanig geen andere oorzaak dan het gebrek uit voor de later door dit gebrek veroorzaakte schade. De bedoelde schade blijft immers veroorzaakt door het gebrek

wettelijke bron art. 1384§1 BW
Art. 1384 B.W.. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
Het slachtoffer van deze schade dient het bewijs te leveren dat de zaak een gebrek vertoont dat de oorzaak is van de schade en dat de persoon aan wie de herstelling wordt gevorderd de zaak onder zijn toezicht had. De wet heeft het over "onder bewaring hebben". Onder bewaring hebben, wil zeggen bewaker zijn van een zaak die voor eigen gebruik in bezit mag gehouden, of waarvan men het bezit geniet, of die men louter bij zich houdt met recht op controle, toezicht en beslissing.
Een zaak is gebrekkig wanneer zij een abnormaal kenmerk vertoont waardoor de zaak in bepaalde omstandigheden schade kan veroorzaken.

Rechtbank Kortrijk 15 maart 2005, RABG 2007/19

De aansprakelijkheid voor zaken op grond van artikel 1384 van het Burgerlijk Wetboek kan weerhouden worden voor de schade veroorzaakt door het omvallen van een boom. Dit omvallen dient als een abnormaal kenmerk te worden beschouwd waardoor mag worden aangenomen dat de boom door een gebrek was aangetast. Een windsnelheid van 108 km/h maakt geen overmacht uit.

U haalt art 1384 uit zijn context. De zaak van TS heeft niets te zien met art 1384 er is niet bewezen dat ze een fout heeft gemaakt en dat de boom gebrekkig was.
Met al die blaba gaat straks TS er niets meer van begrijpen, de vraag van de buur of zijn verzekering berust op geen enkel bewijs.
De buur heeft op eigen houtje alle bewijsmateriaal verwijderd en zich toegeeigend, en kan zich zo niet meer beroepen op art 1382 en 1384.

http://elfri.be/grondregels-aansprakelijkheidsrecht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/aansprakelijkheid-voor-zaken" onclick="window.open(this.href);return false;

naicwill

#66 , 27 jul 2015 11:27

De ander forumleden geven de indruk dat ik tegen Brigitte ben en de fout bij haar wil leggen .Ik tracht enkel op een objectieve manier de zaken te analyseren om zo op het einde tot de beste oplossing te komen voor Brigitte.
Ik vind daar ook waardering voor bij Brigitte in haar citaat:
"stel het reuze op prijs dat iedereen me raad geeft."

We weten nu van waar het bedrag(330) komt.
We weten nu dat het niet de buurman is die de procedure voert, maar zijn verzekeringsmaatschappij,onafhankelijk
van de buurman. Dus procedure voeren tegen buurman zoals de andere forumleden voorstellen heeft geen zin.
Brigitte moet zich nu naar haar verzekering wenden(waarschijnlijk heeft ze dit reeds lang gedaan):
-vragen of ze hier voor(= haar aansprakelijkheid) verzekerd is en dus de terugbetaling krijgt vaan de 330 euro.
-indien niet er mogelijkheid bestaat dat haar verzekering een procedure start om dit bedrag te betwisten.
Dit natuurlijk op kosten van haar verzekering.

Mariette

#67 , 27 jul 2015 11:32

Het hout zal zelf weinig waarde hebben,daar tilt Brigitte zelf zo
zwaar niet aan. Buurman heeft door deze procedure Brigitte niks tekort gedaan.
Winddroge, verzaagde eik heeft een marktwaarde van om en bij de 1000 Euro per m³.

Brigitte1609
Topic Starter

#68 , 27 jul 2015 12:14

Brigitte tilt er wel zwaar aan dat buurman zich het hout toegeëigend heeft, zeker in combinatie met de verzekeringsclaim van 300 euro, maar in eerste instantie gaat het mij om die 300 euro...en wie de verantwoordelijkheid heeft, zeker omdat de tuin hier toch nog een aantal bomen heeft die er al een tijdje staan en waar wij niet gaan inklimmen om ze te snoeien of de kosten doen om ze te laten snoeien, ze stonden er als we hier kwamen wonen/huren.

