Familiale polis

josy
Topic Starter

Familiale polis

#1 , 27 feb 2010 06:27

Ik sloot jaren geleden een familiale verzekering af; op dat ogenblik woonde ik nog alléén. Ondertussen woon ik officieel samen met mijn partner, dewelke dus bij mij is komen wonen.

Mijn partner heeft ongewild schade aangericht bij de buren. Ik deed een schadeaangifte bij de verzekering, en die laat mij weten dat ze schade niet zullen vergoeden, vermits ik destijds de polis als alléénstaande afsloot. Mijn partner is dus niet verzekerd.

Ik dacht dat een familiale polis slaat op iédereen die onder één dak woont, alsook huisdieren enz. Ik moet die polis toch niet laten wijzigen bij elke wijziging van mijn familiale toestand?

Graag raad,

Josy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 feb 2010 10:16

Ik heb er even mijn KBC-polis bijgenomen en onder "U" (de verzekeringnemer) wordt verstaan:

- ikke
- de samenwonende partner en elke andere inwonende persoon (...)
- kinderen die niet inwonen indien geen inkomen en door de verzekeringnemer onderhouden.

En zijn dan ook nog verzekerd: mijn personeel, de nanny, de hondenoppas, andere kinderen op bezoek, logerende gasten zonder eigen verzekering.

Het enige wat ik kan bedenken in uw situatie is dat men U een korting heeft gegeven voor "alléén ik".

Hoe luidt de tekst van uw polis?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2010 11:00

klopt kinderen zijn zelfs verzekerd op hun kot adres bij ons... handig gezien ze nog alle twee lekker bij hun ouders blijven wonen - ondertussen zelfs met hun vriend. We hebben een groot huis zodoende blijven ze liever wonen en sparen ze voor ???

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2010 12:01

Ik dacht dat een familiale polis slaat op iédereen die onder één dak woont, alsook huisdieren enz. Ik moet die polis toch niet laten wijzigen bij elke wijziging van mijn familiale toestand?
Wie verzekerde is staat bepaald in de polis. Lees dus aandachtig de polis.

scorpioen

artemis

#5 , 27 feb 2010 12:18

Ook hier dekking voor alle personen die onder hetzelfde dak wonen.
Sinds vorig jaar heb ik voor 20€ extra een Engelse franchise.

Maar ik heb er nog nooit beroep op moeten doen.

josy
Topic Starter

#6 , 27 feb 2010 12:54

Ik heb ook mijn polis nagelezen, en er staat inderdaad ergens één woordje in het kontrakt : HOEDANIGHEID : alléénstaande.

Als ik begin te zoeken in de algemene voorwaarden vind ik daar nergens iets over terug. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik daar ooit op attent gemaakt ben.

Ik heb nu een mail gestuurd naar Corona om het verschil (in premie) te vragen tussen 'alléénstaande' of de 'normale' status....

Ik betaal jaarlijks 44 euro; moet ik dus veronderstellen dat dat zéér goedkoop is, omdat ze slechts risico lopen voor één persoon?

Ik zal toch maar enkele andere verzekeringen kontakteren, want ik vind het allemaal dubieus; nu ik voor één keer eens zou kunnen genieten van die verzekering, gaat het dus niet, wegens dat woordje "alléénstaande"

artemis

#7 , 27 feb 2010 13:19

44€ is inderdaad heel weinig.

Ik moet het eens nakijken maar ik dacht rond de 100€ te betalen, inclusief die opleg voor Engelse franchise en inclusief rechtsbijstand.
Als je toch naar een andere verzekering gaat uitkijken, overweeg dan ook die rechtsbijstand erbij, ongelooflijk waar dat allemaal voor kan dienen.

Zo was mijn moeder gevallen op de tram en brak haar schouder. De rechtsbijstand van haar familiale heeft haar tegen De Lijn verdedigd en dat heeft haar heel veel geld bespaard.

roharro

#8 , 27 feb 2010 22:12

Bij de verzekeringsmaatschappij waar ik mijn familiale polis heb wordt er voor de premiebepaling een onderscheid gemaakt tussen:

alleenstaande
familie
gezin waarin iedereen ouder is dan 60 jaar

Alleen de standaardpolis lezen kan zeer misleidend zijn omdat er dikwijls een aparte brief of inlegblad met bijzondere voorwaarden is waarin bepaalde clausules van het standaardkontrakt worden uitgesloten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#9 , 01 mar 2010 16:21

