volgens de link die ik ontvangen heb via pm kom ik bij de KUL uit.
ik deze pdf zie ik dit staan.
Er moet een oorzakelijk verband bestaan tussen de gedraging van het dier en
de schade. De gedraging van het dier moet volgens de gewone equivalentieleer
een conditio sine qua non zijn voor het ontstaan van de schade.
21 Als dat
verband er is, hebben we een onweerlegbaar vermoeden van fout in hoofde van
de bewaker van het dier. Hij kan zich dan enkel van die aansprakelijkheid
bevrijden door aan te tonen dat de schade door een vreemde oorzaak –
overmacht, daad van een derde of fout van het slachtoffer zelf - is ontstaan.
22
Op de grondslag van art. 1385 en de fout van het slachtoffer zelf zal ik in dit
werk nog uitvoerig ingaan in het volgende hoofdstu
De gedraging van het dier moet volgens de gewone equivalentieleer
een conditio sine qua non zijn voor het ontstaan van de schade.
betekent dus fout van de indringende kat, in mijn voorbeeld, en fout van mijn eigen katten, of niet? want het gaat hier om een inbreker. Al dan niet per ongeluk.
21 Als dat
verband er is, hebben we een onweerlegbaar vermoeden van fout in hoofde van
de bewaker van het dier.
Slaat dit op de bewaker van het vrije indringende dier, op mijn eigen vrije dieren of beide?
Hij kan zich dan enkel van die aansprakelijkheid
bevrijden door aan te tonen dat de schade door een vreemde oorzaak –
overmacht, daad van een derde of fout van het slachtoffer zelf - is ontstaan.
Wat levert mij dit op?
Wat zegt dit een jurist? ik weet graag vooraf waar ik aan begin als ik de tuin veilig maak.
De katten zijn binnenkatten en kunnen dat ook blijven. maar ik wil dat ze bewegingsvrijheid en voldoende territorium hebben. Voor deze dieren is dat een basisbehoefte.
Eigenaars van de Maine Coon zijn vergeten dat dit een werkkat was. ze moest de postzakken bewaken, en de knaagdieren als muizen en ratten wegjagen of vangen.
Dit is van nature geen huiskat. ik ben er stellig van overtuigd dat deze dieren hun leven verkort door hele dagen binnen zitten.
Dit is in mij ogen mishandeling. Dus, hoe kan ik op een veilige manier diervriendelijk werken en wat zegt onze wetgeving ons?
Of moet ik afzien van deze en andere boskatten, siberiers, bengaal, savannah , ... en mogen er enkel europees korthaar binnenkatten en britse korthaar gehouden worden in woonwijken? Moet er een verbod komen op houden van energieke dieren in het algemeen en moeten we straks duizenden dieren laten inslapen?
Daarnaast hebben we ook nog het feit dat een kat wel eens een muis of vogel vangt, wat ook illegaal is.
Maar kan (mag) de mens de natuur zo fel aan banden leggen dan?