De buur heeft mij inderdaad niet in gebreke gesteld, wij hebben verschillende malen voorgesteld de boom op te ruimen, maar mochten niet.

voor het hout kan ik klacht indienen voor diefstal denk ik, maar weet nog niet of ik het zo ver wil drijven, zal afhangen van de uitkomst van de schadeclaim, de lieve vrede tussen buren hier, is wat mij betreft, wel even zoek .....

Enfin, de verzekering buigt er zich inderdaad over (en die vinden trouwens dat onze huiseigenaar verantwoordelijk is voor het opruimen van de boom), we zullen zien ......een betwisting tussen verzekeringen is nu gaande ...

sloeberken

#69 , 27 jul 2015 12:35

We weten nu dat het niet de buurman is die de procedure voert, maar zijn verzekeringsmaatschappij, onafhankelijk
Dit kan enkel als de buurman dit eist aan zijn verzekering.

Mariette

#70 , 27 jul 2015 13:01

Ik had graag op de hoogte gebleven aub.

Brigitte1609
Topic Starter

#71 , 27 jul 2015 13:24

zal ik doen Mariette

naicwill

#72 , 27 jul 2015 13:39

Sloeberken"Dit kan enkel als de buurman dit eist aan zijn verzekering."

Voor de laatste keer nog eens dezelfde uitleg:
Er is storm geweest en buurman heeft kosten om bomen op te ruimen.Voor buurman is er geen verschil of die takken van zijn eigen Boom zijn of van zijn buurman. Zijn brandpolis vergoedt altijd de kosten voor opruiming.Voor buurman is het probleem opgelost.
Zijn verzekering echter die gaat op eigen initiatief na of een derde aansprakelijk is en gaat dan dat geld trachten te recupereren,dus zeker niet omdat buurman dat eist.Buurman is bij deze procedure niet betrokken.
http://trends.knack.be/economie/finance ... 18817.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette

#73 , 27 jul 2015 13:43

Heeft de buurman dan een factuur van zijn schoonzoon waarin staat dat die buiten het gerecupereerd hout ook nog eens 300 euro vraagt om de boel te ruimen? Of zou dit het standaard bedrag aan forfait kunnen zijn?
Waarom mocht TS hun eigen boom dan niet ruimen?

Mijn dochter had een niet herkenbaar lek in haar badkamer. De buren hadden een vochtplek. Na een tijd ontdekte ze dat het vocht via oude voegen in de muur liep aan het douchehokje.

Zij zorgen dat er geen water meer aan/door kan. De buur laat de vochtplek gewoon uitdrogen (geen verdere schade, was IN een ingebouwde kast).

De verzekering(van de buurman) vraagt nu aan mijn dochter nu 250 euro forfait.... waarvoor?
Is dit geen vergelijkingsmogelijkheid?

sloeberken

#74 , 27 jul 2015 14:40

Sloeberken"Dit kan enkel als de buurman dit eist aan zijn verzekering."

Voor de laatste keer nog eens dezelfde uitleg:
Er is storm geweest en buurman heeft kosten om bomen op te ruimen.Voor buurman is er geen verschil of die takken van zijn eigen Boom zijn of van zijn buurman. Zijn brandpolis vergoedt altijd de kosten voor opruiming.Voor buurman is het probleem opgelost.
Zijn verzekering echter die gaat op eigen initiatief na of een derde aansprakelijk is en gaat dan dat geld trachten te recupereren,dus zeker niet omdat buurman dat eist.Buurman is bij deze procedure niet betrokken.
http://trends.knack.be/economie/finance ... 18817.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De eigenaar of zoals u het wil zijn bewaarder en de buurman zijn de enige partijen in deze zaak. Als ik als benadeelde niets eis van mijn verzekering word er niets betaald en kan de verzekering geen derde partij worden.
Die buur is enkel uit op gewin, niet meer en niet minder. Moest dit voor de vrederechter komen, zal zijn 300€ + het hout smelten als sneeuw door de zon.

BrechtS

#75 , 27 jul 2015 21:06

Nergens zij ik iets van een proces aanspannen. Wel is het zo dat bij niet betalen, de verzekering een proces zal moeten beginnen. Daarbij geef ik TS nog een goede kans om haar gelijk te krijgen. Maar goed, ik ga gewoon het resultaat afwachten, er zijn hier 2 meningen en ik denk dat de vrederechters zelf kunnen beslissen welke mening te volgen (beiden lijken me juridisch gegrond genoeg). Ik ben benieuwd hoe het nog allemaal gaat verlopen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”