Plicht als werknemer?

evgoeth
Topic Starter

Plicht als werknemer?

#1 , 26 aug 2010 17:09

Mijn jongere broer werkt al een tijdje voor een dakfirma.
Bestuurt ook regelmatig de camionette van die firma, mét of zonder aanhangwagen.

Onlangs werd hij voor een controle tegengehouden op de weg. Bleek dat :
1. Mijn broer niet het juiste rijbewijs heeft om met die camionette + aanhangwagen te mogen rijden
2. De aanhangwagen zwaar overladen was

Politie heeft hen (hem en zijn werkmakkers) verplicht om deel van de aanhangwagen over te laden in camionette en iemand laten optrommelen die wél met die camionette + aanhangwagen mocht rijden.

Mijn broer heeft een boete gekregen thuis wegens rijden zonder geldig rijbewijs.

Op het hele verhaal had de baas te vertellen dat het hem goedkoper uitkomt zijn personeel rond te laten rijden met een camionette + aanhangwagen waar ze in feite niet mee mogen rijden en af en toe bij een controle daar een boete voor te betalen dan al zijn werknemers een opleiding te laten volgen om dit rijbewijs te behalen.

Mijn broer heeft zich 1 keer laten vangen door zijn eigen onwetendheid, nu weigert hij pertinent om nog te rijden als de aanhangwagen er aanhangt.

Maar mijn vraag is : welke gevolgen zal dit hebben voor mijn broer? En voor zijn baas?
Mijn broer is nadien nog bij de wijkagent moeten langskomen om een PV te laten opstellen ivm deze zaak. Ze waren wel heel vriendelijk tegen hem maar hadden hem gezegd dat het laatste woord hierover nog niet gezegd was ...

Graag uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2010 14:05

Misschien een goed idee ook de vakbond in kennis te stellen - deze kunnen dan de arbeidsinspectie en andere inspectiediensten eens samen met de politie naar die firma sturen.
Lijkt mij een malafide werkgever - tgo alle firma's die wel correct werken een aanfluiting en concurentievervalsing.

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
Titel III: Het rijbewijs
Hoofdstuk I : Algemene regels
Artikel 21

Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.

De Koning kan, onder de algemene voorwaarden die Hij stelt, vrijstelling verlenen van deze verplichting inzonderheid voor het besturen met het oog op de scholing.
Artikel 22

De bestuurder is gehouden het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, afgegeven met het oog op de scholing, te vertonen op iedere vordering van een ambtenaar of beambte bevoegd om toezicht te houden op de uitvoering van deze wet en de krachtens deze laatste uitgevaardigde reglementen.

Titel V: Strafvordering en burgerlijke rechtsvordering
Hoofdstuk IV : Personen die burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor de geldboete
Artikel 67
Zij die overeenkomstig artikel 1384 van het Burgerlijk Wetboek burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor schadevergoeding en kosten, zijn insgelijks aansprakelijk voor de geldboete. Met die personen wordt gelijkgesteld de voogd, wat betreft de misdrijven begaan door zijn ongehuwde, bij hem inwonende pupillen.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”