"niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen"

freebutterflyx
Topic Starter

"niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen"

#1 , 30 mei 2024 15:52

Bij een lokale vereniging hangt aan de inkom een bord met daarop " De club is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen".
De leden zijn wel verzekerd tijdens de normale werkzaamheden van de club = tijdens het uitoefenen van de activiteiten van de club.
De bedoeling van dit bord was om ongevallen die niet rechtstreeks met het uitoefenen van de activiteiten te maken hebben (zoals bvb een val op de parking) uit te sluiten.

Er vertelde mij nu iemand dat dergelijk bord of dergelijke tekst aan de inkom geen waarde heeft. Niet voor leden en niet voor bezoekers.
Voor de leden zou dit willen zeggen dat de club zijn leden ook zou moeten verzekeren tegen ongevallen die niet rechtstreeks met de activiteiten te maken hebben? bvb vallen op de parking, van de trede vallen aan de inkom van de cafetaria,...

Klopt het dat dergelijke tekst geen waarde heeft?

Bij een andere vereniging staat er op het inschrijfformulier dat iedereen moet ondertekenen dezelfde tekst + nog wat andere zaken. Dit zou dan eigenlijk ook geen waarde hebben.

LeenW

#2 , 30 mei 2024 16:01

Klopt helemaal, zo'n tekst beschermt u niet van aansprakelijkheid. Om het voorbeeld van de val te geven, als daar een put is die niet aangegeven en/of verlicht is, kan men de vereniging aansprakelijk stellen omdat zij niet het nodige hebben gedaan.

freebutterflyx
Topic Starter

#3 , 30 mei 2024 16:18

Bij een andere vereniging had iemand zich mistrapt op de inkomtrede van de cafetaria met als gevolg een gebroken voet. (overdag)
Hoe wordt dit dan in zo'n geval aanzien? De vereniging kan daar in feite niks aan doen.

PS. Ik weet niet hoe het bij hen dan is afgelopen met de verzekeringen en zo.

Reclame

LeenW

#4 , 30 mei 2024 16:22

Ik zie daar ook niet in hoe de vereniging daar schuld aan kan hebben. Sommige dingen gebeuren ook gewoon.

basejumper

#5 , 30 mei 2024 20:07

Dergelijke tekst is van nul en generlei waarde. Je kan jezelf of je vereniging niet onttrekken aan aansprakelijkheid door een bord te plaatsen. Simpel gesteld : als ik rondrij met de wagen met zo een bord op mijn auto waarin ik mijn aansprakelijkheid afwijs bij een ongeval, dan heeft dat dezelfde waarde. Nihil dus. Bij een incident zal bekeken worden of er aansprakelijkheid betrokken is (door verzekeringen of rechtbank). Maar uiteraard wijzigt zo een bord niets aan aansprakelijkheid. Het enige gevolg is dat - waarvan uw vraag een illustratie is - veel mensen geen aangifte doen bij een ongeval/incident.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”