De buur zijn dennenbomen hangen gedeeltelijk over mijn oprit. De wagen stond op de oprit ie gelegen is op mijn grondperceel. Als de buur niet aansprakelijk is voor de schade, kan ikzelf dan aansprakelijk worden gesteld omdat mijn bezoekers schade hebben geleden terwijl ze zich op mijn eigendom bevonden?Vallende dennenappels zijn mijn inziens geen abnormaal kenmerk van een dennenboom. Art. 1384, lid 1 BW is dus niet van toepassing.
Misschien art. 1382 BW wel als de schadelijder kan bewijzen dat het ontstaan van de schade kon worden voorzien en de nodige maatregelen om die te voorkomen niet werden getroffen door de buurman.
Hangt over uw oprit een dennenboom? Of stond die wagen echt in de tuin?
Ik zit met een gelijkaardig probleem. Mijn buurman laat zijn dennenbomen zonder beperking in de hoogte groeien. Zij staan drie meter van de omheining maar hebben een enorm brede kruin ontwikkeld. Als het waait vallen zijn dennenappels voor een groot deel in onze tuin en op ons dak. Onze dakbedekking (natuurleien) wordt erdoor beschadigd (er breken stukken van de leien). We hebben de kunststoffen dakbedekking van de carport reeds moeten vervangen door staalplaten omdat de dennenappels er gaten in maakten.Als je onder een boom gaat parkeren kan we 'vermoeden' dat er 'iets' uitvalt.
Trouwens als die dennenappels vallen ( vruchten) van wie zijn ze dan?
Neen. De buur kan wel aansprakelijk gesteld worden als je een fout kan bewijzen + het causaal verband.De buur zijn dennenbomen hangen gedeeltelijk over mijn oprit. De wagen stond op de oprit ie gelegen is op mijn grondperceel. Als de buur niet aansprakelijk is voor de schade, kan ikzelf dan aansprakelijk worden gesteld omdat mijn bezoekers schade hebben geleden terwijl ze zich op mijn eigendom bevonden?Vallende dennenappels zijn mijn inziens geen abnormaal kenmerk van een dennenboom. Art. 1384, lid 1 BW is dus niet van toepassing.
Misschien art. 1382 BW wel als de schadelijder kan bewijzen dat het ontstaan van de schade kon worden voorzien en de nodige maatregelen om die te voorkomen niet werden getroffen door de buurman.
Hangt over uw oprit een dennenboom? Of stond die wagen echt in de tuin?
Op het ogenblik dat de vruchten schade hebben toegebracht waren ze nog niet in mijn tuin gevallen en bijgevolg nog niet mijn eigendom. Noch het luchtruim boven mijn tuin, noch de wagen van de bezoekers zijn mijn eigendom. De dennenappels waren op het ogenblik dat ze schade toebrachten projectielen afkomstig uit de tuin van de buurman die zich onder invloed van de wind en de zwaartekracht in de richting van mijn tuin begaven maar er nog niet waren aangekomen. Ik meen trouwens dat het enkel de bedoeling van de wetgever was om het genot van de vruchten toe te wijzen aan de nabuur, om te vermijden dat de buur zijn appels, peren, kersen, enz. zou komen terugeisen.“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden. Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe...”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).
Het niet noodzaken van uw nabuur om die takken af te snijden en het feit dat de afgevallen vruchten uw eigendom zijn houdt in dat u voor de schade aansprakelijk bent. Indien u een ‘familiale’ verzekering hebt doe daaraan dan onverwijld aangifte.