Zwemfeestje

SMLM_01
Topic Starter

Zwemfeestje

#1 , 11 jun 2010 10:38

Mijn dochter wil graag een zwemfeestje geven na de examens.
Ik zal die dag niet thuis zijn, dus als er een ongeluk zou gebeuren, wie is er dan verantwoordelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2010 18:12

Dochter minderjarig? de ouders

float

#3 , 11 jun 2010 18:49

Dat is wel heel kort door de bocht...
De ouders zijn enkel aansprakelijk voor hun minderjarig kind wanneer hij/zij een fout heeft begaan.

Reclame

SMLM_01
Topic Starter

#4 , 12 jun 2010 10:57

Mijn dochter is inderdaad minderjarig.

Franciscus

#5 , 12 jun 2010 13:47

Gezien het in uw huis is en gezien dat u als eigenaar/ouder instaat voor het goede verloop - natuurlijk kan je aan een andere volwassenen vragen om toezicht te houden - ook nog rekening houden met leeftijd 8 jaar 12 jaar of 17 jaar maakt wel een verschil.

float

#6 , 12 jun 2010 14:52

Bij aansprakelijkheid van de ouders, maakt in beginsel de leeftijd van het kind niet uit.

Franciscus

#7 , 12 jun 2010 17:41

Neem nu jeugdbeweging wel ik denk dat er een klein beetje veel verschil zal zijn in beoordeling als het om niet-bewaakte 6 jarigen gaat of om 17 jarigen rond hetzelfde zwembad.
Natuurlijk is het de rechter die zal oordelen.
Het thuis alleen laten van 6 jarige of van een 17-jarige

float

#8 , 12 jun 2010 22:59

In beginsel speelt de leeftijd geen rol.
Ouders moeten het tegenbewijs geven van voldoende toezicht en van een goede opvoeding om zich van hun aansprakelijkheid te kwijten.
De leeftijd zal daar wel een invloed spelen om het voldoende toezicht aspect te bewijzen, maar dan hebben ze nog altijd het probleem van de goede opvoeding.

Zelfs wanneer een kind in een jeugdbeweging schade berokkent aan een derde, kunnen de ouders aansprakelijk gesteld worden. Volgens dezelfde regels als hierboven. Wanneer men dan iemand van de jeugdbeweging aansprakelijk wenst te stellen zal men dat moeten doen via art. 1382 BW. Waarbij degene die schade heeft geleden fout, schade en causaal verband zal moeten bewijzen.

Franciscus

#9 , 14 jun 2010 19:07

juist

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”