boom valt bij de buren

sloeberken

Re: boom valt bij de buren

#46 , 26 jul 2015 15:18

De verzekeraar van de buurman verhaalt schade op ons, wij zijn volgens hun verantwoordelijk. De schade die de verzekeraar vergoed wil zien is "kosten voor het opruimen van de boom /300 euro". Het is de schoonzoon van de buurman die de boom ondertussen opgeruimd heeft, wij wilden maar mochten niet,
het hout van die boom heeft hij meegenomen.
Tekst van TS
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#47 , 26 jul 2015 15:25

stel het reuze op prijs dat iedereen me raad geeft, maar de uiteindelijke vraag is gewoon :

de boom is gevallen, geen schade : kan de verzekering van de buurman ons (huurders) doen betalen voor het opruimen van een boom die geen schade veroorzaakt heeft (als de buurman er voor heeft gekozen deze boom in zijn tuin zelf op te ruimen en het hout te behouden ook al hebben wij voorgesteld om het te doen.)

Een verzekering vergoedt schade, als er geen schade is hoeft de verzekering niets te vergoeden, het opruimen van de boom diende volgens mij niet via de verzekering te gaan.

Dan praat ik niet over het feit dat hij het hout gestolen heeft, dat staat terzijde (maar ook niet te negeren)

en neen, er is niemand in onze tuin geweest, en ik schat dat de boom ongeveer 5 meter hoog was (heb hem eigenlijk nooit gemeten)
Nee hij heeft geen enkele kans om dit op een wettelijke manier te eisen. Als ze toch willen volharden eis de factuur van de opruiming.

BrechtS

#48 , 26 jul 2015 15:44

stel het reuze op prijs dat iedereen me raad geeft, maar de uiteindelijke vraag is gewoon :

de boom is gevallen, geen schade : kan de verzekering van de buurman ons (huurders) doen betalen voor het opruimen van een boom die geen schade veroorzaakt heeft (als de buurman er voor heeft gekozen deze boom in zijn tuin zelf op te ruimen en het hout te behouden ook al hebben wij voorgesteld om het te doen.)

Een verzekering vergoedt schade, als er geen schade is hoeft de verzekering niets te vergoeden, het opruimen van de boom diende volgens mij niet via de verzekering te gaan.

Dan praat ik niet over het feit dat hij het hout gestolen heeft, dat staat terzijde (maar ook niet te negeren)

en neen, er is niemand in onze tuin geweest, en ik schat dat de boom ongeveer 5 meter hoog was (heb hem eigenlijk nooit gemeten)
In mijn ogen kan de buur het ook niet terug eisen, omdat hij zich namelijk niet aan de juridisch correcte procedure heeft gehouden. Eerst moet hij u in gebreken stellen (hij moet het kunnen bewijzen, dus een aangetekend schrijven dus) en moet hij u een redelijke termijn geven om het op te lossen (dus dat u het zelf verwijdert, of laat verwijderen). Pas dan kan hij zelf iemand inschakelen hiervoor en de kosten doorrekenen. Door het weigeren dat u het zelf komt opruimen, verzaakt hij in mijn ogen aan het recht om TS ervoor te doen opdraaien. Hij kan de kosten proberen doorrekenen aan TS, maar dan zal dat door weigering van TS via de rechtbank moeten gebeuren, en ik geef die weinig kans om zijn gelijk te halen. Hij zal dan bij de rechter nog eens moeten bewijzen dat hij die 300€ heeft betaald voor de opruiming. Gezien het de schoonzoon is, zie ik de kans klein dat hij er een factuur van heeft en zal die zo die kosten niet kunnen staven.

Deel hem aangetekend mee dat u het niet eens bent met zijn voorstel die 300€ te betalen, en dat als hij die wilt zien, hij die maar via het gerecht moet terugvorderen. Ik denk dat de kans klein is dat die daarop in zal gaan, zeker als u vermeld dat hij door het zelf te verwijderen en u de kans niet geven zelf in te staan voor het verwijderen ervan en de factuur niet te willen tonen, hij geen been heeft om op te staan om dat bedrag te claimen.

