schade geval afgesloten zonder gevolg mr nadien toch betalen

Glee
Topic Starter

schade geval afgesloten zonder gevolg mr nadien toch betalen

#1 , 09 feb 2010 11:58

Hallo,
Misschien kan iemand mij hier verder helpen.
Onze hond is tegen een wagen opgesprongen en de eigenaar beweerd dat er krassen op zitten. (zelf heb ik na inspectie geen enkele kras gezien maar swat)
Ik heb dit geval aangegeven aan de familiale verzekering.
Ik kreeg enkele weken nadien een brief van de verzekering dat de schade minder dan 50 eur bedroeg en de zaak zonder gevolg afgesloten is.Ook van de tegenpartij krijg ik een brief dat de schade 50 eur was plus 20 euro dervingskosten.

Nog een maand nadien krijg ik plots van de tegenpartij een brief dat ze zijn overgegaan tot uitbetaling en ik een vrijstelling moet betalen van 220 euro.Na contact te hebben opgenomen met de tegenpartij (verzekering) melden ze mij dat bij de herstelling de kosten toch te hoog waren , de zaak terug is geopend en ze dan tot uitbetaling zijn gegaan.
Kunnen ze dit zomaar doen? ik heb toch een brief dat de zaak afgesloten is?
Als ik niet betaal gaan ze naar de rechtbank, wat zijn lijn gerechtskosten indien ik dit verlies?

Alvast erg bedankt voor jullie antwoord hierop

mvg
Gilbert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 feb 2010 12:51

Hallo,
Misschien kan iemand mij hier verder helpen.
Onze hond is tegen een wagen opgesprongen en de eigenaar beweerd dat er krassen op zitten. (zelf heb ik na inspectie geen enkele kras gezien maar swat)
Ik heb dit geval aangegeven aan de familiale verzekering.
Ik kreeg enkele weken nadien een brief van de verzekering dat de schade minder dan 50 eur bedroeg en de zaak zonder gevolg afgesloten is.Ook van de tegenpartij krijg ik een brief dat de schade 50 eur was plus 20 euro dervingskosten.

Nog een maand nadien krijg ik plots van de tegenpartij een brief dat ze zijn overgegaan tot uitbetaling en ik een vrijstelling moet betalen van 220 euro.Na contact te hebben opgenomen met de tegenpartij (verzekering) melden ze mij dat bij de herstelling de kosten toch te hoog waren , de zaak terug is geopend en ze dan tot uitbetaling zijn gegaan.
Kunnen ze dit zomaar doen? ik heb toch een brief dat de zaak afgesloten is?
Als ik niet betaal gaan ze naar de rechtbank, wat zijn lijn gerechtskosten indien ik dit verlies?

Alvast erg bedankt voor jullie antwoord hierop

mvg
Gilbert
Hebt u dit aangegeven aan uw familiale verzekering? Normaal betalen zij de tegenpartij en vorderen de vrijstelling bij u. Lijkt me niet normaal dat de tegenpartij (of haar verzekeraar) rechtstreeks bij u vordert.
Uitleg vragen aan uw verzekering. Eventueel moeten zij naar de rechtbank gaan. Niet u.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Glee
Topic Starter

#3 , 09 feb 2010 12:54

Bedankt voor de info
Het is aangegeven via familiale verzekering
Het is inderdaad de tegenpartij die de vrijstelling aan mij vordert.
Van mijn verzekering heb ik tot nu toe niets meer gekregen.
Het is de tegenpartij die voor de rechtbank wil dagen indien ik dit bedrag niet betaal.

mvg

Reclame

roharro

#4 , 09 feb 2010 13:00

Bedankt voor de info
Het is aangegeven via familiale verzekering
Het is inderdaad de tegenpartij die de vrijstelling aan mij vordert.
Van mijn verzekering heb ik tot nu toe niets meer gekregen.
Het is de tegenpartij die voor de rechtbank wil dagen indien ik dit bedrag niet betaal.

mvg
DRINGEND uw eigen verzekering contacteren. Zit in uw familiale polis geen rechtsbijstand? Dan kan daar eventueel gebruik van worden gemaakt. Maar eesrt inlichingen inwinnen bij uw verzekering. Indien zij uiteindelijk het hoger bedrag heeft goedgekeurd kunt u niets doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#5 , 09 feb 2010 13:04

De eigenaar van de wagen heeft waarschijnlijk een omniumverzekering en zal de schade zelf hebben aangegeven bij zijn verzekeringsmaatschappij. Is de 220 euro dan de franchise die door de eigenaar van de wagen van jou wordt teruggevorderd?

Glee
Topic Starter

#6 , 09 feb 2010 13:05

Bedankt,
Ik heb mijn verzekerings agent gecontacteerd en deze zegt van niets te weten, ook zei hij dat ik rechtbijstand heb dat ze het maar moeten laten voor komen.
Tegenpartij zegt idd dat mijn verzekering het bedrag heeft goedgekeurd.

Mijn grote vraag is dan ook kan dit achteraf nog veranderd worden als ze eerst een brief sturen dat ze zaak zonder gevolg is afgesloten.
Ook al heb ik rechtsbijstand, wat zullen mijn kosten zijn als ik verlies?

Alvast bedankt.
ps: ik probeer zo snel mogelijk rechtstreeks de verzekering te contacteren zonder via de verzekerings agent te gaan.

gr
Laatst gewijzigd door Glee op 09 feb 2010 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Glee
Topic Starter

#7 , 09 feb 2010 13:06

bartvdv
het is via mijn familiale verzekering gegaan
Het is de vrijstelling die ik daarop moet betalen.
mvg

bartvdv

#8 , 09 feb 2010 13:55

In de familiale verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid privé leven) is er voor stoffelijke schade een franchise voorzien van ongeveer 200 euro. Die moet inderdaad door jou terugbetaald worden aan de verzekeringsmaatschappij.

Het is toch wel degelijk jouw verzekeringsmaatschappij die de tegenpartij uitbetaald? Dus waarom zit de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij er dan tussen? Of heb ik iets gemist?

Alleen vervelend voor jou dat het schadegeval eerst werd geminimaliseerd en daarna toch werd erkend.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”