Buur onvergund kunstgras

ElienVDM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Buur onvergund kunstgras

#1 , 17 nov 2024 14:13

Beste,

Wij kochten vorig jaar een woning. Sindsdien veel problemen met de buur. Hij chanteert ons met van alles en profiteert van onze kwetsbare situatie (hoogzwanger, wonend op beperkte m2 met al een peuter, dus wij willen zsm naar het huis verhuizen). Wij hebben al grotendeels toegegeven, maar hij blijft maar doorgaan.

Nu weet ik dat hij een 7-tal jaar geleden kunstgras heeft aangelegd en hier geen vergunning voor heeft. Dit betekent dat bijna 90% van zijn grondgebied als verhard wordt gezien. Onze ‘droge’ kelder is ook helemaal niet droog. Vraag mij af of dit hier iets kan mee te maken hebben. Maar vooral wil ik weten of hij in de fout is of niet.

Alvast bedankt!

Thomas_A

#2 , 17 nov 2024 18:10

Kunstgras geldt inderdaad als verharding. Of een vergunning nodig is, hangt ervan af of deze onder een uitzondering valt, zoals toegang en oprit naar de woning.

Hoewel juridisch een verharding, is kunstgras wel degelijk waterdoorlatend. Voor vocht in uw kelder gaat dit niet zorgen.

Straf trouwens dat u “weet” dat hij hier geen vergunning voor heeft.

Sirkii

#3 , 17 nov 2024 18:14

Kunstgras is normaliter waterdoorlatend

Reclame

Thomas_A

#4 , 17 nov 2024 18:26

Kunstgras is normaliter waterdoorlatend
Ja, maar wel degelijk beschouwd als verharding.

https://www.vlaanderen.be/omgevingsverg ... rhardingen

lukasi

#5 , 18 nov 2024 10:11

Kunstgras dat voldoet aan een waterdoorlaatbaarheid van 55liter per m² per seconde is waterdoorlatend.
Meeste kunstgrassen voldoen aan deze waterinfiltrerende norm voor waterdoorlatende verhardingen (50l/m²/sec)
Echter het probleem stelt zich met de ondergrond. Meestal wordt kunstgras gelegd op een zandcement bed ( stabilisé) met 150 kg cement per kuub zand. DIT is niet waterdoorlatend !
Of het wordt geplaatst op een bedding van breekzand met granulaat 0/6 dat ook niet wordt beschouwd als waterdoorlatend!
Enkel op een bedding van lavapuin granulaat 6/12 mm wordt dit als waterdoorlatend beschouwd.

ElienVDM
Topic Starter

#6 , 18 nov 2024 14:47

Ik weet het, omdat hij het toegegeven heeft. Mijn frustratie is groot, omdat hij ons chanteert op alle mogelijke wijzen om maar zijn goesting te krijgen. Voor ons is het van grootste belang dat we zo snel mogelijk kunnen starten met renovatiewerken, zodat we deze winter minder koud hebben. Ik moet nl. deze week bevallen. Dit gebruikt hij om te dreigen met een adovcaat (we hebben toegang tot zijn erg nodig), als we onze boom niet rooien (en bijgevolg niet kunnen starten in december, achterstand lopen, extra kosten, etc). Hij zegt letterlijk dat hij ervoor kiest om ‘moeilijk te doen’. Gewoon een afschuwelijk mens. Nu vroeg ik mij af of ik met deze info (onvergund kunstgras), iets heb als stokje achter de hand als hij met nog meer afkomt. Sinds welk jaar heb je hier een vergunning voor nodig? Het is geen oprit, het gaat over bijna de volledige tuin achter het huis. Er blijft enkel terras en streepje over voor struiken.

basejumper

#7 , 18 nov 2024 15:10

Vraag is of u hiermee veel gaat winnen. U kan klacht indienen bij de gemeente maar het is nog onzeker dat die hem gaan verplichten dat kunstgras weg te doen. Dan staat u even ver... Chanteren is dan weer strafbaar. Dus tenzij u termen verkeerd gebruikt kan u klacht indienen. indien uw buur zijn rechten opeist kan die wel 'moeilijk doen' maar als die gelijk heeft zal je dat wek moeten aanvaarden. Ik heb de indruk dat u zoekt naar elementen om de ruzie te escaleren in plaats van te de-escaleren... Dat lijkt me geen goede strategie te zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox

#8 , 18 nov 2024 15:15

Vandaag de dag bestaan er bouwtechnische oplossingen voor van alles en nog wat. Onderzoek hoe u de renovaties kan uitvoeren zonder toegang tot de buur zijn erf en wat eventueel de extra kosten hiervan zijn. Op die manier weet u tenminste waarvoor u een oorlogje begint.

Marcus Aurelius

#9 , 18 nov 2024 21:43

Misschien eens contact opnemen met de dienst burenbemiddeling bij uw gemeente. Dit is immers geen goede start voor buren. Met de fouten te gaan zoeken bij de buur, zal u nergens komen, dus hoog tijd voor bemiddeling.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”