“Art.3.Moeten als verzekerden beschouwd worden :...2° alle bij de verzekeringnemer inwonende personen met inbegrip van de studerenden ...”(12 JANUARI 1984. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

cdelahaye

#10 , 18 jun 2010 22:32

Dag Josy,

Ik denk dat je inderdaad pech zult hebben want er is wel degelijk een verschil tussen een polis alleenstaande en samenwonende of gehuwde.
Je bent ook verzekerd bij Corona, typisch voor direct writers een goedkope premie en een "strontdekking", maar ja een mens moet een keuze maken in het leven. Hopelijk is dit voor jou een lesje om een deftige polis te onderschrijven bij een fatsoenlijke makelaar. De kracht van een makelaar ondervind men slechts bij schade, maar dan is het meestal te laat, dus hou op met voor alles het goedkoopste te zoeken, maar dokter een deftig pakket uit met een goede makelaar en je zult zien dat die meerpremie vroeg of laat loont. Spijtig dat men eerst met de kop tegen de muur moet gezet worden alvorens dit in te zien.

roharro

#11 , 18 jun 2010 22:49

Ik heb ook een vraagje. In mijn familale polis (ik ben de verzekeringnemer) staat duidelijk "alle inwonenden". Maar hoe moet je dat interpreteren als je één familiale polis hebt maar afwisselend op twee adressen woont die bovendien beide je eigendom zijn? Moet ik twee polissen afsluiten, één voor elk van mijn verblijfplaatsen, moeten we allen individueel een polis afsluiten,...? Mijn inwonenden (mijn wettige echtgenote en meerderjarige kinderen) zijn soms met mij in dezelfde woning, maar soms zijn ze alleen in de andere woning en vice versa.

cdelahaye

#12 , 29 jun 2010 08:29

Als die tweede woning niet verhuurd wordt en gebruikt wordt als 2 de verblijf, dan is je verantwoordelijkheid m.b.t. die woning gedekt. Wanneer je kinderen er verblijven vallen die onder de dekking van je familiale polis. Je hoeft dus geen 2de te onderschrijven, dat heeft ook geen zin.
Kijk wel goed wat er in de bijzondere voorwaarden staat; heb je een gezinspolis of eentje als alleenstaande. Mocht het alleenstaande zijn, onmiddellijk aanpassen.

roharro

#13 , 29 jun 2010 16:16

Als die tweede woning niet verhuurd wordt en gebruikt wordt als 2 de verblijf, dan is je verantwoordelijkheid m.b.t. die woning gedekt. Wanneer je kinderen er verblijven vallen die onder de dekking van je familiale polis. Je hoeft dus geen 2de te onderschrijven, dat heeft ook geen zin.
Kijk wel goed wat er in de bijzondere voorwaarden staat; heb je een gezinspolis of eentje als alleenstaande. Mocht het alleenstaande zijn, onmiddellijk aanpassen.
Bedankt voor je antwoord. Maar om zeker te zijn geef ik nog volgende details.
Familiale polis geldt o.a. voor (ik citeer) "alle medebewoners".
De twee woningen zijn eigendom van mij samen met mijn echtgenote. Ze liggen 160 km van elkaar.
Geen enkele woning is verhuurd. Beide woningen worden uitsluitend door mij, mijn echgenote en kinderen op volgende wijze gebruikt:
Ik, mijn echtgenote en twee (intussen) meerderjarige kinderen woonden gedurende 30 jaar in woning (villa) A. We waren er allen gedomicilieerd.
Wij hebben recentelijk een tweede woning (appartement) gekocht. Daar ben ik nu gedomicilieerd alsook mijn echtgenote. Aangezien de meerderjarige kinderen in de streek van woning A studeren/werken en gewoonweg in die woning zijn gebleven hebben ze hun domicilie daar laten staan. Maar ze verblijven tijdens de weekends en vakanties meestal samen met ons in woning B.
Ik en mijn echtgenote verblijven 40 percent van de tijd in woning A. 60 percent van de tijd in woning B.
In beide woningen staan alle nutsvoorzieningen en kontrakten ivm die woning op mijn naam. Zo ook bijv. kabelaansluiting, vaste telefoon, internetaansluiting. Uiteraard zijn ook de inboedels in beide woningen van mij en mijn echtgenote en als dusdanig door ons verzekerd tegen brand en andere risico's.

Mijn familiale polis stipuleert dat ikzelf en mijn echtgenote zijn gedekt, alsook alle medebewoners van de verzekeringsnemer.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”