Reclame

naicwill

#49 , 26 jul 2015 15:57

Nogmaals opruimen wordt ook vergoed door de verzekeraar. Uw buur was hiervoor verzekerd
en is naar zijn verzekeraar gestapt. Deze heeft hem de vergoeding uitbetaald waar hij volgens
de verzekering recht op had. Voor uw gebuur is de zaak afgesloten . Het is toch normaal
Dat hij zijn verzekering aanspreekt vermits hij zijn premie betaald.
Vanaf nu gaat het tussen u en zijn verzekeraar, voor uw buur is alles in orde.
Wie de schade heeft veroorzaakt,heeft geen belang voor de uitbetaling,hij is gewoon verzekerd voor stormschade.
Verder citeer ik uit een link uit internet:
Lijden uw buren schade doordat er tijdens een storm pannen van uw huis vliegen of er een boom in uw tuin omvalt, dan zal de buur vermoedelijk eerst zijn woningverzekeraar aanspreken. Zijn verzekeraar komt dan wellicht later bij u aankloppen. Als eigenaar van de boom of de dakpannen bent u aansprakelijk voor de schade bij uw buren. Het is dan ook belangrijk dat u daartegen verzekerd bent. Vaak vergoedt uw woningverzekeraar de schade van uw buur. Ook uw familiale verzekering keert mogelijk een bedrag uit.

Bij een schadegeval kunt u een beroep doen op een tegenexpert. De kosten van die expert worden ten laste genomen door uw verzekeraar. U mag daarbij zelf kiezen wie u als deskundige aanwijst. U hoeft dus niet akkoord te gaan met de persoon die de makelaar of de verzekeraar voorstelt.
http://trends.knack.be/economie/finance ... 18817.html" onclick="window.open(this.href);return false;
P.s.uit mijn vorige links is de huurder aansprakelijk vermits hij bewaarder is.
Laatst gewijzigd door naicwill op 26 jul 2015 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Mariette

#50 , 26 jul 2015 16:15

Als eigenaar van de boom of de dakpannen bent u aansprakelijk voor de schade bij uw buren. Het is dan ook belangrijk dat u daartegen verzekerd bent. Vaak vergoedt uw woningverzekeraar de schade van uw buur. Ook uw familiale verzekering keert mogelijk een bedrag uit.
Er IS géén schade!

sloeberken

#51 , 26 jul 2015 16:38

Nogmaals opruimen wordt ook vergoed door de verzekeraar. Uw buur was hiervoor verzekerd
en is naar zijn verzekeraar gestapt. Deze heeft hem de vergoeding uitbetaald waar hij volgens
de verzekering recht op had. Voor uw gebuur is de zaak afgesloten . Het is toch normaal
Dat hij zijn verzekering aanspreekt vermits hij zijn premie betaald.
Vanaf nu gaat het tussen u en zijn verzekeraar, voor uw buur is alles in orde.
Wie de schade heeft veroorzaakt,heeft geen belang voor de uitbetaling,hij is gewoon verzekerd voor stormschade.
Verder citeer ik uit een link uit internet:
Lijden uw buren schade doordat er tijdens een storm pannen van uw huis vliegen of er een boom in uw tuin omvalt, dan zal de buur vermoedelijk eerst zijn woningverzekeraar aanspreken. Zijn verzekeraar komt dan wellicht later bij u aankloppen. Als eigenaar van de boom of de dakpannen bent u aansprakelijk voor de schade bij uw buren. Het is dan ook belangrijk dat u daartegen verzekerd bent. Vaak vergoedt uw woningverzekeraar de schade van uw buur. Ook uw familiale verzekering keert mogelijk een bedrag uit.

Bij een schadegeval kunt u een beroep doen op een tegenexpert. De kosten van die expert worden ten laste genomen door uw verzekeraar. U mag daarbij zelf kiezen wie u als deskundige aanwijst. U hoeft dus niet akkoord te gaan met de persoon die de makelaar of de verzekeraar voorstelt.
http://trends.knack.be/economie/finance ... 18817.html" onclick="window.open(this.href);return false;
P.s.uit mijn vorige links is de huurder aansprakelijk vermits hij bewaarder is.
U geeft links van rechtszaken eigenaar tegen eigenaar nooit eigenaar tegen huurder, en die zal je niet vinden.
Hier heeft de buur een heel zware fout gemaakt, en nog zijn verzekering of hij zal het zomaar niet kunnen opeisen van de huurder.

