Zoals hierboven reeds vermeld, vermoed ik ook dat katten bij de dieren horen met "vrije loop": Je kan de eigenaar dus niet verantwoordelijk stellen voor het doen en laten van de kat.WAT IK VOORAL WIL WETEN, WAT STAAT IN DE WET OVER AANSPRAKELIJKHEID VAN EIGENAARS VORO HUN DIEREN WANNEER DIE OP EEN ANDERE EIGENSDOM KOMEN?
Jij zegt: "de buurman kan / wil zijn kat niet binnen houden"? Wie ben jij om te bepalen dat de buurman zijn kat moet binnenhouden? Als ik zie hoeveel katten er dagelijks bij ons in de tuin zitten... Sommige van die beestjes zijn zo gewend aan ons, dat ze uit onze hand komen eten. Ze slagen er af en toe ook in een duif (in veel gevallen geringd) te vangen in onze tuin, waarna ik dus telkens een put moet graven om "het lijk te verbergen". Wie is verantwoordelijk voor het feit dat ik om de zoveel tijd extra werk heb als grafdelver? De eigenaar van de duif, of de eigenaar van de kat?
Wat ik hiermee wil zeggen: uw buurman heeft evenveel recht om zijn huisdier zijn gang te laten gaan, dan dat u recht hebt uw duiven hun gang te laten gaan. Dat de natuurwetten er dan af en toe voor zorgen dat het sterkste huisdier het zwakkere de nek omwringt, hoort er dan bij. Als je daar niet mee kan leven, is het aan u om ervoor te zorgen dat de kat niet aan uw duiven kan (zonder daarbij de kat de nek om te wringen, uiteraard).