Achtergelaten traktor en failliete aannemer

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: Achtergelaten traktor en failliete aannemer

#16 , 27 jun 2015 21:45

Als particulier ben je niks met je openstaande schulden aan te bieden als er geen centen zijn.

Mocht je zelfstandig zijn dan krijg je een attest van de curator voor in je kosten te steken van de belastingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denonkel
Topic Starter

#17 , 28 jun 2015 00:01

Ik ben zelfstandig maar dit was voor minstens 2/3 een particuliere zaak en de factuur was ook incl btw opgemaakt.

Patrick M.

#18 , 28 jun 2015 14:48

Verkoopt de traktor als oud ijzer.

Reclame

denonkel
Topic Starter

#19 , 28 jun 2015 19:17

Kom jij het uitleggen als ze me vragen waar de tractor vandaan komt?

denonkel
Topic Starter

#20 , 30 jun 2015 11:17

Iemand nog een idee hoe ik moet reageren als hij de traktor wil komen halen? En wat als hij niet opdaagt? Ik wil de traktor weg en ik wil liefst ook een compensatie voor de lange sta termijn en voor de onuitgevoerde werken.

eylis

#21 , 30 jun 2015 11:27

Zorg dat de tractor niet echt zichtbaar opgesteld staat vanop de openbare weg. Als hij z'n tractor toch komt ophalen , ofwel betaalt hij jou in het handje eerst de verschuldigde som, ofwel heb je géén tractor staan. Die is verdwenen zolang hij niet met centen over de brug komt. Hoe kan ie immers bewijzen dat hij z'n tractor bij jou heeft laten staan enne, zelfs als ie daar stond. hij staat er toch niet meer? Bedenk vooraf goed hoe je het "vaag" formuleert en kijk uit dat ie het gepsrek niet opneemt :-)
De zaak is anders en vervelender als hij de tractor niet komt halen. Verkopen "als achtergelaten op uw terrein" voor de onderdelen?

denonkel
Topic Starter

#22 , 30 jun 2015 11:39

EYlis, dank. Wat doe ik als hij achteraf de traktor als gestolen opgeeft? Het simpelste is naar de politie gaan en chassisnummer laten checken. Maar dan verlies ik uiteraard elke mogelijkheid ter compensatie. Ik vrees dat ik het toch ga doen om problemen te vermijden.

giserke

#23 , 30 jun 2015 12:30

De cowboyverhalen komen hier weer boven precies.

Zoals ik kan lezen, is het faillissement nog niet afgelopen precies.
Dat betekend dat de curator ook bezig is met alle eigendommen van die vennootschap op te sporen.
Als die tractor nog staat bij een klant, en de vennootschap is de papieren kwijt dan zal de curator wel nog de aankoop terug vinden in de boekhouding, met het chassisnummer.
En U mag er zeker van zijn dat het bedrag van de tractor geen bedrag is waar ze over gaan kijken.

Ik zou opletten dat je niet beticht kan worden van medeplichtigheid van diefstal en bedrieglijk faillissement.
De curator zou wel eens kunnen redeneren dat U de voormalige bestuurders van de vennootschap aan het helpen bent met illegaal goederen te stockeren.

Maw => Best een verklaring bij de politie gaan afleggen dat die tractor op uw eigendom staat en verklaren van wie die tractor eigendom is.
Als er dan niemand komt opdagen, en het faillissement wordt uitgesproken kun je nog alles in het werk stellen om nieuwe papieren te bekomen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#24 , 30 jun 2015 12:34

De cowboyverhalen komen hier weer boven precies.

Ik zou opletten dat je niet beticht kan worden van medeplichtigheid van diefstal en bedrieglijk faillissement.
De curator zou wel eens kunnen redeneren dat U de voormalige bestuurders van de vennootschap aan het helpen bent met illegaal goederen te stockeren.

Maw => Best een verklaring bij de politie gaan afleggen dat die tractor op uw eigendom staat en verklaren van wie die tractor eigendom is.

Zo zie ik het persoonlijk ook
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denonkel
Topic Starter

#25 , 30 jun 2015 14:05

OK dat lijkt me een sluitend plan. Dank. Dus niet naar de curator gaan maar wel verklaring afleggen bij de politie.

denonkel
Topic Starter

#26 , 30 jun 2015 14:15

Ik heb wel geluid opname van telefoon gesprek waarin ik hem voorstel om de tractor tweedehands aan mij over te laten tegen betaling van een symbolisch bedrag. In ander telefoongesprek laat hij dan weten dat hij er niet op ingaat en dat hij de tractor zelf komt halen. Hij zegt dan ook letterlijk dat de tractor niet in de boekhouding zit. Is dat al niet sluitend genoeg?

sloeberken

#27 , 30 jun 2015 14:49

Hij zegt dan ook letterlijk dat de tractor niet in de boekhouding zit. Is dat al niet sluitend genoeg?
Een vennootschap onder firma (afgekort V.O.F.) dus kan het perfect zijn dat tractor niet in de boekhouding zat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#28 , 30 jun 2015 14:49

OK dat lijkt me een sluitend plan. Dank. Dus niet naar de curator gaan maar wel verklaring afleggen bij de politie.
U mag ook de curator inlichten. Maar om Uzelf buiten spel te zetten van alle mogelijke betichtingen laat U best een PV opmaken door de politie.
Dan hebt U iets in handen dat bewijst dat U niks te maken hebt met het faillissement en of de escapades van de voormalige bestuurders van die vennootschap.

giserke

#29 , 30 jun 2015 14:54

Ik heb wel geluid opname van telefoon gesprek waarin ik hem voorstel om de tractor tweedehands aan mij over te laten tegen betaling van een symbolisch bedrag. In ander telefoongesprek laat hij dan weten dat hij er niet op ingaat en dat hij de tractor zelf komt halen. Hij zegt dan ook letterlijk dat de tractor niet in de boekhouding zit. Is dat al niet sluitend genoeg?
Dat kan best zijn, maar voor U is dit geen sluitend bewijs. Hij beweerd dat het niet in de boekhouding zit, maar is dit wel zo?
Bovendien zijn er nog andere stukken die die vennootschap aan die tractor kunnen linken: verzekeringspapieren, onderhoudspapieren, het chassisnummer bij de fabrikant.

Maar het zou zeer vreemd zijn dat het niet in de boekhouding zit, want dan zou hij die toch komen ophalen?
Je laat toch geen toestel dat minstens 150.000€ kost zomaar ergens staan als het uw eigendom is en het niet in beslag kan worden genomen bij faillissement?

denonkel
Topic Starter

#30 , 30 jun 2015 15:03

Het gaat over een tractor van 3500 eur straat waarde nu, hij beweert gekocht voor 7000. Hij beweerde aan de telefoon dat hij dacht dat de curator de tractor al lang was komen halen. Ik heb hem dus wakker gemaakt. Ik ga vooral zorgen dat ik zelf buiten spel sta. Jammer wel van het geld.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”