Bovenbuur doet niets aan lek na schadevergoeding...

trader
Topic Starter

Bovenbuur doet niets aan lek na schadevergoeding...

#1 , 24 mar 2010 12:27

Hallo,

Mijn bovenbuur heeft een lekkende afloop. met gevolgen voor mijn plafond...

Nadat via lekdectectie de aansprakelijkheid bewezen was (door extern bedrijf) is de verzekering van de buur tussenbeide gekomen met schadevergoeding lek van (ocharme) €350. Verzekeraar zei dat buur 100% aansprakelijk was.

Nu, de verzekeraar van de buur heeft deze erop gewezen de schade te moeten laten herstellen. De buur zelf erkent de lek niet (vraag me niet waarom) en heeft nog niets ondernomen, nu één maand na de feiten waardoor herstellen zinloos is. Communicatie is niet mogelijk...

Wat is de volgende stap die ik moet nemen? Vrederechter? Is dit wel afdwingend genoeg?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 24 mar 2010 12:32

Is uw bovenbuur ook de EIGENAAR van de woning?

Vandebos

#3 , 24 mar 2010 12:53

Vrederechter.

Reclame

trader
Topic Starter

#4 , 25 mar 2010 14:15

Is uw bovenbuur ook de EIGENAAR van de woning?

ja.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2010 16:57

Uw verzekering brengt zijn verzekering op de hoogte dat hij weigert - kan leuk worden heb ik ook meegemaakt - uiteindelijk iets minder leuk voor buur eigenaar want zijn eigen verzekering keerde zich tegen hem en dreigde om de kosten terug te vorderen.

j.demoor

#6 , 26 mar 2010 12:04

Tussen u en uw bovenbuur is er geen contractuele rechtsverhouding. U dient zich dus te beroepen op “Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw bovenbuur is dus aansprakelijk voor de schade welke is veroorzaakt door zaken die hij onder zijn bewaring heeft,zoals zijn lekkende afloop.

Indien u zelf over een ‘familiale verzekering’ beschikt MET rechtsbijstand doe daaraan dan onverwijld aangifte.

Indien u niet zulke verzekering hebt maan uw bovenbuur dan aangetekend aan de lek te dichten vóór een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechtbank van eerste aanleg en vorder het dichten van de lek onder verbeurte van een dwangsom en vergoeding van de geleden schade.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”