Bron Ondernemersdatabank.be:
Valt uw boom om in een zware storm, dan moet u als eigenaar niet instaan voor de schade die hij berokkent bij de buren. Raad uw buren aan om hiervoor hun eigen brandverzekering aan te spreken. De situatie is wel anders als uw boom los van een zware storm omverwaait omdat hij onstabiel of ziek is.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 26 jul 2015 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

naicwill

#52 , 26 jul 2015 16:50

Sloeberken,uw inbraak is dus weerlegd door Brigitte,
Verder ben ik het beu alles voor u te herhalen,ik hoop dat
Brigitte mijn redenering begrijpt,dat is het belangrijkste,
bij u is het hopeloos,tock nog eens de
Rechtszaak herhalen Die betrekking heeft zowel bij eigenaar als huurder= bewaarder

Instantie: Rechtbank van Eerste Aanleg Burgerlijke rechtbank
Plaats van uitspraak: Brussel
Datum van de uitspraak: din, 03/09/2013
Een boom is bestand tegen wind en zelfs hevige wind. Indien hij omvalt bij normaal winderig weer en niet bij een abnormale storm is de boom gebrekkig en is de eigenaar of de bewaarder aansprakelijk voor de schade.

naicwill

#53 , 26 jul 2015 16:57

Sloeberken:"Hier heeft de buur een heel zware fout gemaakt, en nog zijn verzekering of hij zal het zomaar niet kunnen opeisen van de huurder."

De buur heeft geen enkele fout gemaakt hij heeft zijn verzekering aangesproken Voor schade waarvoor hij verzekerd is,onafhankelijk wie aansprakelijk is voor de schade.
Het is zijn verzekering die het geld wil recupereren maar daar heeft die buur
niks mee te maken.

sloeberken

#54 , 26 jul 2015 17:09

In mijn ogen kan de buur het ook niet terug eisen, omdat hij zich namelijk niet aan de juridisch correcte procedure heeft gehouden. Eerst moet hij u in gebreken stellen (hij moet het kunnen bewijzen, dus een aangetekend schrijven dus) en moet hij u een redelijke termijn geven om het op te lossen (dus dat u het zelf verwijdert, of laat verwijderen). Pas dan kan hij zelf iemand inschakelen hiervoor en de kosten doorrekenen. Door het weigeren dat u het zelf komt opruimen, verzaakt hij in mijn ogen aan het recht om TS ervoor te doen opdraaien. Hij kan de kosten proberen doorrekenen aan TS, maar dan zal dat door weigering van TS via de rechtbank moeten gebeuren, en ik geef die weinig kans om zijn gelijk te halen. Hij zal dan bij de rechter nog eens moeten bewijzen dat hij die 300€ heeft betaald voor de opruiming. Gezien het de schoonzoon is, zie ik de kans klein dat hij er een factuur van heeft en zal die zo die kosten niet kunnen staven.

Deel hem aangetekend mee dat u het niet eens bent met zijn voorstel die 300€ te betalen, en dat als hij die wilt zien, hij die maar via het gerecht moet terugvorderen. Ik denk dat de kans klein is dat die daarop in zal gaan, zeker als u vermeld dat hij door het zelf te verwijderen en u de kans niet geven zelf in te staan voor het verwijderen ervan en de factuur niet te willen tonen, hij geen been heeft om op te staan om dat bedrag te claimen.
Daar ben ik het volledig mee eens Brechts.

naicwill

#55 , 26 jul 2015 17:19

Volgens mij is de buur reeds betaald door zijn verzekeraar.
en gaat het nu tussen verzekeraar en Brigitte.
Kan Brigitte dit bevestigen?

BrechtS

#56 , 26 jul 2015 18:03

Volgens mij is de buur reeds betaald door zijn verzekeraar.
en gaat het nu tussen verzekeraar en Brigitte.
Kan Brigitte dit bevestigen?
Zo heb ik het ook wat opgevat, maar u gaat steeds in discussie over TS en de buur, dus heb ik het zo gevolgd. De verzekering werkt hier in naam van de buur. De verzekering wilt natuurlijk zoveel mogelijk geld terug zien, want anders zouden ze hun rijkdom niet kunnen houden, dus spelen ze zoveel mogelijk in op de onwetendheid van de burger. TS heeft er goed aan gedaan zich hier vragen bij te stellen, want eerlijk gezegd zie ik niet in waarom ik zomaar even 300€ mag opeisen van iemand omdat die boom op mijn terrein valt, ik die zelf laat in brandhout maken en de stukken houden. Het hout van de boom blijft zeker eigendom van de eigenaar, en dus is dit ontvreemd en dus is er sprake van diefstal.

Ik heb daarnet nog gezegd waarom ik denk dat de buur geen verhaal heeft. Ook de verzekering die optreedt namens de buur heeft volgens mij geen verhaal. Die 300€ moet gerechtvaardigd zijn en bewijsbaar zijn. Ik heb nog niets gehoord van dat die bewijsbaar is. En de kosten kunnen moeilijk gerechtvaardigd worden als u u buur de kans niet geeft om eerst zelf een oplossing ervoor te vinden.

Het zou schoon zijn: er valt een boom van de buur op mijnen hof, 's anderdaags verzaag ik die en stoker die bij mijn brandhout en dan reken ik nog eens 500€ opruimingskosten aan. Die 500€ heb ik geen factuur van, 'het was een vriend van me die dat is komen doen'. Wat zou de rechter beslissen denk je? Dat ik gelijk heb? Of dat ik eerst moet bewijzen dat ik de buur in gebreke heb gesteld, hem een redelijke termijn heb gegeven om het te komen oplossen en dat ik de kosten moet bewijzen? Misschien dat die vragen relevanter zijn dan of het nu tussen TS en buur gaat dan tussen TS en verzekering die namens de buur te werk gaat...

naicwill

#57 , 26 jul 2015 18:52

Ik den niet dat de verzekeraar optreedt in naam van de buur.
De buur heeft een brandverzekering en heeft van de verzekeraar 300 euro
Ontvangen voor opruimen boom als gevolg stormschade.
Dat is onafhankelijk van wie ook en daarmee voldoet de verzekeraar aan zijn contract.
De buur heeft dus niets te maken met Brigitte.
Daarna gaat de verzekeraar in eigen naam die 300 euro trachten te recupereren
VOOr wie aansprakelijk is voor die schadevergoeding en onder anderop basis
Van dat arrest stelt hij Brigitte aansprakelijk en eist de terugbetaling van haar.
Een boom is bestand tegen wind en zelfs hevige wind. Indien hij omvalt bij normaal winderig weer en niet bij een abnormale storm is de boom gebrekkig en is de eigenaar of de bewaarder aansprakelijk voor de schade.

http://www.elfri.be/rechtspraak/aanspra" onclick="window.open(this.href);return false; ... lende-boom

Brigitte1609
Topic Starter

#58 , 26 jul 2015 19:19

Het gaat inderdaad tussen de verzekering van de buurman en ons, buurman heeft zijn geld al gehad.

Mariette

#59 , 26 jul 2015 19:36

Ik den niet dat de verzekeraar optreedt in naam van de buur.
De buur heeft een brandverzekering en heeft van de verzekeraar 300 euro
Ontvangen voor opruimen boom als gevolg stormschade.
Dat is onafhankelijk van wie ook en daarmee voldoet de verzekeraar aan zijn contract.
De buur heeft dus niets te maken met Brigitte.
Daarna gaat de verzekeraar in eigen naam die 300 euro trachten te recupereren
VOOr wie aansprakelijk is voor die schadevergoeding en onder anderop basis
Van dat arrest stelt hij Brigitte aansprakelijk en eist de terugbetaling van haar.

http://www.elfri.be/rechtspraak/aanspra" onclick="window.open(this.href);return false; ... lende-boom
Het was STORM.
Er was geen schade bij de buren: dus er moet door de verzekering geen schade worden vergoed.
De buren hebben niet gewacht tot de huurder een oplossing voorstelde, maar zijn onmiddellijk begonnen met het ontvreemden van het hout, en sturen nu via de verzekering nog eens de factuur voor het in stukken zagen van de boom?

sloeberken

#60 , 26 jul 2015 21:13

Blijven doordraven over schade die er niet was. TS gewoon de factuur vragen en de zaak is opgelost.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”